Modelul german, fascinaţie şi
respingere.
Un arhetip al dezvoltării
Un arhetip al dezvoltării
De câteva decenii, multe naţiuni vecine cu Germania caută să convingă
compatrioţii că, în pofida unei fascinaţii a intelectualilor sau prezentă la
lideri politici, modelul german nu este perfect, că nu poate fi replicat sau
chiar că nu este un model de termen lung. Nemţii însă nu vorbesc prea mult
despre modelul german și nici nu îl laudă, ei se mulţumesc să-l perfecţioneze.
Ba chiar, aș putea spune, că există multe voci din mediul universitar sau din
zona presei care critică acest model, arătând limitele lui, și doar acestea îmi
par a fi competente, restul este ideologie sau influenţare strategică.
De fapt, unul dintre cele mai importante elemente a ceea ce numim „modelul
german” este modelul de gestiune german. Despre acesta, Geert Hofstede, cel mai
important autor al analizei culturilor organizaţionale, a spus că este „o
mașină bine unsă”, adică o distanţă ierarhică mică și o reducere puternică a
incertitudinii. În locul unor ierarhii decizionale rigide, în modul de
organizare german se preferă mai degrabă stilul orizontal, unde importante sunt
competenţele tehnice, ele legitimează și conduc la decizii. În cadrul acestei
„mașini”, procedurile joacă rolul cel mai important, nu personalitatea
liderilor sau poziţiile lor, relaţiile sunt mai colegiale și sunt orientate nu
spre competiţia între oameni sau echipe, ci pe căutarea consensului pentru a
favoriza creșterea randamentului. De altfel, modelul de gestiune ar putea
defini nucleul unui anumit tip de capitalism, capitalismul renan, cum îl
numeşte Michel Albert, într-un volum din 1991, Capitalism contra capitalism:
capitalismul fiind definit ca și controlul societal al pieţelor, printr-un
reglaj al pieţei muncii prin convenţii colective sectoriale, prin cogestiune și
codeterminare. Un element important este și capitalismul bancar, în expresia
lui M. Albert, adică o interdependenţă între bănci și întreprinderi cu
parteneriate încrucișate, element care creează stabilitate, solidaritate și mai
puţină dependenţă sau vulnerabilitate pe pieţele financiare internaţionale. Până
la urmă, un element important al echilibrului social este dat de faptul că,
prin multiple mecanisme, unele menţionate mai sus, societatea germană are cel
mai bun sistem de reprezentare a intereselor colective.
Chiar dacă unii economiști sau sociologi spun că la baza miracolului german
din ultimele decenii nu se află neapărat ordoliberalismul, acesta nefiind
aplicat consecvent, se poate lesne observa că ordoliberalismul a creat o
componentă importantă a mentalităţii și culturii germane, diferită de neoliberalismul
anglo-saxon clasic. Neoliberalismul de tip german consideră că statul trebuie
să stabilească reguli clare și trebuie să fie în stare să le verifice. Spre
deosebire de neoliberalismul anglo-saxon, cel german nu crede că pieţele au
posibilitatea de a se autoregla, de aceea, atunci când monopolurile perturbează
competiţia, statul poate interveni. Pentru că statul nu trebuie să se insereze
în determinarea producţiei sau a influenţei schimburilor, ci doar în
supraveghere, pentru a face posibilă
concurenţa. Această filosofie politică vede societatea ca un ansamblu de
întreprinderi, unde întreprinderea este un loc social care educă, creează
identitate și educaţie, întreprinderea nu este doar un loc al producţiei și al
schimbului. Întreprinderea este locul principal al integrării sociale și al
socializării. În fine, arbitrajul este cea mai importantă funcţie a statului pe
care guvernele trebuie să o pună în operă, principalul său obiectiv fiind
prezervarea unei competiţii echitabile și organizate. Scopul fundamental al
societăţii germane, urmărit emergent, nu este doar performanţa economică cu
orice preţ, ci eficienţa economică maximă, în condiţii de menţinere a
echilibrului social, mai ales prin păstrarea unui raport echilibrat între muncă
și capital. În sistemul german de gestiune socială nu este importantă fabrica
de legislaţie, ci producerea de norme comune, care se oglindesc sau nu în
legislaţie. Nemţii nu se plâng că le lipsesc legile, când nu funcţionează ceva,
mai degrabă negociază și caută norme de reglare a oricărei disfuncţionalităţi.
Vă propun să vedem de unde vine această eficienţă germană și faptul că
Germania a devenit cel mai mare exportator, deci care ar fi elementele de
excepţionalitate, elementele structurale ale acestui model.
Germania nu concentrează dezvoltare doar în jurul unei capitale. Așa cum nu
concentrează nici decizia într-un singur loc în cazul organizării
întreprinderilor. Ţara a dezvoltat mai mulţi poli de dezvoltare: München,
Wolfsburg, Stuttgart, Berlin, Frankfurt pe Main, Leipzig (singurul oraș din
vechiul RDG intrat în topul dezvoltării și nivelului de trai ridicat). Este
mult mai bine folosită populaţia, resursele și teritoriul.
Este ţara cu cele mai puternice organizaţii profesionale. Negociază tot
timpul și destul de rar se deschid conflicte sociale și conflicte de muncă.
Gradul de sindicalizare este de peste 40%, pentru a trece la grevă trebuie să
voteze minimum 75% dintre sindicaliști, iar când acest lucru se întâmplă, la
fiecare conflict soldat cu grevă există organizaţii independente care evaluează
pagubele produse. În timpul grevelor, muncitorii sunt plătiţi din cotizaţiile
de sindicat. În întreprinderi cu mai mult de 2.000 de angajaţi, alături de
acţionari din Germania apare o valorizare specială a posturilor din industrie.
În consiliile de conducere sunt reprezentate și
organizaţiile sindicatele și angajaţii nesindicalizaţi.
Rolul băncilor în capitalismul renan este diferit faţă de cel pe care îl au
în varianta clasică, deoarece capitalismul renan a câștigat și eticheta de
capitalism bancar. Între întreprinderi și bănci există interdependenţă și
participare încrucișată. Băncile intră adesea în acţionariat și, de multe ori,
în consiliile de conducere. Între întreprinderi și bănci există încredere și
relaţii de decenii, mai ales între cele la nivel de land sau localitate.
În Germania, economia se bazează pe industrie, iar locurile de muncă din
industrie sunt valorizate la maximum de către populaţie. A produce bunuri de
larg consum, a inova continuu în domeniile: automobile, mașini unelte,
industrie chimică sau aparatură de uz casnic, reprezintă aproape o vocaţie.
Cultura industrială germană creează continuu antreprenoriat, fără ca oamenii să
se bazeze pe stat, există peste 90% dintre întreprinderi sub 500 de muncitori,
multe dintre acestea fiind întreprinderi de familie.
În acest sens, formarea și educaţia
din Germania sunt centrate nu doar pe calea academică, ci și pe sistemul dual
de învăţământ. Formarea profesională duală este sistemul cel mai răspândit,
fiind constituit dintr-o formare în școala profesională și formarea în
întreprindere. Finanţarea este făcută în parteneriat de stat și întreprindere,
iar elevii stau mai mult în întreprindere decât în centrele de formare
teoretică, trei, patru zile în întreprinderi și între opt și douăsprezece ore
de formare teoretică pe săptămână. Tinerii se specializează în peste 350 de
meserii și cea mai mare parte a unei generaţii merge pe această rută, doar
puţin peste o treime din generaţie termină un bacalaureat, urmând calea
academică. Există și posibilitatea de a avea și brevet profesional, dar și
bacalaureat. Anual, în sistemul de trei ani, întreprinderile formează în jur de
1.500.000 de tineri, repartizaţi pe trei ani de formare, una din patru
întreprinderi fiind loc de educaţie profesională. Această formare de care au
beneficiat peste 60% dintre angajaţii germani din toate activităţile creează
condiţii pentru cea mai bună politică de gestiune a resurselor umane și produce
cea mai scăzută rată a șomajului la tineri din toată Uniunea Europeană. O
ultimă remarcă: societatea din această ţară valorizează mai mult specializarea
decât simpla obţinere a unei diplome.
Stabilitatea monetară este un alt atu important, un element al modelului.
Vorbim și la nivelul concepţiei generale despre un primat al instanţelor
economice asupra celor culturale, ideologice sau politice. Rigoarea bugetară
germană este binecunoscută și, anul aceasta, guvernul german a raportat pe 2016
un excedent de 23,7 miliarde de euro, cu 7,7 miliarde de euro doar la bugetul
federal, cu toate că bugetul de integrare a emigranţilor a fost în jur de 20 de
miliarde de euro. Cu cea mai mare impozitare a profitului din UE, germanii au
însă și cel mai mare grad de conformare voluntară.
Un important element al excepţionalismului german este susţinerea inovaţiei
sociale. Este fără precedent modalitatea de cooperare între actorii publici şi
privaţi în promovarea inovaţiei sociale, ministerele federale sau executivul de
land finanţează și depun eforturi pentru a obţine răspunsurile cele mai creative
la oferirea de noi servicii sociale la noi nevoi, soluţii la probleme de
interes social. De la servicii sociale perfect adaptate unor nevoi emergente
sau la ateliere de inovaţie tehnologică, resursele de creativitate socială sunt
folosite la maximum.
Nu în ultimul rând, în Germania, responsabilitatea socială a întreprinderii
nu este doar o etichetă care să mascheze promovarea sau care să ascundă derive
de la sustenabilitatea folosirii resurselor sau defecte legate de poluare sau
nerespectarea unor valori sociale. Patronul întreprinderii este, în multe
localităţi, o importantă personalitate, ca și primarul, fiind implicat în
comunitate și consultat de aceasta.
Contează toate acestea pentru Europa, pentru cei care nu trăiesc în
Germania? Contează. Germania este locomotiva Europei și motorul ei de
dezvoltare. Este un model pentru zona euro, în mod evident, și pentru România.
Unii spun că, pentru a aplica modelul german, îţi trebuie nemţi, alţii că nu
este sustenabil pe termen lung, dependent fiind de conjunctură, mai ales
datorită contribuţiei exportului la PIB ori pentru că produce anumite
injustiţii sociale.
România - fond fără forme sau forme fără fond?
Se poate învăţa din istorie, pot oare naţiunile învăţa unele de la altele?
Este o problemă pe care elita românească și-a pus-o încă din secolul al XIX-lea,
pornind de la constatarea decalajului imens faţă de Apusul civilizat. În teoria
formelor fără fond, intelectualii noștri au gândit că este posibil importul
cultural, pentru că formele (organizare, legi, instituţii) vor putea să
genereze până la urmă un fond nou (mentalitate modernă, civilizaţie și cultură
occidentală). Maiorescu vorbea despre
faptul că am construit Societatea Academică Română într-un moment în care nu se
putea vorbi la noi de cercetare știinţifică. Am mizat multe decenii pe
modernizarea prin imitaţie. Ceea ce azi sociologi cum este Constantin
Schifirneţ numesc modernitate tendenţială, adică un fel de coexistenţă între
vechi și nou, o modernizare mozaicată, un fel de hibrid social-politic care se
naște fără să fie împinsă de factorul economic, pare a fi valabil și pentru
această tranziţie de la socialism la capitalism. Chiar Eugen Lovinescu explica
civilizaţia noastră ca fiind un rezultat al sincronizării cu Occidentul, iar
Sorin Alexandrescu ca fiind o intersecţie
a două paradoxuri: paradoxul apartenenţei la Europa de Est și Balcani,
combinat cu paradoxul sincronizării cu modernitatea occidentală ca nevoie și
tendinţă.
În fond, cel puţin de zece ani, de la semnarea oficială a aderării la UE,
traseul României a fost o construcţie socială fără un model propriu, fără un
proiect de societate. S-a mizat pe supunerea la un aquis comunitar, o schemă
realizată la Bruxelles, la care românii au contribuit foarte puţin. Integrarea
europeană este un parcurs de multe ori respins de români și punctat cu diferite
tipuri de infrigement și alte sancţiuni prin care Consiliul Europei pedepseşte
anumite întârzieri sau derapaje. Dar cei mai mulţi dintre români cred în cu
totul altă teorie, născută underground și prin discursuri naţionaliste și
demagogice: cea a fondului fără forme. Adică, noi credem că suntem o societate
talentată, muncitoare și creativă, doar că lumea nu ne înţelege, deoarece stăm
prost la formă, adică nu știm să ne vindem, să ne organizăm, să ne punem în
valoare adică. De douăzeci de ani stăm în polemici inutile despre brandul de
ţară și credem cu tărie că imaginea noastră externă suferă doar din cauză că nu
am găsit o reprezentare grafică, un logo și o strategie prin care să arătăm lumii
splendida noastră unicitate.
Lecţia germană
Poate că nu putem traduce sistemul de gestiune german în legislaţia, dar
mai ales în ethosul românesc. Guvernele noastre din ultimele decenii au anunţat
atașarea la acest model. La un moment dat, prin 2008, un guvern a anunţat că
este gata strategia de salarizare unică după sistem german. Nu s-a întâmplat
însă nimic.
Institutul Naţional de Statistică a raportat, la nivelul anului 2015, în
România, 73.663 de grupuri de întreprinderi din care 5.469 românești și 68.194
multinaţionale. În funcţie de ponderea numărului de salariaţi, pe primul
loc se află investitori din Germania (18,0%), pe locul doi sunt cele
controlate din Franţa (10,5%), iar pe locul trei sunt cele controlate
din Italia (10,5%).
Pe de altă parte, există o utopie germană în România, iar sondajul IRES din
acest număr SINTEZA o arată foarte clar. Germania, de vreo cinci ani încoace,
este poziţionată de români pe locul întâi, ca model de admirat, peste două
treimi știu cine este cancelarul Germaniei și 80% ar vrea ca sașii și şvabii să
se întoarcă la casele lor. Opt din zece români cred că Germania ne este o ţară
prietenă și aproape jumătate dintre subiecţii unui studiu naţional spun că au
în familie sau în grupul de prieteni pe cineva care a învăţat sau învaţă
germana.
Aici, la porţile Orientului, simulacrele și simulările sunt însă la ele
acasă și pot coexista forme de modernitate cu ecouri de tradiţie sau utopii
declarate, cu mijloace instrumentale care nu au nimic cu credinţele afișate și
valorile. Uneori, valorile și atitudinile sunt rupte de comportamentul social
și o minune ţine doar trei zile.
Lecţia germană rămâne însă acolo, așteaptă pe orice individ, societate sau
sistem politic care vrea să-și depășească condiţia. Putem să luăm ce ne convine,
dar nimic din modelul german nu poate rezulta decât în urma schimbării de
atitudine, în valorizarea muncii, a responsabilităţii sociale și a construirii
consensului de la cel mai mic nivel la cel mai înalt.
Lecţia germană este, în fond, una
kantiană, despre morală și datorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu