Se împlinesc anul acesta 25
de ani în care statul român a fost agresat continuu, uneori chiar prin
instituții interne sau prin slujitorii lui. În ultimii ani, trei poziții au
șocat opinia publică, poziții aparținând unor unor mari luptători pentru transformarea
într-un stat slab, paralitic, eșuat. Primul care a spus că statul inteligent este un tâlhar mai puţin inteligent a fost Dan Voiculescu - acum întreţinut de stat într-o insitutţie de "ocrotire". Apoi, prin 2008, Dinu Patriciu a spus: "noi (reprezentanţii economiei private - n.a.) trebuie să fim cei inteligenţi, nu statul, statul nu poate fi inteligent niciodată, statul e prost prin definiţie, pentru că e un instrument birocratic care funcţionează fără a avea competiţie, deci rămâne prost". În fine, Sorin Ovidiu Vântu, la rândul lui, a spus: Întăriţi-vă statul! Părea ironic sau arogant, dar în scurt timp, statul pe care-l credea mort sau slab l-a trimis acolo unde te trimite un stat serios când nu respecţi legile.
Ce i-a lipsit
statului român în aceşti ani, în multe momente ale sale?
În primul rând,
decizia inteligentă care înseamnă că nu te centrezi doar pe consum de resurse, ci
mai ales pe crearea de resurse. În multe ocazii consumul trebuie să fie
rațional și să faciliteze crearea de noi resurse, nu sacrifică resursele
viitoare pentru un consumerism imediat. Nu centralizează pentru a consuma
resursele din teritoriu, ci trimite urmărind ca populația să-și folosească
toate resursele, nu doar pentru consum de supraviețuire, ci mai ales
pentru viitor.
Lipsa deciziilor
curajoase privind la viitor, nu doar cele raportate la prezent și nici în
funcție de ciclurile electorale. Decizia inteligentă și curajoasă este cea care
privește în perspectiva și dezvoltă resursele de inteligență pe care le
recunoaște ca fiind cele mai importante. Când investește în educație și în
cercetare statul este prospectiv, când susține modele și are grijă strategică
în promovarea elitei progresiste, transformatoare, nu conservatoare,
atunci este prospectiv și curajos.
Statul puternic
gândește deciziile respectând interesele naționale și principiile, nu se lasă
ocupat și confiscat de interese, indiferent de natura lor. În plan
internațional statul puternic înțelege configurațiile de forțe și se plasează
în zonele în care se iau decizii și unde se furnizează securitate, evident
înțelegând că acest lucru se poate doar participând cu resursele pe care le
poate mobiliza. De aceea, statul nu trebuie să rămână autarhic, ci deschis,
participativ, nu se cantonează în trecut, ci gândește în perspectivă.
Statul puternic nu
abandonează societatea și nici nu își arată forța numai față de unii
cetățeni, ci față de toți aplică aceleași principii și reguli. Își multiplică
forța prin adeziunea voluntară a cetățenilor care sunt invitați să participe la
dezbateri, la decizii mai ales privind schimbarea. Statul inteligent nu se teme
de schimbare, o provoacă și o susține.
Statul puternic
stimulează competiția socială, dar caută să evite polarizările extreme între
segmente sociale, redistribuie resurse echitabil și facilitează armonia și
coeziunea sociala. Caută să nu stimuleze fracturi în țesutul de solidaritate și
reglează dezechilibrele atunci când malformațiile apar ca rezultat al
competiției și dezechilibrului de resurse.
Statul puternic
știe că nu poate fi puternic fără cetățeni liberi, cu capital social puternic,
creativi și activi. Un stat cu cetățeni deznădăjduiți, speriați de viitor, fără
încrede în instituții și lideri este un stat care slăbește în
fiecare zi și merge încet sau mai repede spre statutul de stat eșuat.
În fine, un stat
care nu înțelege că prin ocrotirea corupției sau lipsa de voință pentru
eradicarea ei se sinucide, nu este un stat inteligent, ci un stat care pierde
ritmul cu istoria și cu dezvoltarea și progresul.
Dar mai presus de
acestea, statul puternic știe că a fi puternic nu este o stare, ci un echilibru
dinamic. În scurt timp, dacă se iau decizii proaste un stat poate sa-și piardă
caracteristica inteligenței și forței.
Uneori, analiștii
sau politicienii vorbesc despre statul român ca și un stat eșuat, lucru care
este complet fals. Nu, România nu face parte din așa numita categorie a
statelor eșuate! Dar, în multe momente din ultimii 20 de ani,
România s-a aflat pe buza acestei prăpăstii. Statele eşuate sunt adesea
caracterizate de eroziunea autorităţii de stat, regimuri autoritare incapabile
să satisfacă nevoile populaţiei, corupţie răspândită în cadrul sistemului
administraţiei centrale, represiune asupra oponenţilor politici, încălcare
gravă a drepturilor omului, un sistem social în colaps, sărăcie extremă ce
afectează marea majoritate a cetăţenilor, criminalitate ridicată etc., cum
spune David Rothkopf. Dar România a fost salvată mereu de cei
puțini, însă astăzi trebuie să observăm ca s-au multiplicat modalitățile prin
care un stat poate eșua, dincolo de criteriile clasice.
Noi, la SINTEZA, ne
simțim datori să tragem un semnal de alarmă, să avertizăm asupra unor noi
pericole.
Putem avea orașe,
județe sau regiuni eșuate din cauza unor conduceri locale sau regionale, a unor
grupuri de interese care monopolizează resursele și împânzesc administrația cu
corupție. Astăzi observăm că sunt și state stoarse de resurse de procesul de
globalizare, tot o formă de a eşua, dacă ne gândim la viitorul dezvoltării lor.
În fine, oameni de stat eșuaţi, care fac rău societăților și statelor prin
lipsa de viziune sau conducerii oligarhice sau corupte.
Revista SINTEZA are un
program intelectual în care noi căutam să difuzăm informație, să avertizăm
asupra riscurilor, să sprijinim atunci când există voința politică și inteligența
de a înțelege că politica ar trebuie să se ocupe de polemici și scandaluri mai
ales în campanii electorale special desemnate în acest scop, în rest,
construcția statului puternic trebuind să fie o opera comună a noastră, a
tuturor, proiectul cu cea mai mare cuprindere pentru țelul securității
naționale și bunăstării României.
Editorial pentru
SINTEZA # 9, revistă de cultură şi gândire strategică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu