Când vine turul II al alegerilor prezidenţiale, peisajul politic se schimbă. Partidele din spatele candidaților sunt încă importante, dar rămân în planul doi, candidatul nu se mai poate ascunde după activiștii îmbrăcați în armurile lor grele. Spunem că meciul reîncepe de la 0-0, dar este doar o metaforă sportivă, diferența de potenţial rămâne. În general, este vorba de un meci unu la unu, unde contează şi calitățile sau defectele, dincolo de ideologii sau alte criterii politice.
Turul al II lea este bătălia în care
în vizor sunt doar doi candidaţi, mereu cântăriţi unul în raport cu altul,
ambii raportați la un model ideal din mintea fiecărui alegător și astfel există
infinite posibilități de a greși sau de a puncta în favoarea ta. După vreo douăzeci
de ani de exit poll-uri şi sondaje electorale sau de analiză a situaţiilor pot
spune că există multe căi de a câștiga o campanie. Ele sunt cunoscute de
strategii autohtoni sau de stranierii care de multe ori au doar misiunea de a
impresiona publicul sau media, contribuția lor fiind mai mică, deoarece cunosc
România de pe internet. Mai buni sau mai slabi, mai inspiraţi sau mai putin
inspiraţi, aceştia ştiu reţete numeroase de câştig și dacă nu câștigă de
fiecare dată, atunci, tu candidatule eşti mereu cel vinovat. Dar ceea ce se
contabilizează mai greu şi se teoretizează și mai rar sunt reţetele sigure de a
pierde alegerile, mai ales în cazul în care ai mari şanse să le câştigi sau
pleci din pole position.
1.
Are șanse mari
de a pierde alegerile candidatul fricos. De multe ori candidatul este înfricoşat
de echipa de campanie prin exagerarea pericolelor sau a avantajelor adversarilor. Frica aduce
greșeli majore, absenţa de la confruntări, tendinţa de a face gesturi bruşte,
necalculate, fuga după alianţe nefireşti sau neverosimile, demagogia grețoasă în
discurs. Indiferent pe ce loc s-a calificat în turul al II lea, candidatul care
este dominat de frica de a nu pierde îşi va valorifica doar o parte din potenţial;
2.
O alta rețetă
de a pierde este neglijarea capitalului adunat în turul întâi pe care-l poate
considera ca fiind capital politic câştigat pentru vecie. Nu-i adevărat! Chiar şi
cei care au votat în primul tur ar vrea să îşi confirme opţiunea din turul doi şi
vor urmări candidatul lor. Ei trebuie să faca şi gestul de a merge a doua oară,
deci nu trebuie uitaţi. De regulă, candidatul îi uită repede pentru vrea sa fie
imediat candidatul tuturor, de multe ori se distanţează de ei. Ca un vânător grăbit,
candidatul caută deja să vâneze în teritoriul celorlalţi şi atunci uită să-şi
mai apere propria moşie. Prima regulă este consolidarea “prăzii” din turul I, abia
apoi se trece spre a căuta plusul de care mai este nevoie;
3.
Poate pierde
alegerile şi candidatul hapsân, cel care caută să adune totul, să ia tot ce se
poate lua, fără un calcul exact al consecinţelor. Face alianţe cu toată lumea,
fără să se uite la incompatibilităţi. Când ai obișnuit electoratul tău cu
discursul că unele partide sunt formate din hoţi si trădători, când ai spus că nu
o să faci niciodată o alianţă şi, în ultimul moment, te îmbrăţişezi cu hoţii
sau trădătorii, o parte din electoratul tău poate să nu înţeleagă gestul ca
fiind pragmatic şi necesar şi te poate părăsi pentru că eşti imoral, trădător,
nu te ţii de cuvânt;
4.
O reţetă de a
pierde este să te ghidezi după tot ce scriu jurnaliştii şi să nu faci analize
proprii, bazate pe studii, pe date, pe analiza unui proiect al tău. În media
vor apărea mereu judecăţi simpliste şi, dacă te supui lor, o să fii previzibil şi
multe dintre reţetele primare vor total ineficiente. Presa analizează istoria
alegerilor şi o să-ţi spună că vei pierde pentru că şi alţi candidaţi au
pierdut ca tine, de la cifra asta. Dacă eşti mai suspicios şi îţi vei pune întrebări
o să observe că fiecare moment electoral este unic, este un alt climat, actorii
politici sunt schimbaţi, au alte poziţii şi chiar contextul extern este mult
schimbat în patru sau cinci ani care trec de la un scrutin la altul. Dacă eşti
candidat, poţi face următorul test: caută să faci un inventar al strategiilor
pe care le aplici, vezi de unde vin, câte vin de la echipa ta, câte de la tine şi
câte din spaţiul public. Poţi pierde dacă te conformezi la ceea ce îţi cere
presa sau la strategiile pe care ţi le sugerează adversarii sau analiştii de
ocazie;
5.
O reţetă de a
pierde este să faci alianţe calculând aritmetic scoruri care se pot obţine pe
ideea că o să-ţi aducă foştii tăi adversari electoratul pe tavă. Este un mit
acesta al direcţionării votului de către candidaţii ieşiţi din cursă. Ei
promit, dar candidatul trebuie să ştie că nimeni nu are în proprietate
electoratul care l-a votat. Dacă poţi aduce la vot în favoarea ta jumătate din
electoratul celor ieşiţi din cursă, atunci ai realizat o mare performanţă. De
regulă, cei fără candidat renunţă la a mai merge la vot sau nu te accept pentru
ca ai fost făcut praf de candidatul preferat în timpul turului I;
6.
Poţi pierde
alegerile şi prin stilul în care gândeşti alianţele. Spuneam mai sus, nu gândi aritmetic,
alianţele nu înseamnă suma de electori. Dar mai grav este dacă uiţi un lucru esenţial:
noii aliați nu-ţi pot aduce electoratul ca pe o turmă. Trebuie să te adresezi
direct acelor electorate, să le cunoşti sensibilităţile şi să îţi completezi
programul cu ideile lor. În fond, acest lucru îl poţi face şi dacă nu faci
alianţe cu nişte lideri care pot fi indezirabili. Nu uita că ei au pierdut deja
şi electoratul lor nu este neapărat disciplinat atunci cînd un loser le spune să voteze cu tine;
7.
Poţi avea
probleme dacă nu ţii cont de electoratul care vine în turul doi, dar nu a fost în
primul tur la vot. În 2009, la alegerile trecute, au venit în turul al doilea
peste un milion de voturi de la electorii care au stat acasă în turul I. Asta înseamnă
că trebuie sa îţi propui să comunici special cu cei care nu au fost în turul I.
Să aduci problematici noi, specifice unor nişe de populaţie, să te adresezi
direct lor, să le ceri să te sprijine. Candidatul care ignoră acest grup mare
de electori se poate trezi cu un adevărat tsunami împotriva sa, un tsunami care
îl loveşte şi el nici nu înţelege ce i s-a întâmplat;
8.
Poţi pierde dacă
nu te întrebi ce motive au avut să nu te voteze cei care au votat adversarii în
turul I sau cei care nu au venit la vot. Să nu crezi că sunt toţi de altă
orientare ideologică, fanatici sau sub nivelul alegătorilor tăi. Nu, ei au nişte
motive pentru care nu te vor. Întreabă-i pe sociologii din echipa ta, întreabă
nişte jurnalişti care te critică sau oameni neutri, eventual din mediul de
afaceri sau de la instituții care se ocupă cu informațiile. Ascultă-i cu atenţie
şi nu considera inutilă încercarea de a te apropia de cei care nu te-au votat înainte.
Electoratul din România se mută des de la un candidat la altul încât ai mari şanse
să vină şi în tabăra ta, dacă încerci să comunici cu ei şi să le dai puţină încredere;
9.
Se poate greşi
grav şi dacă ai sentimentul că doar campania negativă poate face diferența între
tine şi adversarul tău. E adevărat, campania negativă este nelipsită din
campanii şi uneori ajută, dar numai campania negativă nu poate aduce decât
efecte emoţionale pe termen scurt. Poţi pierde teren repetând la infinit
discursuri despre defectele adversarului în timp ce oamenii aşteaptă de la tine
să vadă ce viitor vrei să croieşti pentru ei;
10. Poţi pierde alegerile şi dacă stai
conectat personal şi direct la media şi la atacurile adversarului. Astăzi sunt
mijloace tehnice care te pot face sa pui în paranteze realitatea şi să te
conectezi la comunicarea din campanie. Ești în pericol să răspunzi instinctual
sau să te încarci emoţional cu toate prostiile. Nişte adversari abili îţi pot
da continuu semnale care să te scoată din planul tău şi să intri astfel în
proiectul lor. Candidatul ar trebui să nu se uite la televizor şi să nu aibă
fluxurile pe telefon pentru a fi mereu influenţat de ele. A colecta mesajele, a
analiza şi a pregăti reacţii este treaba echipei de campanie;
11. Nu uita că realitatea românească nu
este cea de pe Facebook, social media sau în orice alt teritoriu din media
electronică. Ştiu, este impresionant când vezi milioane de like-uri, dar astea
vin de la internauţi pasivi care nu se implică în offline în discuţii sau
politică. Doar 2% la sută participă constant ca emiţători de mesaje, restul
sunt legume virtuale. Dacă eşti atent o să vezi că sunt câteva zeci de persoane
care comentează, distribuie, înjură etc. În campania pentru turul I al
alegerilor prezidenţiale din 2014 doar 19% dintre electorii care au internet
(59%) declară că au urmărit campania pe internet, adică maximum 10% din populaţie,
dar jumătate spun ca nu merg la vot, deci rămân vreo 5%. Viaţa reală a
oamenilor este în altă parte şi ei acolo te aşteaptă, măcar să le vezi condiţiile
de viaţă şi să le asculţi păsurile. În turul doi, din sondajele de pe Internet
din această campanie candidatul de pe locul 5, care a obţinut doar 4.5% intră
triumfător cu aproape 50%, de pe locul I;
12. Poţi pierde dacă nu spui o poveste a
ta, una care să te aibă pe tine personaj principal. Dar pe tine ca om, cu viaţa
ta, mai uşoară sau mai grea, pe tine ca luptător pentru ceva. O poveste pe care
oamenii să o poată spune mai departe, o poveste care să fie, în cea mai mare
parte a ei, sinceră. Poate nu crede niciun candidat la Preşedinţie acest lucru,
dar oamenii te simt dacă nu eşti sincer. Când își aleg preşedintele oamenii sunt
generoşi, situaţia de vot îi emoţionează parcă, îi face mai optimişti şi mai
iertători, deci pot accepta că ai defecte. Dar vor să voteze un om viu, nu o
umbră de pe ecranul politicii sau un manechin fardat, nu un om de paie sau un
politician de carton. Dacă nu poţi spune o poveste despre visul tău sau despre
devenirea ta, atunci îi va fi greu maşinăriei de partid să te facă preşedinte.
Alege cu atenţie momentele ca să te arăți, dar arată-te doar atunci când ai
destulă forţă interioară pentru a le arăta oamenilor o parte din sufletul tău.
Mulţi te vor primi în universul lor dacă te vor recunoaşte ca om;
13. Învaţă sa spui ”mulţumesc” din toata
inima, tuturor, chiar şi celor care nu merită. Este important să înţelegi, ca şi
candidat, că nu ceilalţi îţi sunt datori pentru ca duci această luptă. Nu lupţi
nici pentru partid, nici pentru susţinători, lupţi pentru tine şi pentru a duce
un proiect la bun sfârşit. Doar tu vei primi onorurile, tu o să ai gloria şi
puterea. Ceilalţi chiar dacă se bazează pe tine că o sa primească ceva, vor
primi oricum mai puţin decât tine. Iar cei mai mulţi dintre miile de oamenii
care aleargă dupa tine şi în numele tău nu vor primi nimic, iar dacă tu pierzi
s-ar putea să fie prigoniţi de adversarul tău. Poate nu o să pierzi dacă nu ştii
să mulţumeşti, dar în turul doi este foarte importantă chimia personală şi emoţia
de grup. Poate la fel de important pentru forţa echipei este să nu-i instigi pe
unii dintre colaboratorii tăi împotriva altora şi să faci efortul de a avea încredere
în cei apropiaţi. Încrederea este o chestiune de reciprocitate şi atunci şi ei
vor avea încredere în tine şi vor face tot ce pot pentru ca să îţi atingi visul
de a deveni preşedinte. Există şi un pericol aici: să nu faci din curteni
personaje politice. O să pierzi din potenţialul tău, deoarece oamenii simt
slugile şi nu le votează;
14. În fine, poţi face orice tandem,
trio, quartet sau cvintet pe care le sugerează consultanţii pentru transfer de
simpatie sau prestigiu. E proiectul tău şi trebuie să încerci diferite metode
de a mări potenţialul. Dar dincolo de tot ce îţi vor spune consilierii, să ştii
că romanii votează un lider, nu doi lideri deodată, nici trei. Vor un om viu,
cald şi cinstit, luptător pentru dreptate şi justiţie socială. Nu se naşte un
lider prin completarea de calităţi de la parteneri, trebuie să te arăţi
oamenilor ca un om complet, cu curaj, cu sinceritate şi aceste lucruri îţi vor
fi rasplătite dacă îţi iei inima în dinți și o să le vorbeşti deschis, dar ca şi cum ai fi
deja preşedintele îngrijorat sincer de viaţa lor.
În fine, poate
asta nu este important, dar în unele seri în care esti obosit, treci pe la
sediile de campanie şi du-le tinerilor care robotesc pentru tine câteva
cartoane de pizza şi nişte cutii de bere. Întreabă-i cum merge, ce trebuie făcut,
lasă-i si povestească întâmplările din stradă sau din peregrinajul lor din pieţe.
O să-ţi facă bine, o să simți că merită să candidezi, să-ţi strici viaţa, să-ţi
expui familia pentru oameni. Pentru tinerii şi bătrânii de la subsolul sediului
aceasta va fi o seară de neuitat, iar pentru tine, va fi o primă seară în care
te-ai simţit, cu adevărat, Preşedinte. Un Preşedinte al oamenilor.
Aveti dreptate, cu totii facem asa de mult pentru un moment de recunoastere!
RăspundețiȘtergereSa dam Cezarului ce-i apartine si inteligentei emotionale, restul!
Cand ti-ai ars corabiile, nu e alta cale decat: inainte! Invingem sau murim!
Excelenta analiza ! Poate ar fi in avantajul unui candidat rational apropierea de electoratul care simte ca este vanat, folosit de adversar. Cred ca, asa cum ati subliniat , oamenii au nevoie sa se simta comfortabil in prezenta unui candidat , sa-l perceapa ca pe unul de-al lor. Delicata problema !
RăspundețiȘtergereEu l-am votat pe William Branza pentru ca neamțul nu ma convinsese. E aproape al 12-lea ceas și simt ca Iohannis încă nu-mi vrea votul. Vrem sa vibram alături și sa ne bucuram ca la Sfânta Revoluție din 1989.
RăspundețiȘtergere