de VASILE DÂNCU
Sunt șocat de faptul că numirea procurorilor este cel mai important subiect
de negociere politică de câteva luni. Asta ne face să fim suspicioși în două
direcții, la fel de negative pentru România. Controlul justiţiei este o miză
importantă pentru toți politicienii români, cu corolarul că principalul țel al
politicienilor ar fi comiterea de ilegalități. Chiar dacă exagerat, acest punct
de vedere nu este, totuși, absurd, este poate chiar punctul de vedere al
procurorilor din România. A doua, competiția dintre politicieni a depășit cu
mult granițele luptei politice, ei își dau în cap cu justiția, poliția sau alte
instrumente instituționale de pe la noi. Cred că este indicatorul cel mai
relevant pentru rămânerea în urmă a țării noastre.
Dacă nu suntem atenți, România pierde în acești ani și ultimele resurse
pentru a realiza o guvernanță economică reală. Vom deveni un stat slab, eșuat,
dacă nu suntem atenți cu oamenii. Comunități întregi își pierd ultimele resurse
structurate de locuri de muncă și uneori o identitate de care erau mândre, din
generație în generație. Câmpia Turzii, Reșița sau Târgoviște, ca și alte
localități, se vor destructura prin depopulare și migrație dacă nu vom găsi
nimic să punem în loc. Distribuția socială a riscurilor este tot mai inegală,
iar oamenii își modifică identitățile. Își pierd legăturile afective cu
locurile în care s-au născut și crescut. Reacțiile de răspuns la situațiile în
care nu primesc ajutor de nicăieri sunt dramatice: o dezorientare majoră și
pierderea sensului acțiunii colective, migrația internațională pentru căutarea
unei forme de certitudine, neîncrederea generalizată în instituții și în statul
român, reacții nevrotice de atașament afectiv sau optimism nefondat, în
contradicție cu reprezentarea negativă a viitorului. Un optimism solid și o
identitate puternică, centrate pe binomul identitate locală și atașament față
de România, care încă mai rezistă, se pot transforma foarte repede într-o
identitate nevrotică, care periclitează solidaritatea colectivă și formele de
coeziune absolut necesare ca nucleu al existenței unei națiunii. În raport cu
această problemă, numirea procurorilor nu este un subiect de prima pagină!
Victor Ponta
|
Premierul Victor Ponta ar trebui felicitat pentru că a dat cea mai mare
bătălie împotriva lui însuși. Un lider politic devine bărbat de stat când
reușește să treacă peste propriile idiosincrazii, propriile stereotipuri și
clișee. Ponta știe că s-a terminat de ceva vreme campania electorală și că
acum se cere altceva de la el. Un lider important știe să facă diferența
între ceea ce spune în campanie și ceea ce trebuie gândit realist.
|
Justiţia s-a dovedit că
are potențial serios de a zgudui USL. Cum explicați abordarea diferită a
subiectului? Până relativ recent, atât PSD, cât și PNL îi înfierau pe „procurorii lui Băsescu“.
Ce s-a întâmplat cu premierul Ponta, cu liderii PSD de și-au schimbat
atitudinea?
Premierul Ponta este acum bărbat de stat, care știe că este obligat să facă
și compromisuri. Să nu credeți că s-a îndrăgostit brusc de „procurorii lui
Traian Băsescu“. În niciun caz. Știe însă să distingă între procurori buni
și procurori mediocri. Știe, poate, și cum a acționat influența politică în
trecut la unii procurori.
Ponta ar trebui felicitat pentru că a dat cea mai mare bătălie împotriva
lui însuși. Un lider politic devine bărbat de stat când reușește să treacă
peste propriile idiosincrazii, propriile stereotipuri și clișee. Ca om inteligent,
Ponta știe că s-a terminat deja de ceva vreme campania electorală și că acum se
cere altceva de la el. Și încă ceva: un lider important știe să facă diferența
între ceea ce spune în campanie și ceea ce trebuie gândit realist. Liderii
slabi se lasă narcotizaţi de propriile discursuri electorale. Cu cât spun de
mai multe ori un lucru care știu că va plăcea maselor, cu atât cred mai mult în
el, se leagă de el, chiar dacă, inițial, știau că este o mare minciună.
Cum comentați tactica
politică a PNL? Crin Antonescu este la guvernare, dar se comportă ca și cum ar
fi liderul opoziției. A scăzut în sondaje? Cum se explică această atitudine?
Între cele două partide majore din USL sunt foarte mari diferențe, nu doar
poziționarea stânga–dreapta de până acum. Cred că o creștere bruscă alături de
PSD și, uneori, pe creditul PSD, a zăpăcit un pic zona noastră liberală.
Senzația celor care lucrează alături de liberali în coaliția de guvernare este
că vor prea mult, vor totul și vor acum. Sentimentul
pesediștilor este că peneliștii vor să consume toate resursele politice forțând
mereu limitele, ca în vara trecută, parcă nevenindu-le să creadă că
parteneriatul va fi lung.
E adevărat, Crin Antonescu nu performează în sondaje grozav, este la
încredere în jur de 30%, la jumătatea scorului USL. L-a afectat destul de mult
acel prezidențiat interimar, dar eu cred că nu ar trebui să-l preocupe asta, ar
trebui să-l preocupe doar coeziunea și întărirea legăturii PSD–PNL, pentru care
ar putea sacrifica tot, inclusiv orgoliul personal. Crin Antonescu ar trebui să
fie păzitorul USL, să-i ofere lui Ponta garanția că are spatele asigurat,
astfel timpul lucrând pentru ca Antonescu să devină președinte. USL va fi, dacă
va rămâne așa, locomotiva care îl poate face pe Antonescu președinte în 2014.
Singur sau cu o coaliție de strânsură nu are decât foarte mici șanse. De aceea,
știu că aveți dreptate când spuneți că Antonescu devine liderul opoziției, dar
mă șochează o așa lipsă de gândire strategică din partea liberalilor. Reacțiile
nevrotice ale liberalilor creează o atmosferă care ar putea să bulverseze
evoluția evenimentelor care curgea pozitiv pentru Crin Antonescu.
Televiziunile
de ştiri
|
Televiziunea nu mai dezbate, ea face convocare unor miniștri și acuză,
face procese, ia decizii în locul lor, îi amenință în direct. Am văzut
miniștri presați să răspundă în direct, să promită ritualic, să jure că mâine
vor lua decizia. Asta înseamnă o scurtcircuitare și o eliminare a publicului
din triada opinia publică-jurnalist-politician. Jurnalistul vorbește în
numele opiniei publice, dar de fapt orchestrează interese ale patronatului,
în multe cazuri.
|
Care ar fi „linia roșie“
pe care, dacă o trece, d-l Antonescu riscă să scoată PNL de la guvernare? Sau
liderii PSD n-au discutat acest lucru?
Nu cred că pesediștii s-au pregătit pentru un conflict cu liberalii.
Raportul electoral este de doi la unul, așa că au sentimentul forței. Există
însă altceva, o linie roșie pe care o trasează criza. Cred că anii 2013 și 2014
sunt ani cruciali pentru România, iar din această perspectivă umorile
liberalilor sau pesediștilor ar trebui să conteze mai puțin.
Crin Antonescu ar trebui să înțeleagă un lucru de abc politic: România este
azi într-o situație disperată. Respinsă de Europa, fragilă economic, cu
decalaje care se adâncesc și cu o polarizare socială tot mai adâncă. Criza
altor țări din Europa ne poate strivi definitiv, dacă nu ne vom pregăti pentru
a folosi cât mai bine resursele mai vechi sau mai noi de energie, dacă nu vom
putea să valorificăm potențialul agricol și să-i protejăm pe cei care produc în
România și dau salarii, plătesc impozite. Cred că guvernul lui Ponta este guvernul
ultimei șanse și ar trebui sprijinit chiar și de liberali, mai ales că fac
parte din el. Am senzația că și până și adversarul cel mai mare al USL, Traian
Băsescu, sprijină sau dă semne că ar sprijini un Guvern Ponta, condamnat să
reușească ceva în această perioadă dificilă. Probabil că Ponta sau Liviu
Dragnea, secretarul general al PSD, ar găsi mijloacele pentru ca un guvern fără
PNL să păstreze majoritatea parlamentară, dar o nouă criză politică ar bloca
din nou România. În locul liberalilor, nu aș risca prea tare, aș comanda niște
sondaje la altcineva decât la prieteni înțelegători. Dacă se retrag, peneliștii
ar pierde mult credit politic, iar Crin Antonescu și-ar decredibiliza orice
încercare de discurs prezidențial dintr-o viitoare campanie.
În istoria României, toate coalițiile au fost fragile și cele mai multe au
durat foarte puțin. Dar asta a fost coaliția de cel mai mare succes și de cel
mai mare curaj. Aici Ponta și Antonescu au fost deștepți, ei fiind probabil
printre puținii care și-au dorit-o sau i-au intuit potențialul. Diferența de
vârstă dintre cei doi lideri era un argument pentru ca să nu fie periclitată
împărțirea rolurilor. Ponta este cu două mandate prezidențiale mai tânăr decât
Antonescu și puteau gândi armonios și solidar un viitor de aur și pentru
Antonescu. Cu o singură condiție, o guvernare de succes, un ciclu politic de
8-10 ani de reconstrucție a României.
Dușmanul candidaturii lui Antonescu nu este nici PSD și nici Oprescu.
Dușmanul lui poate fi insuccesul Guvernului Ponta, lipsa de rezultate vizibile
în 2014, la final. Numai un succes USL îl poate face pe Antonescu președinte al
României!
Mișcarea
Populară
|
Mişcarea Populară ar putea să devină orice, cu condiția să nu fie
obsedați de alegeri și de căutarea unei locomotive care să-i ducă imediat
spre putere. Traian Băsescu poate să-i ajute cu experiența politică, dar
niciodată nu va mai avea portanța politică pe care a avut-o. Cel puțin
jumătate din electoratul PDL merge după Traian Băsescu, acum, dar nu putem
ști ce se va întâmpla în viitor. Electoratul a devenit la fel de instabil ca
politicienii.
|
În cazul în care
Guvernul Ponta nu are succes, iar PNL trece în opoziție în 2014, are PSD un
contracandidat pentru d-l Antonescu la funcția de președinte? Cine ar putea
să-i facă față lui Crin Antonescu într-o confruntare electorală?
Crin Antonescu fără USL în spate devine candidatul unei formațiuni de 20%.
Ce înseamnă asta? Înseamnă că va avea contracandidați mai mulți, inclusiv unii
despre care încă nu știm nimic. Ar trece mult peste el, spun după sondaje, nu
este niciun scenariu, Victor Ponta, în primul rând, chiar și Sorin Oprescu. Să
nu uităm, în 2009 Crin Antonescu nu a prins turul 2 și avea o imagine foarte
bună, era mai tânăr cu 5 ani, nu arătase defectele de acum, i-a lipsit un
singur lucru: partidul care să-l propulseze. Cred că mai mulți liberali din
jurul președintelui Senatului au mentalitate de gambler și visează să mizeze pe
tot potul: luăm președinția în 2014 și apoi vom da și prim-ministru în 2016, că
doar Băsescu așa a făcut și i-a ținut o bună bucată de vreme. Este un scenariu
utopic care s-ar putea sa-l omoare politic pe Crin Antonescu.
Care sunt avantajele și
care sunt riscurile hiperactivismului în media al liderilor USL? În nicio țară
n-am întâlnit demnitari atât de importanți care să stea practic, zilnic, ore în
șir în studiourile televiziunilor, cum stau membrii Guvernului Ponta.
Multe lucruri sunt diferite la noi, democrația a fost originală,
regalitatea proscrisă, presa mogulizată, republica condusă de procurori,
parlamentarismul acuzat de lovitură de stat. Ca un cercetător al mass-media, aș
spune invers: presa s-a tabloidizat înfiorător, au dispărut criteriile şi
principiile jurnalismului clasic de selecție a subiectelor, asigurare a
echidistanței sau căutării de feed-back din partea publicului. Astăzi suntem
campioni mondiali la televiziuni de știri care activează o singură zonă din
societate, zona politică. Este o adevărată nebunie, apare o singură instanță de
legitimare, în afara reprizelor de alegeri, care vin rar, din patru în patru
ani. Presiunea jurnaliștilor ca adevărați cavaleri ai democrației este imensă,
iar politica se face în direct. Trăim o criză a legăturii sociale într-o eră
tot mai individualistă, iar televiziunea a devenit surogat de legătură socială
și singur operator de solidaritate. Televiziunea nu mai dezbate, ea face
convocare unor miniștri sau premierului și acuză, face procese, ia decizii în
locul lor, îi amenință în direct. Televiziunea face parte dintr-o coaliție
politică sau alta, este instrument de dezbatere și de luptă politică.
Am văzut miniștri presați să răspundă în direct, să promită ritualic, să
jure că mâine vor lua decizia. Asta înseamnă o scurtcircuitare și mai ales o
eliminare a publicului din triada opinia publică-jurnalist-politician.
Jurnalistul vorbește în numele opiniei publice, dar de fapt orchestrează
interese ale patronatului, în multe cazuri.
Cum va
evolua PDL?
|
Dacă vor aștepta să vină la putere pe vot negativ, nu vor reuși mare
brânză. Le trebuie o decizie clară asupra viitorului, asupra unui lider, dacă
se poate unul singur. Deocamdată merg pe minima rezistență: stăm lângă Vasile
Blaga, așteptăm următoarele alegeri, vom fi pe liste și intrăm în viitorul
parlament. Prevăd că nu vor avea curaj să aleagă un drum și vor aștepta ca
decizia să se ia după europarlamentare. Ar putea fi un pic prea târziu.
|
Din ce spuneți dvs.,
scena politică de astăzi din România este o prelungire a studiourilor
televiziunilor de știri.
Nu mai avem scena politică, metafora ar trebuie să fie studioul
politic. Au dispărut discursurile politice magistrale, atât din parlament,
cât și din campanii electorale. Politicienii sunt la televizor tot timpul. Cei
care merg în fiecare seară și vorbesc despre politică ajung de multe ori foarte
sus în partidele lor. Poți la televizor să nu fi spus nici o idee importantă în
viața ta, ești cunoscut și considerat un matador. Scena înseamnă că
măcar aveam actori politici, mai buni sau mai proști, ca la teatru. În
televiziune se amestecă mereu kitschul cu vulgaritatea, înjurătura cu
scandalul, iar ceea ce rezultă se măsoară cu people meter, nu cu rigla
adevărului sau bunul simț al raționalității. În mare măsură, televiziunile au
înlocuit parlamentul și, poate, câteodată, în ultimii ani, chiar și guvernul.
Dar asta este pasager și nici nu este cel mai grav lucru. Lucrul cel mai
periculos este că televiziunea înlocuiește spațiul public, ține loc de spațiu
public. După 1990 spațiul public s-a deschis brusc. Acum pare că s-a închis,
dar nu l-a închis cenzura, ci televiziunea de știri.
Spațiul public a fost înlocuit de ceea ce numim, sociologic, comunități
parțiale, interese private de bussines, interese politice sau chiar
religioase, culturale. Chiar și biserica și-a creat un spațiu mediatic propriu,
care nu comunică cu celelalte spații, ci este un spațiu enclavizat. La fel se
face și politică acum și acesta este un lucru grav, căci nu mai există mediere;
avem bucăți de societate în direct, fără mediere. Trăim iluzia că
mediatizarea poate suplini medierea, dar este o mare greșeală! Spațiul social
este tot mai neomogen, dispar instanțele de legitimare și dispar criteriile.
Dispar ierarhiile și dispar valorile. Accesul în spațiul public este nemediat
și imediat! În loc de experți sau instanțe tradiționale de legitimare, avem o
democrație instantaneistă vulgară, cinică și coborâtoare spre nivelul cel mai
de jos al gustului public. Asta îi face și pe politicieni să creadă că totul
este permis, că nu mai este nimic important decât ratingul sau procentul din
sondajul de opinie. După o seară de zapping, putem vedea chipul schimonosit al
României de azi și aceasta este imaginea adevărată, nu cea proiectată de ICR
sau cea din capul nostru de intelectuali retrograzi. Vă aduc un exemplu ca să
simțiti mai bine ce am vrut să spun: comparați ce forță avea Grupul pentru
Dialog Social și revista 22 în perioada președințiilor lui Ion
Iliescu și a democrației lui originale și ce forță mai are acum.
Revenind la scena
politică, nu e riscant pentru PSD să se apropie prea mult de Băsescu, să
realizeze cu el înțelegeri, cum e cea făcută de Ponta privind procurorii?
Culoarul anti-Băsescu, care s-a dovedit extrem de generos cu USL, rămâne doar
pentru PNL, care-și consolidează poziția.
PSD este în opoziție de două cicluri electorale și a venit momentul să nu
mai creadă în șmecherii, în minuni. Trebuie să caute să facă un proiect de
societate și să-l pună în practică. Să iasă din electoralismul politic în care
este cufundată toată clasa politică și să arate că poate face ceva pentru
oameni. Asta e tot! Nu se poate face asta împotriva celorlalți actori politici,
ci împreună cu ei. Ești puternic și poți arăta asta mai ales prin generozitate
și depășirea limitelor individuale. Trebuie să înțelegi un lucru: opinia
publică este schimbătoare, este un animal fricos care-i urmărește pe cei
puternici.
Sunt de părere că războiul politic trebuie activat doar în campanie, că
acum este nevoie de comunicare între putere și opozitie, indiferent cât de solidă
este majoritatea parlamentară. E adevărat, se poate crede că acel care câștigă
alegerile are dreptate, dar nu este așa. Opoziția are rol de a cenzura, dar
poate să contribuie la marile proiecte cu punctul ei de vedere, cu viziunea ei.
Este un semn de sănătate politică căutarea consensului și aplicarea
principiului forței conferite de vot cât mai puțin. Cu atât mai mult, este o
crimă să se continue războiul politic implicând instituțiile statului român,
într-o perioadă de criză, când statul român este și-așa destul de sărac și de
slab. PSD știe ce este opoziția și sper că a învățat acum ce nu trebuie făcut
pentru ca să nu păcătuiască prin autism politic. Nu este ușor să mergi să
discuți cu un Traian Băsescu după ce ai avut un război cu președintele și ai o
gramadă de răni, dar Victor Ponta a făcut-o pentru România și pentru
reinstaurarea unui dram de normalitate. Dacă și președintele va răspunde
acestui gest, dacă și Crin Antonescu va găsi înțelepciunea să se alăture unei
colaborări strict instituționale, renunțând la a aduna capital electoral din
asta, atunci vom putea spera că proiectele politice sau administrative de
schimbare a României vor avea continuitate dincolo de schimbările de guvern.
Coabitarea dintre guvern și președinție este esențială în aceste momente pentru
interesul public. Sper că prietenii mei din PSD vor reuși să fie tari,
presiunea este mare, dar așa pot dovedi că, pentru proiecte politice naționale,
pot să facă sacrificii.
Interviu cu sociologul VASILE
DÂNCU, realizat de ARMAND GOŞU
Da dle DANCU aveti dreptate dar nu credeti ca si USL trebuia sa faca in trecut o opozitie constructiva nu sa transmita ura la televiziuni roata se mai intoarce,chiar toti intelectualii care nu subt de acord cu USL sunt basisti si hoti nu au facut nimic pentru tara asta/?Trebuie sa recunoaste-ti ca dl. Traian Basescu a fost umilit inclusiv familia lui,nu ca ar fi dinsul perfect dar dl.Ponta ar putea invata de la dansul .
RăspundețiȘtergereAveti dreptate si Dvs. Ei insa am vorbit aici doar de USL. Presedintele a fost tratat incorect.
RăspundețiȘtergerehttp://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=ro&v=94 Am atasat un link care prezinta evolutia datoriei externe a Romaniei.Cresterea galopanta a datoriei coincide cu guvernele de dreapta,cu acceleratie maxima in perioada Guvernelor Boc(din 2004 de la 18miliarde USD pana la 136 miliarde USD(aprox74% din PIB).
RăspundețiȘtergereInsa hai sa zicem ca mizam pe imprumuturi externe la o dobanda corespunzatoare zonei noastre de risc adica oficial 5.25% in cazul in care stim sa negociem,adica sa mai privatizam ceva ca strainii scoliti la Harvard cam stiu.Ca o paralela Canada se imprumuta pe pietele externe cu 1% dobanda,Marea Britanie cu 0.5%,SUA cu 0.25%,Polonia cu4.5, Columbia cu 3.5, Turcia 5.5%.
Hai sa fim optimisti, luam cele 3 miliarde pentru care s-a incheiat ultimul acord la dobanda de 5.25%,ca totusi avem un risc de tara.Ca sa nu se acumuleze la datoria externa trebuie sa gasim un business de 3 miliarde care in urmatorii ani sa dea un randament de peste 5.25% in fiecare an ca sa ai un minim castig, plus sa respecti tinta inflatiei ca sa nu iti creasca dobanda,plus ca 5% va creste cu fiecare an prin ajustarea pierderii valorii banilor in timp.(astfel de dobanzi sunt progresive).
In aceste conditii vitrege coroborat cu absorbtie fonduri europene 13.5%cu faptul ca somajul din Europa reduce drastic banii trimisi de romani acasa, cu mijloace de productie instrainate prin privatizare ce mai poate sa faca Ponta.
Nu am nimic impotriva consensului insa eu cred ca nu va putea sa zambeasca gales PDL-ului si sa isi dea mana din moment ce o sa vada zilnic pe ferestrele Palatului Victoria o mare de pancarte de protestatari care sa ii ceara lui socoteala pentru salarii restante.Cresterea economica pozitiva sau negativa se face in "spirala", adica e o dinamica cu ritm progresiv, care face sa existe mai multe sanse sa acumulezi datorii daca ai inceput cu cateva.Daca s-ar fi straduit romanul sa inteleaga ce inseamna cresterea economica pe consum, sa inteleaga ca salariile au fost ridicate nu pe eficienta guvernarii pdl ci pe datorii poate nu am fii mai vazut fanfaroni in delir care sa castige conducerea Romaniei in abis.Dar astea sunt conditiile de "meritocratie" pe care le ofera Romania, iar exemplele sunt interminabile.