(Cronica
unui film pe care urmează să-l văd)
Nu
am văzut încă Poziția copilului, dar
am curajul să mă bucur pentru Călin Netzer
pentru că sunt sigur de faptul că este un film autentic, netrucat. Este
probabil un film despre el, despre generația lui și despre România. Îl cunosc
pe Călin Netzer și am văzut celelalte filme ale lui. Nu am văzut ”Poziția copilului”, dar am văzut filmele
lui Puiu, Mungiu, Porumboiu, Nemescu, Ștefan sau Tudor Giurgiu. Am trăit și eu aici
și trăiesc într-o realitate care blochează de multe ori logica civilizației.
Societatea, pușcăria, spitalul, școala sau alte fenomene sociale și instituții au
indus opera artistică de mare valoare cinematografică a noului val al
cinematografiei noastre. Am crezut și încă mai cred că destinul ieșirii din comunism
va aduce, în viitor, un premiu Nobel pentru literatură în România. E drept, l-a
luat Herta Muller, dar era unul izvorât mai mult din amintirea comunismului.
Aștept, și sigur va veni, un Nobel despre tranziție. Adică despre ceea ce școala
cinematografică a tinerilor citați mai sus a început să facă filme. Filme pe
care noi nu le-am băga în seamă dacă nu ar lua premii internaționale pentru că
majoritatea dintre noi crede că asemenea filme defăimează țara, națiunea sau
poporul. Acești tineri se chinuiesc să câștige bani de la un organism (CNC) ce
finanțează, de ani buni, filmele lui Nicolaescu sau alți dinozauri de dinainte.
Greu găsesc bani, deși ar trebui să-i ajutăm, pentru că ei valorifică pe piață
singurul lucru care ne-a rămas autentic: suferința
și disperarea de a fi român. Disperarea de a merge contra istoriei și pe lângă
civilizație. În lumea de azi acest lucru se vinde bine și am putea investi în
această autoflagelare. Ca și în fraza celebră din ”Filantropica” lui Nae Caranfil, dacă tot stăm cu mâna întinsă la
Europea și la FMI sau Banca Mondială, atunci măcar să spunem o poveste.| Ar fi
o formă de cerșetorie sublimă. Noi vă vindem pilule de disperare, iar voi,
occidentalii, ne dați ceva bani, bucurându-vă că voi ați scăpat de drama asta,
pentru că țările voastre au fost protejate la Ialta!
Nu
am vazut încă ”Poziția copilului”,
dar ”Moartea Domnului Lazărescu” m-a lăsat mut, nu pentru că era ceva de o imaginație
ieșită din convenții, ci pentru că știam că asta era o poveste adevărată, iar
filmul lui Netzer vine tot din tradiția cehoviană a disperării de a trăi
într-un univers în care liberul arbitru și libertatea nu au sens decât pentru
foarte puțini oameni. Am văzut Filantropica
și sau California Dreamin’ și m-a copleșit șmecheria românească
care, deși poate ucide, devine filosofie de viață . Am văzut revoluția de la
Vaslui și am simțit gustul dulce-acrișor al ușurătății de a ne asuma destinul
și apăsarea existenței. De câte ori apare un film al noii generații mi se face
o poftă nebună să recitesc Cehov, pentru că mă învăluie o nostalgie tragic și
constatarea că absurdul este, în zona orientală, o parte a ethosului, nu o
negare a rațiunii. Copiii cinematografiei noastre din noul val au povestiri și
personaje cehoviene. Personajele României de tranziție sunt prizoniere în
universuri închise de unde încearcă să evadeze, dar reușesc doar în iluzie sau
în moarte. De fapt, personajele lui Giurgiu, Porumboiu, Netzer sau Mungiu
așteaptă, nu devin eroi cu adevărat, sunt parcă prizonierii unui destin
tranzitoriu. Așteptarea nu este însă starea de trecere spre ceva, așteptarea
este una agonizantă, așteptarea este condiția existențială fundamentală.
Universul închis și lumina puțină, sunt dominantele unui curent cinematografic
care portretizează, fără tezisme, lumea noastră. Rareori apare un petec de cer
în filmele acestor copii teribi ai cinematografiei noastre, cel mai adesea
personajele se luptă surd să-și păstreze umanitatea și sunt învinse. Indiferent
că vorbesc despre avort, credință, droguri sau reconversia unei comunități la
capitalism, filmele noului val au în centrul lor individualismul sau egoismul
extreme, ticăloșia, trădarea și mai ales însingurarea ca un proces de
descompunere și moarte a ființei sociale. În aceste povești despre lumea
noastră, majoritatea personajelor sunt femei, personaje tragice care niciodată
nu ajung să-și poată controla destinul propriu sau al familiei, într-o lume în
care bărbații au renunțat deja să mai lupte.
Aceste
filme, fiecare în parte, au un sfârșit, dar este un ”sfarșit continuu” ca și
opera lui Bacovia, dar parcă toate vin să ducă mai departe ceea ce nu a
terminat regizorul în California Drimin’.
O realitate românească aflată în derivă lentă, alunecătoare spre o direcție pe
care avem senzația că nimeni nu o poate influența.
Îmi aduc aminte cum au încercat cei din generația
trecută să ia Ursul de aur, cu o mare delegație care a mers la Berlin cu
”Patul conjugal” (1993), filmul lui Danieliuc. O construcție falsă, de un
grotesc absolut, portret al unei generații de regizori care încerca să se justifice
pentru ce compromisuri făcuseră înainte de 1989. |Au fost și alte încercări
penibile, dar re-fabricarea ideologică a dictaturii comuniste nu avea viață, nu
era credibilă. Nu a impresionat pe nimeni, pentru că era evident o făcătură,
dar toată protipendada noastră de noi culturnici s-a revoltat timp de câteva
luni pentru presupusa nedreptate făcută României.
Când
am văzut mulțimile suspinând că Sergiu Nicolaescu a fost incinerat mi-am dat
seama că încă vrem mitologii care să ascundă realitatea, că încă trăim într-un
trecut facil, care ne organiza viața și ne exonera de responsabilitatea, poate
chiar și de umanitatea pe care ar fi trebuit să ne construim viețile sau
rezistența colectivă sau individuală la dictatură.
Ce-i
deosebește pe acești tineri de cei care au încercat să păcălească Europa
cinefilă imediat după 1989, cu principiul”la
vremuri noi, tot noi”? Acești copii au trăit copilăria tranziției, ei văd rănile
lăsate de comunism, ei nu au supraviețuit cu șmecherii, nu au făcut
compromisuri majore. Ei trăiesc o realitate românească care a pierdut sensul și
unde drama familiilor este sincronică dramei indivizilor. O realitatea care
dezumanizează și transformă egoismul în valoare de înlocuire și în morală de
tranziție. Acești copii nu mint, ei nu se folosesc de imaginație pentru a
falsifica, ei povestesc, pur și simplu. Au crescut cu cheia la gât și au intrat
într-o epocă în care nimeni nu a mai avut timp să le spună povești. Probabil că
au crescut singuri și și-au inventat singuri poveștile pe care au trebuit să le
abandoneze la maturitate.
Dar
ceea ce-i deosebește mai tare pe acești copii teribili ai camerei de filmare
este faptul că nu urăsc. Ei nu îmbină ”contestarea
cu implicarea” cum scria un critic ceaușist despre primul film al lui Dan
Pița. Ei povestesc cu detașare sau amărăciune, ei luminează un colț de lume și
nici măcar nu crează eroi tragici, ei consemnează destinele unei lumi aflate în
descompunere. Nu urăsc, nu dau soluții, dar sunt primii oameni liberi ai lumii
noastre. Din păcate, încă nu au un public destul de numeros într-o Românie
incapabilă să se uite în oglindă, sunt și ei, ca și milioane de alți români,
exilați într-un Occident care îi premiază, dar care, a doua zi, redevine indiferent
la drama unei țări est-europene care nu reușeste să iasă din agonia cehoviană
pe care o numim tranziție, dar pe care filmele lor ne-a arată ca o rătăcire în
cerc, ca o tranziție spre nimic și niciunde.
Aerticol pentru Adevărul
Foarte binevenita aceasta analiza ca si altele de buna intentie pe care le putem citi in presa. Nici eu nu am vazut "Pozitia copilului" dar as risca un mic comentariu punctual. Este, in mod firesc, mai usor pentru societatea occidentala sa se priveasca in "oglinda" cinematografica(in special americana) si sa se vada "glamourous"; este, tot firesc, mai greu pentru noi sa ne uitam in oglinda si sa ne vedem goi, "reali". Dintre cele doua forme de abordare artistica, eu o prefer, de departe, pe a doua. Sper ca o fac si autoritatile culturale, banuiesc ca ele nu incearca sa exporte numai "romanian glamour".
RăspundețiȘtergereNici nu aveati cum, deoarece filmul va incepe sa ruleze in cinematografele din Romania, luna viitoare!
RăspundețiȘtergereNe spuneţi, vă rugăm, şi nouă ce fel de compromisuri a făcut Daneliuc pe vremea comuniştilor ? Vă spune ceva "Proba de microfon", "Croaziera", "Glissando", "Iacob"? Au fost de departe filmele cele mai curajoase din filmografia românească post-Pintilie, cu filme cenzurate, ciopârţite până la desfigurare ("Ediţie specială"...). Din contră, tocmai filmele lui Daneliuc, (inclusiv cele de după "90) cu realitatea lor urâtă debordând de o vitalitate dusă până la paroxism, au generat "pattern"-ul filmului românesc contemporan. Aduceţi-vă aminte de finalul profetic al "Patului conjugal"... Noi toţi credeam atunci că ni se prezintă o exagerare artistică anti-fesenistă. Cum ar fi putut reacţiona pozitiv orişice juriu, mai ales că la momentul respectiv filmele iraniene, turce şi cele chineze erau cele abonate la marile premii, căci tema comunismului, post-comunismului securisto-capitalist nu prea interesa juriile formate din elitele liberalo-stângiste. Cu mici excepţii, marea cinematografie poloneză, rusă ori maghiară se prăbuşise deodată cu zidul Berlinului. Din motive materiale, de limbaj şi de jenă... (Seraphim)
RăspundețiȘtergere