(STUDIU POST-ELECTORAL PRIVIND MOTIVAȚIILE ALEGĂTORILOR ÎN TURUL AL
DOILEA AL ALEGERILOR PREZIDENȚIALE)
Cercetările
realizate de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie - IRES pentru a explica
mecanismele sociale ale votului din turul al doilea al alegerilor prezidențiale
au confirmat unele concluzii ale celor care au făcut observații empirice, dar
nesistematice: convergența între Facebook,
televiziune și telefonie mobilă a fost rețeta care a dus la marea mobilizare la
vot în turul al doilea.
Elementul declanșator a fost modul de
organizare de către Guvern a secțiilor din diaspora și reacția instituțională
guvernamentală. Spațiul public devine prin rețele de socializare un spațiu emoțional. Noul spațiu
emoțional înlocuiește spațiul public și asistăm, în consecință, la o
dramatizare a experienței politice, la o
mondializare sentimentală prin psihologizare, mai ales a elementelor de
conflict. Modul în care diaspora românească a comunicat cu țara între cele două
tururi demonstrează foarte bine acestă teză descrisă de studiile contemporane
de sociologia comunicării, ceea ce a
transformat mediul emoțional în comunități de indignare. Această mondializare
sentimentală a fost vizibilă în cadrul primăverilor arabe, dar și în alte
fenomene recente deoarece în societatea emoțiilor nu există granițe, dispar
distanțele, chiar dacă emoțiile foarte intense sunt de scurtă durată.
Un
lucru care explică posibilitatea creșterii rapide a unei emoții este fenomenul
convergenței media (Mc Chesney, R. W., Corporate
Media and the Threath to Democracy, New York, 1997), mediile se amplifică
una pe alta, televiziunea poate deveni cutie de rezonanță pentru Facebook sau
invers. Credem că pentru revolta de la urne dintre turul I și II al alegerilor
prezidențiale, Facebook, fără televiziune și telefonie mobilă, ar fi avut o
mult mai redusă contribuție la inflamarea afectivă contra candidatului Victor
Ponta, responsabil pentru administrarea defectuoasă a alegerilor, lucru
interpretat ca fiind o blocare a exercitării unui drept. Cele trei canale
amintite formează astăzi o transmedia,
generează o cultură hibridă de convergență, de fapt, o adevărată fabrică de
contestare (jamming culture) ce
poartă împotriva politicii clasice o adevărată guerilla semiotică.
Cercetările recente arată că
solidaritatea electronică este rapidă, dar nu are efecte pe termen lung asupra
politicii, lucru foarte evident dacă studiem primăverile arabe. Curentele
emoționale, dacă nu sunt captate și articulate instituțional, se pierd foarte
repede, iar marile angajamente din aceste mărețe vârfuri de emoție sunt repede
uitate de către participanți.
Media are un rol important aici deoarece,
așa cum constata și Paulo Virilio, sentimentul de frică
este amplificat de media, întrucât milioane de oameni pot trăi sincronic aceeași
emoție. ”Bomba informatică” este mai puternică decât cea nucleară deoarece
propagă emoție la scară globală și poate crea panică, o comunitate suferindă a
emoției. Trecem astfel de la o democrație a opiniei la una a emoției, acest
lucru poate că explică foarte bine valurile de intoleranță și violență
atitudinală și verbală care a cuprins rețelele în campania electorală pentru
alegerile prezidențiale din România.
Entuziasmul
popular crește direcția bună în care merge țara
54% dintre respondenți consideră că în România
lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună (proporție semnificativ mai
ridicată decât în mod obișnuit) și doar 33% menționează că lucrurile se
îndreaptă într-o direcție greșită. 12% nu răspund, iar 2% dintre intervievați
nu știu să o aprecieze.
Dintre persoanele intervievate, 93% declară că au
fost la vot în turul al doilea al alegerilor prezidențiale, iar restul de 7%
declară că nu s-au prezentat la urne. O supra-raportare deja obișnuită pentru
România și foarte frecventa și în UE.
Un
sfert dintre votanți s-au hotărât între tururi, dar 32% spun că au fost influențați
direct de incidentele din diaspora
Cei mai mulți respondenți s-au hotărât cu cine vor
vota în turul al doilea al alegerilor prezidențiale înainte de derularea
campaniei pentru turul 1 al alegerilor (69%), 24% s-au hotărât cu privire la
acest aspect în perioada dintre turul 1 și turul 2, iar 6% dintre respondenți
s-au decis în timpul campaniei pentru turul 1. 2% dintre cei intervievați nu
știu sau nu răspund la această întrebare.
65% dintre persoanele chestionate menționează că
modul în care s-a desfășurat votul în turul 1 în diaspora nu le-a influențat decizia
de a merge la vot, iar 32% declară că acesta le-a influențat decizia. 3% dintre
respondenți nu știu sau nu răspund la această întrebare.
42% dintre respondenți menționează că au avut un
membru al familiei în străinătate pe perioada votului, iar 58% spun că nu au
avut.
Sfaturile
rudelor sau ale prietenilor din diaspora au fost decisive. Televiziunile care
au transmis protestele din străinătate au fost cel mai important catalizator
Mai mult de jumătate (53%) dintre cei 42% care au
avut un membru al familiei în străinătate pe perioada votului au discutat cu
aceștia despre vot, iar 47% dintre ei, nu au discutat acest aspect cu membrii
familiei aflați în străinătate.
88% dintre cei chestionați declară că nu au fost
sfătuiți să voteze cu un anume candidat, iar 12% declară că au fost sfătuiți în
acest sens.
Dintre cei 12% care menționează că au fost
sfătuiți să voteze cu un anume candidat, 28% precizează că au urmat sfatul în
cauză, iar 72% declară că nu au urmat respectivul sfat.
Doar 6% dintre respondenți susțin că nu au văzut
la televizor protestele românilor care nu au putut să voteze în câteva capitale
europene, dar 94% dintre cei intervievați au văzut aceste proteste.
Posturile de televiziune pe care cei chestionați
le-au urmărit între turul 1 și turul 2 al alegerilor prezidențiale sunt:
Realitatea TV (25% dintre respondenți), Antena 3 și ProTV (câte 16%), B1 TV
(8%), România TV (7%), Digi24 (6%), TVR 1 și Antena 1 (câte 5%), Kanal D (1%),
alt post (2%), toate canalele (1%). 4% dintre respondenți menționează că nu au
urmărit niciun canal de televiziune, iar 6% nu știu sau nu răspund la această
întrebare.
Internetul
– un mediu important de catalizare a protestului și de contagiune
54% dintre intervievați utilizează internetul,
restul de 46% nu îl utilizează.
Dintre cei 54% respondenți care utilizează
internetul, 46% au urmărit mesajele candidaților la președinție sau campania
acestora, iar 54% nu le-au urmărit pe acestea pe internet.
Dintre cei 54% intervievați care utilizează
internetul, 42% nu au un cont pe o rețea de socializare, iar 58% - au un cont
pe o astfel de rețea.
Cel mai frecvent menționate rețele de socializare
ale persoanelor intervievate (58% din cei care au astfel de conturi, dintre cei
54% care declară că folosesc internetul) sunt: Facebook (93%, prima mențiune,
1% a doua mențiune), Twitter (1% prima mențiune, 5% a doua mențiune), Yahoo (2%
prima mențiune, 3% a doua mențiune), Google Plus și Skype (câte 1% prima
mențiune, 1% a doua mențiune). Alte rețele de socializare amintite (a doua mențiune
au fost): Hi5, Instagram, WhatsApp și LinkedIn.
Dintre cei 54% care declară că folosesc
internetul, 58% menționează că au urmărit campania electorală dinaintea
scrutinelor, iar 42% spun că nu au urmărit-o.
70% dintre cei care utilizează internetul consideră
că internetul și rețelele de socializare au influențat participarea la vot, 24%
consideră că nu au influențat, iar 6% nu știu dacă acestea au avut vreo
influență asupra participării la vot.
Doar 13% dintre respondenții care au declarat că
folosesc internetul au trimis sau redirecționat mesaje electorale sau de
campanie pe internet, iar 87% susțin că nu au făcut acest lucru.
De asemenea, 24% dintre cei 54% care utilizează
internetul au dat „like” unor pagini sau mesaje ale candidaților la alegerile prezidențiale,
iar restul de 76% nu au realizat această acțiune.
”Motivele”
prezenței masive de la vot în turul a lI lea. Peste 1 milion de voturi negative
(vot împotriva)
Cei mai mulți dintre respondenții care au mers la
vot, au făcut acest lucru pentru a vota un anumit candidat (66%), 11% au mers
pentru a vota împotriva unui candidat, 6% ca să voteze pentru binele țării sau
binele personal, 4% pentru a vota în favoarea schimbării, iar 3% datorită
simțului civic, pentru a-și exercita un drept cetățenesc. 6% dintre cei
chestionați nu știu sau nu răspund la această întrebare.
6 din 10 intervievați au mers la vot însoțiți, iar
4 din 10 – au mers la vot singuri.
Dintre cei 60% care declară că au fost însoțiți la
vot, 55% menționează că au fost însoțiți de soț sau soție, 25% - de familie, 6%
- de copii, alți 6% - de prieteni, 2% - de părinți, 2% - de vecini și 1% de
frați sau surori.
Emoțiile
pozitive și negative ale victoriei
Sentimentele pe care le-au avut respondenții la
aflarea veștii că președintele ales este Klaus Iohannis au fost de: bucurie
(55%), tristețe (14%), dezamăgire (2%), speranță (1%), mâine/frustrare (0.7%),
surprindere/uimire (0.5%), liniște (0.4%), respectiv ușurare (0.3%). 19% dintre
respondenți declară că nu au avut nici un sentiment, iar 6% nu știu sau nu
răspund întrebării.
67% dintre cei chestionați consideră că Iohannis a
meritat să câștige, 18% - că nu a meritat, iar 15% nu știu sau nu răspund.
46% dintre respondenți consideră că declarațiile
lui Traian Băsescu nu au contribuit la victoria lui Klaus Iohannis, 31% cred că
acestea au contribuit la victoria președintelui ales, iar 22% dintre
respondenți nu știu.
Peste
15% dintre votanții lui Ponta trec în tabăra învingătorului, când sunt
chestionati despre turul I
68% dintre cei chestionați declară că au votat cu
Klaus Iohannis, iar 32% declară că au votat cu Victor Ponta.
Dintre respondenții care declară că au votat în primul
tur al alegerilor prezidențiale, 49.9% susțin că l-au votat pe Klaus Iohannis,
31.6% - pe Victor Ponta, 5.2% - pe Călin Popescu Tăriceanu, 4.4% - pe Monica
Macovei, 2.8% - pe Elena Udrea, 2.3% - pe Corneliu Vadim Tudor, 0.8% - pe
Teodor Meleșcanu, 0.4% - pe Dan Diaconescu, 0.3% - pe William Brînză și 0.1% -
pe Zsolt Szilagyi.
Partidele pentru care respondenții declară că au o
simpatie sunt: PSD (9%), PNL (5%), ACL (2%), PDL (2%), UDMR (0.8%), PNȚCD
(0.3%), USL (0.3%). 74% dintre respondenți menționează că nu au nicio simpatie
pentru vreun partid politic.
Impactul
campaniei electorale
Dintre activitățile electorale menționate,
respondenții precizează că au întâlnit: afișarea semnelor sau afișelor
electorale în zona în care ei locuiesc (79%), reclame electorale la TV sau
radio (61%), vizitarea la domiciliu pentru prezentarea de informații despre
candidatul pe care respectivii susținători îl sprijineau (11%). Câte 1% dintre
respondenți menționează că le-au fost (lor sau unui membru al familiei) oferite
bani, alimente sau bunuri mai scumpe cu scopul de a fi determinați să voteze
pentru candidatul pe care susținătorii îl sprijineau, respectiv că au fost
amenințați (ei sau un membru al familiei) cu scopul de a fi determinați să
voteze pentru candidatul pe care susținătorii în cauză îl sprijineau.
Votul
din diaspora și reacția neadecvată a Guvernului – explicația pentru victoria
lui Klaus Iohannis
Respondenții din Transilvania și Banat declară că
modul în care s-a desfășurat votul în ultimul tur din diaspora a avut o
influență asupra deciziei lor de vot în proporție mai ridicată decât
respondenții din Moldova sau din Sudul țării.
Votanții lui Klaus Iohannis, de asemenea, declară
în proporție aproape dublă (40,4%) comparativ cu votanții lui Victor Ponta
(22,6%) cum că desfășurarea votului din diaspora a avut o influență asupra
propriei decizii de vot.
Femeile declară în proporție mai ridicată decât
bărbații cum că au discutat despre vot cu o persoană din familie care să fie
plecată în străinătate în perioada organizării celui de-al doilea tur de
scrutin; de asemenea, respondenții de 50 de ani și peste spun acest lucru în
proporție mai ridicată decât cei sub 50 de ani. Mai mult, cu cât sunt mai
educați, cu atât respondenții care au avut pe cineva din familie în străinătate
pe perioada votului declară că au abordat acest subiect în discuțiile pe care
le-au avut cu acele persoane. Participanții la studiu din Transilvania și Banat
declară că au discutat aceste lucruri cu persoanele din familie plecate în străinătate
în proporție mai ridicată decât rezidenții din alte regiuni ale României.
Bunicii
au ascultat de nepoți și fii
Respondenții sub 35 de ani declară în proporție
semnificativ mai ridicată decât cei trecuți de această vârstă cum că au primit
pe timpul alegerilor un sfat de a vota cu un anumit candidat. De asemenea, cu
cât sunt mai educați, cu atât respondenții declară în proporție mai ridicată că
au primit asemenea sfaturi. Rezidenții din Transilvania și Banat, comparativ cu
cei din Moldova sau cu cei din Sudul țării, de asemenea, declară că au primit
sfaturi privind opțiunea lor de vot pe perioada alegerilor pentru funcția de
Președinte al României.
Dintre cei care au primit un asemenea sfat, respondenții
cu vârsta de 65 de ani și peste au tins să îl urmeze în proporție semnificativ
mai ridicată decât în rândul celorlalte categorii de vârste, conform propriilor
declarații (55,6%). Persoanele între 35 și 64 de ani au făcut acest
lucru în măsură mai redusă comparativ cu cele sub sau peste acest interval de
vârste.
Respondenții cu studii superioare care au primit
un sfat privind opțiunea lor de vot au ales să țină cont de acesta în proporție
foarte redusă – 2%, comparativ cu persoanele cu studii elementare sau medii,
care au făcut acest lucru în proporție de 60%, respectiv 33%.
Respondenții care au rezidența în mediul rural, de
asemenea, au tins să țină cont de aceste sfaturi în proporție mai ridicată
decât aceia cu rezidența în mediul urban, la fel și cei din Transilvania și
Banat, comparativ cu respondenții din Sudul țării sau cei din Moldova.
Votanții
lui Iohannis mai internauți și mai determinați pentru vot negativ
Votanții
lui Klaus Iohannis declară că au ținut cont de aceste îndemnuri în proporție
dublă comparativ cu votanții lui Victor Ponta (31,9% vs. 14,8%).
Votanții lui Klaus Iohannis
declară că folosesc internetul în proporție de 58,3%, în timp ce proporția votanților
lui Victor Ponta care fac acest lucru este cu aproximativ 16% mai redusă. Mai
mult, internauții care l-au votat pe Klaus Iohannis au urmărit mesajele de pe
internet și campania candidaților din mediul online în proporție semnificativ
mai ridicată comparativ cu proporția internauților care l-au votat pe Victor
Ponta.
Proporția din rândul votanților
lui Victor Ponta care declară că principala motivație pentru a-și exercita
dreptul de vot în favoarea unui anumit candidat este mai ridicată decât a celor
din rândul votanților lui Klaus Iohannis (71,6% vs. 66,1%), care declară, în
același timp, în măsură mai ridicată cum că principala lor motivație a fost să
voteze împotriva celuilalt candidat (16% vs. 5,2%).
Victoria
– bucuria celor tineri și mai ales a ardelenilor și bănățenilor
Cu cât sunt mai tineri, cu atât
respondenții declară în proporție mai ridicată că sentimentul avut la aflarea
veștii victoriei lui Klaus Iohannis a fost unul de bucurie (60,9% în rândul
categoriei 18-34 de ani, comparativ cu 44,9% în rândul categoriei 65+ ani). După
cum este de așteptat, distribuirea respondenților care declară că au avut un
sentiment de tristețe la aflarea acestei vești este inversă (9,3% în rândul
categoriei 18-35 ani vs. 22,4% în rândul persoanelor de 65 de ani și peste.
Respondenții cu studii medii sau superioare au avut un sentiment de bucurie
atunci când au văzut că alegerile au fost câștigate de Klaus Iohannis în
proporție mai ridicată decât cele cu studii elementare. Cel mai puțin s-au
bucurat de victoria acestuia respondenții din Sudul țării (49,3%), iar cel mai
mult, așa cum era de așteptat, respondenții din Transilvania și Banat (61,8%).
Respondenții de sex masculin
consideră în proporție mai ridicată decât cei de sex feminin cum că Iohannis a
meritat să câștige aceste alegeri prezidențiale. Mai mult, cu cât persoanele intervievate sunt
mai tinere, cu atât acestea declară acest lucru în proporție mai ridicată:
79,1% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani, comparativ cu
55,1% dintre respondenții cu vârsta de 65 de ani și peste. Și în acest caz se
observă o diferență în funcție de nivelul de educație al intervievaților,
persoanele cu studii medii și cele cu studii superioare considerând că Iohannis
a meritat victoria în proporție semnificativ mai ridicată decât cele cu studii
elementare.
Metodologia studiului:
Volumul eșantionului: 1.271 indivizi de
18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat,
probabilist, reprezentativ la nivel național
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată
de ± 2,9%
Interviurile s-au desfășurat prin
metoda CATI (interviuri telefonice)
Perioada anchetei: 18-24 noiembrie 2014
Mai multe detalii găsiți în raportul de cercetare.
Nu sunt de acord cu afirmatia dumeavoastra ca "10 la sută din votanţii lui Ponta au „migrat” către Klaus Iohannis" deoarece inainte ati semnalat o supraestimare a prezentei la vot cu peste 20%, deci poate fi posibil ca cei 20% care practic nu au mers la vot sa fi optat pentru Iohannis. Astfel nu puteti avea o certitudine in privinta migratiei catre castigator.
RăspundețiȘtergereO precizare pur tehnica fiindca personal as vrea din tot sufletul ca toti oamenii cinstiti simpatizanti PSD sa "migreze" cat de repede.