(Cateva gânduri din
noua mea carte Politically incorrect.
Scenarii pentru România posibilă)
Politica noastră trebuie resetată total.
Trebuie să trecem brusc și fără prea multe pregătiri la o nouă etapă. România
este blocată în indecizie, pasivism și neasumare.
Resetarea
sistemului înseamnă, în primul rând, restaurarea
sensului colectiv, a căutării unui interes comun. Se poate să avem interese
diferite, vieți diferite, speranțe și coșmaruri diferite și diversitatea să
fie, de fapt, o mare bogăție. Dar, în primul rând, resetarea trebuie să
stabilească faptul că punem în centrul activității politice omul. Când vorbesc
despre OM este vorba, de fapt, la a ne gândi la ceilalți, la cei de lângă noi,
la cei învinși de viață sau învingători, la cei care urmează să plece sau la
cei care urmează să vină pe această lume. Adică să trecem rapid la schimbarea
tuturor legilor și regulilor, a regulamentelor, instrucțiunilor sau ordinelor
care nu fac destul pentru sănătatea oamenilor, tot ce înseamnă protecția
civilă, protecția minții lor prin educație, protecția identității sau modul în
care cresc.
Societatea are ca scop dezvoltarea
individului, nu urmărește abstracțiuni sau obținerea unui PIB cât mai mare sau
o creștere economică constantă de la an la an. Libertatea omului, bunăstarea și fericirea
lui sunt mizele întregii omeniri. Și tot ce nu se integrează acestui scop
este doar trădare sau inutilitate socială, este vânare de vânt. Formula este
simplă și nu doar la prima vedere. Trebuie să începem prin a crede în aceste
forme ale fericirii umane și să renunțăm la a crede că sunt mai importante
partidul, corporațiile, statul sau Europa. Fericirea
oamenilor este cea mai importantă, liniștea lor și sentimentul că sunt membrii
unei comunități, și nu străini sau tolerați în lume, sunt esențiale.
Dacă vom considera că oamenii trebuie
puși înaintea profitului sau altor ținte de carton, atunci vom ști ce trebuie
făcut în campanii electorale, dar mai ales în afara lor. Ne vom
da seama că a face politică nu înseamnă doar putere pentru omul-politician, ci
mai ales a reda puterea oamenilor. O
resetare înseamnă să nu-i mai amăgim pe oameni cu pomeni în schimbul voturilor,
ci să le deschidem mintea sau să-i ajutăm să se pregătească pentru a rezista
mai bine competiției dintre ei sau competiției noastre cu alte state. A
reseta înseamnă reguli stricte, adică să nu-i lăsăm a se sinucide pe șosele, să
moară absurd în spitale, chiar să-i oprim pe oameni să facă tâmpenii cu
libertatea lor.
Guvernele și
politica, în general, construiesc o lume tot mai impersonală, o lume care se
distanțează de om. Guvernele nu mai știu
nimic despre cum trăiesc oamenii simpli, ce mănâncă, la ce visează, de ce nu
dorm nopțile, care sunt motivele bucuriei sau furiei. Ele nu înțeleg de ce
pleacă doctorii din România, de ce ei nu sunt patrioți și nu au o vocație a
sacrificiului aproape sinucigașă; nu au studiat vreodată clientelismele și nepotismele
din spitale, corupția și autismul șefilor, umilirea zilnică și cerințele tot
mai nervoase ale pacienților. Guvernele se gândesc la investiții străine sau la
creșterea PIB sau la cea a eficienței unor sectoare, dar nu se gândesc la
țăranii care nu pot să pună sămânța la timp sau care nu au bani să se racordeze
la conducta de apă pe care Guvernul le-a adus-o la poartă.
Trebuie să cerem prin votul nostru parlamentului
si viitorului guvern să stabilească priorități umane, poate la scară mică, dar
care să aibă efect asupra vieții de zi cu zi. Echilibrele
economice trebuie urmărite, chiar și nivelul de deficit stabilit de Comisia
Europeană, dar nu în momentul când mor oameni pentru că sunt prea departe de
spital și nu avem salvări pentru ei și nici atunci când sute de mii de copii nu
pot urma liceul sau când medicii pleacă din țară cu miile.
Când ne gândim
că educația costă este clar că greșim, deoarece educația va crea oameni mai
productivi, mai îndemânatici, mai autonomi în viitor, deci este cea mai bună
investiție. Guvernele se gândesc prea puțin la oameni, în cel mai bun caz îi
studiază ca indivizi statistici, ca pe niște numere.
Avem nevioe de politicieni inteligenti, cu
atitudine, dar și cu empatie. Acestea pot ajuta politicianul să nu
accepte doar imagini mediate prin multe filtre, ci să caute dovezi și soluții
concrete sau probleme concrete, dar empatizând să poată să și înțeleagă natura
problemelor, cauza lor sau efectele asupra individului, dincolo de statistici.
Când spunem că mortalitatea infantilă din România s-a redus, din 1990 până azi,
de la 29 la mie la doar 9 la mie, putem să credem că vorbim despre un progres,
însă dacă ești un politician empatic, îți dai seama totuși că este vorba de
aproape 2000 de copii care mor în primul an după naștere. Închipuie-ți că sunt
niște îngeri care aleargă peste un câmp de flori sau că este și copilul tău
printre ei, și atunci o să te înfiori, n-o să poți dormi noaptea și te vei
gândi că a salva viața fiecăruia dintre cei care pot fi salvați este mai
important decât lupta pentru reducerea cu 2 procente a deficitului bugetar.
Asta înseamnă să pui oamenii înaintea cifrelor.
Dar mai ales ar trebui să ne ocupăm de
sărăcie, însă nu cu prezentări meșteșugite și power-pointuri luminoase și
colorate. Sărăcia este urâtă, de aceea cei mai mulți dintre oameni
îi urăsc pe cei săraci, dar își aduc aminte, cu duioșie, de ei doar în
campanie, dar nici atunci nu le vizitează casele sau cartierele. Politicienii
nu fac băi de mulțime în locuri unde este mizerie, ci în zone curate și
septice. Sărăcia strică bilanțurile și statisticile, iar tema în sine este
ocolită de moderatorii care se concentrează pe alte subiecte.
Mai trebuie să
știm un lucru: mizeria și sărăcia nu
acționează după calendare politice sau electorale, este o presiune continuă și
ucigătoare, de la o zi la alta, amplifică drame și distrug țesutul social al
comunității naționale. Sunteți datori celor amărâți măcar pentru următorul
motiv: mașina politicii merge cu benzina
plătită de săracii lumii noastre.
Și mai este un
lucru pe care politica noastră îl uită sau doar se preface că îl uită. Cred totuși că politicienii nu-și dau seama
de asta, nu mai pot simți acest subiect, mă refer la inegalitate. Este prezentă peste tot în lume, la noi la fel,
cei bogați devin tot mai bogați, iar numărul săracilor crește. Inegalitatea
este o boală socială și este greu de tratat, dar nu putem să ne uităm pasivi la
ea. Un copil care se naște într-o familie de romi are cele mai mari șanse să
devină delincvent, iar unul dintr-o familie de țărani cel mai probabil nu va
face studii superiore și va pleca în străinătate sau va deveni lucrător cu
venit mic undeva la oraș. Cu mare probabilitate, copiii avocaților vor deveni
avocați, iar cei ai medicilor vor termina medicina.
Veniturile pe care le aduce capitalul
sunt incomparabil mai mari decât cele pe care le aduce munca. Cu
siguranță că nu o să scăpăm lumea de inegalitate socială, dar trebuie măcar să
credem în posibilitatea de a ajuta să crească egalitatea de șanse. Uneori se
pot face lucruri mici care aduc, la nivelul societății, efecte mari.
De la cine să așteptăm schimbarea? Se
poate face resetarea aceasta? Cine o poate face? Cu siguranță,
de unul singur nimeni nu poate face asta. Dar o pot face mai mulți, echipe, sau
un grup din ce în ce mai mare de oameni care au curajul să spere și să iasă din
inerție. După Colectiv, preferăm să ne încălzim la certitudinea că suntem
neputincioși, bolnavi iremediabili, nemernici, că nu putem face nimic, în locul
încercării de a curma toate acestea într-o zi. Dăm prioritate unei certitudini
dureroase, în loc să încercăm să ieșim din acest destin, preferăm o ticăloșie
de grup unei încercări de eliberare. Preferăm o securitate fără de speranță,
unei insecurități care ne-ar da șanse la un alt viitor. Chiar dacă am vrea, nu putem demisiona din responsabilitățile pe care
le avem față de România. Și nici nu trebuie să acceptăm populismul cinic al
celor care simulează apropierea de popor și afișează simplitatea unei
proximități jucate cu oamenii simpli.
Trebuie să învățăm să lucrăm împreună,
ca indivizi ne simțim tot mai singuri în fața lumii. Individul
singur simte că nu poate să înfrunte riscurile multiplicate și aici apare
nevoia de asociere, de luptă comună. Dar pentru asta este necesară renunțarea
la cinism și la sloganele care ne-au fost repetate până am ajuns să le
confundăm cu propriile noastre gânduri. A
schimba logica întregului sistem înseamnă că ar trebui să înceapă să ne pese
cine ne conduce, dar și să ne gândim serios la nevoile noastre și cum pot fi
ele transpuse în proiecte. Răul cel mare este nepăsarea față de ceilalți,
față de destinul comun și așteptarea ca lucrurile să se întâmple fără de
acțiune din partea noastră. Să-i ajutăm pe cei care editează sau scriu cărți și
pe cei care îi învață pe copiii noștri. Ei sunt îngerii lumii noastre și, dacă
își fac bine treaba, chiar ne pot salva. Nu vă mai înghesuiți la cursuri motivaționale
și alte porcării menite să vă programeze mental! Mai multă motivație decât
frica părinților pentru viitorul copiilor lor într-o țară care pare normală,
dar nu este, unde se poate găsi? Nu trebuie așteptate alegerile pentru a ne
gândi la schimbare, de regulă după alegeri nu se împlinește decât visul de
moment, acela de a câștiga omul nostru împotriva omului lor. Generațiile care
nu încearcă să schimbe ceva vor fi niște generații învinse, vor rămâne să
aștepte să le cadă din cer cadouri în timp ce cântă triste „vrem o țară ca
afară”. Există ceva ce rămâne chiar și după moartea speranței: indignarea și
simțirea, încă ne doare drama de la Colectiv și dacă ne doare, înseamnă că
suntem vii, iar dacă suntem vii, înseamnă că mai putem să ne luptăm. Cea mai mare
tragedie este atunci când nu înțelegem nimic din dramele noastre.
Mai trebuie să reînvățăm să trăim
împreună, chiar dacă nu este simplu să-i accepți pe ceilalți, învățând astfel
diferența, dar și faptul că fiecare este unic și, deci, poate fi fascinantă
această cunoaștere. Când te asociezi cu alții poate dispărea
sentimentul neputinței, acela care te face să crezi că nu ai niciun mijloc
pentru a schimba lumea, de unde și pierderea de sens a angajamentului social.
Nu ar trebui să ne bulverseze nici pierderea de sens a datoriei pentru că ea
este doar un efect pervers al neîncrederii în viitor și al lipsei de proiect
colectiv.
Prea mult se fardează politica, de prea
mult timp se creează o realitate de laborator. Oamenilor li se
spune peste tot să aibă ciocul mic și sunt împinși spre o majoritate tăcută. Oamenilor
li se spune ce să gândească, cum să vorbească despre temele vieții lor și, mai
ales, că trebuie să creadă orbește în partide sau ideologii, chiar dacă unele
sunt moarte de mult. Oamenii vor să se întâlnească cu imaginile lumii lor, cu
cuvintele pe care ei le rostesc despre lume, vor să vadă că politicienii sunt
preocupați de spaimele și de visurile lor, sunt tot mai puțin dispuși să
accepte expresii și imagini prefabricate.
Avem
nevoie de o nouă etică a responsabilităţii care ar trebui să fondeze noul
contract social. Partidele politice şi liderii lor mor
cu fiecare nou scrutin, puţin câte puţin. De câteva decenii, partidele şi
actorii lor caută soluţii pentru a rezista sau pentru a se adapta la schimbare:
s-au vedetizat, au alunecat spre populism şi demagogie, au încercat sa se mute
pe Facebook, au mutat sediul politicii pe platourile de televiziune, au
inventat modalităţi prin care publicul să facă ordine pe propriile liste prin
alegeri interne. Un singur lucru nu au
încercat: să se apropie de oamenii simpli, cu sinceritate, înţelegând de unde
vin distanţa şi respingerea. Şi apoi să regândească proiectul solidarităţii şi
construcţiei colective din perspectiva unei reforme morale. O reformă şi un
autoexamen la nivelul eticii individuale, dar şi al eticii colective.
Trebuie doar un strop de solidaritate,
un pic de curaj și o minimă încredere în forța noastră colectivă. Dacă nu
vom reuși asta, vom vedea că încă 100 de ani, dincolo și dincoace de Colectiv,
înainte și după Revoluția din 1989, peste România se va întinde aceeași mare
neputință, ticăloșie și mizerie umană.
Profesore Vasile Dancu,imi pare rau ca nu esti in tabara lui Traian Basescu pe care l-am votat.Pacat ca esti cu rosii si cu crucea antihristica in cinci colturi;rosie-rusi;alba-ue;albastra -sue/sua/;verde;-musulmanalalta rosie -china;da' unde-i crucea,Vasile,crucea noastra si alierea noastra numai cu Iisus Hristosul,Vasile,unde-i/Descopere-o,Vasile si vei fi un conducator vrednic pentru noi.Ma rog poentru tine Vasile si pentru noi toti.ilie-sorinel serb,seica-mare sibiu.LA MULTI ANI CU SANATATE.MULTUMESC FRUMOS.
RăspundețiȘtergereAcelasi,serb ilie-sorinel,iti trimit IMNUL CRUCII,CA SA-L SPUI,VASILE ,IN TOTE ZILELE VIETII TALE SI-TI VA MERE BINE,VASILE; Cruce Sfanta arma dulce Sa-mi ajuti pe unde m-oi duce Cruce sfanta luminoasa Sa ma ajuti cand plec de acasa Cruce Tu ce stralucesti Dusmanii sa-mi prapadesti Cruce Tu sa ma insotesti Ce e sfant sa-mi fauresti Cruce in a Tacredinta Eu sa fiu cu biruinta Cruce dreapta lucitoare Sa ma ierti in sarbatoare Cruce cu lumina Ta Tu sa-mi iei durerea mea Cruce Tu ce stralucesti Inima sa-mi veselesti Cruce cu a Ta lumina Sufletul meu imi alina Cruce Sfanta Cruce Dreaota Tupe diavoi imi arata Cruce Tu ma insoteste Si de cei rai ma pazeste Cruce intra-n corpul meu Sa ajung la Dumnezeu. DOMNUL IISUS HRISTOS SA FIE CU TINE VASILE SI CU NOI TPRTI,SI ROAGA-TE VASILA PENTRU NEAMUL TAU,FRATE,CUM NU TE-AI RUGAT DE CAND ESTI.SI CHEAMA-TI INGERUL PAZITOR CA TE VA SFATUI ,VASILE.DOAMNE-AJUTA-NE LA TOTI.AMIN.
RăspundețiȘtergere