Preliminarii la modernizarea şcolii noastre
1. Într-o societate aflată în criză profundă, şcoala va fi în criză cu necesitate.
Şcoala, singură, nu poate suporta degringolada socială şi nici
repara toate stricăciunile pe care le facem în fiecare zi. Criza societăţii
afectează şcoala în cel mai înalt grad. Dar cel mai vizibil aspect al crizei,
adevărat criteriu de diagnostic, este pierderea încrederii în şcoală şi, odată
cu aceasta, scoaterea şcolii din fruntea listei de priorităţi. Este o perioada
tristă din viaţa unei societăţi, când politicienii consideră că nu sunt bani
pentru şcoală sau îşi aduc aminte de această Instituţie doar în cele două
ocazii de propagandă electorală, începutul şcolii şi festivităţile de încheiere
a anului şcolar. De câţiva ani încoace, în ziua în care începe anul şcolar,
Parlamentul ia pauză pentru ca deputaţii şi senatorii să poată merge să le ţină
discursuri părinţilor şi profesorilor. Deci, să nu ne amăgim cu rezultatele de
la olimpiade unde participă copiii dopaţi de părinţi sau profesori pasionaţi,
să recunoaştem că lucrurile nu merg bine, că şcoala este în criză.
2. Un singur lucru trebuie să ghideze orice schimbare viitoare, orice strategie: necesitatea exigenţei.
Recunoaştem sau nu, sistemul educaţional românesc este în
derivă. Managementul politicianist, lipsa de curaj a miniştrilor, blocarea
ideilor de reformă, schimbările prea dese şi fără orizont ne-au adus aproape de
dezastru. Profesorii sunt demotivaţi şi ar trebui să primească salarii decente,
dar nu drept un cadou şi nici ca o reparaţie, ci sub formă de împrumut pentru
declanşarea schimbării reale. Ei trebuie să accepte că performanţa este necesar
să fie măsurată şi pentru că nu poate şi nici nu este identică de la un om la
altul, nici salariile nu mai pot repeta uniformitatea comunistă. Trebuie să
uite că trăiesc în ţara şpăgii, a nepăsării şi a privilegiilor, măcar pe timpul
când sunt în faţa copiilor. Sarcina lor este să sădească în mintea şi
inimile copiilor noştri un viitor care să nu semene deloc cu
prezentul. Sistemul educaţional trebuie scos din chingile prezentului şi
orientat spre viitor. Un lucru însă este evident, chiar înainte de a discuta
despre conţinutul modernizării şcolii: exigenţa este cea mai importantă
condiţie! A creşte egalitatea de şanse nu înseamnă diplome sau titluri obţinute
lejer, cumpărate sau generate de masificarea învăţământului. Dacă nu vom creşte
exigenţa, şcoala se va prăbuşi sub greutatea multiplicării compromisurilor.
Populismul ucide şcoala, educaţia şi scade posibilitatea structurării elitelor,
dezechilibrează societatea şi ucide profesia de dascăl. Diplomele trebuie să
fie aspiraţii, nu hârtii fără valoare.
3. Şcoala nu este o cheltuială pentru buget, este o investiţie, poate cea mai rentabilă.
Şcoala nu este o cheltuială pentru buget, este o investiţie, poate
cea mai rentabilă. Este singura investiţie sigură pentru viitorul unei naţiuni
într-o lume tot mai nesigură. Amărâtele de 6 procente din PIB pe care le cer
miniştrii şi pe care nu le pot obţine niciodată nu înseamnă nimic în raport cu
ţări cu PIB imens, care ajung la investiţii în educaţie de peste 25%, mai ales
în aceşti ani de criză, când investiţiile în viitor sunt riscante, iar
plasamentele banilor tot mai vulnerabile. Sărăcia şcolii nu este generată de
sărăcia societăţii sau a bugetului, ci de sărăcia de spirit. Nu trebuie să fii
profesor ca să înţelegi importanţa şcolii, ajunge să ai un pic de minte,
responsabilitate şi, eventual, dar nu obligatoriu, să ai copii. Primul
conducător al ţării care va înţelege cu adevărat rolul şcolii şi care va scoate
din discursul său de priorităţi imbecilităţile legate de: investiţii străine,
lupta împotriva corupţiei şi alte ţinte false sau efecte secundare, dar va pune
pe unul din primele locuri prioritatea educaţiei, acela va fi cel care pune cea
mai serioasă frână derivei societăţii noastre. Dacă ne-am opri pentru câteva
zile din absurda bătaie cu lături din politică şi, în locul ei, am discuta
despre şcoală cu seriozitate făcând o înţelegere că nu ne atingem de
şcoală ori de câte ori se schimbă guvernul şi convenim să lăsam şcoala pe mâna
specialiştilor nu a politrucilor, atunci ar fi primul pas spre schimbarea
majoră a societăţii româneşti.
4. Supravieţuitori ai reformelor nesfârşite, copiii şi dascălii
lor sunt, azi, obosiţi şi sătui.
Programele pe termen scurt ale clasei politice şi competiţia
aberantă retează orice încercare de a gândi viitorul. Profesorii nu-şi trimit
copiii la studii în străinătate, aşa cum fac politicienii, ei stau legaţi de
şcoala noastră, cu tot cu familiile lor, şi bucuria de a dărui îi ţine încă în
clasă, chiar dacă ar fi trebuit să plece demult. Zidesc în copiii noştri ceea
ce le oferim noi, zi de zi. Speranţă sau dezgust, bucurie sau tristeţe, curaj
sau frică de viaţă. Profesorii nu vor face manifestaţii dure, nu vor trage cu
raba de poarta Guvernului şi nici nu pot opri trenurile. Nu au bani să-şi
plătească talk-show-uri şi nici nu pot lăsa gunoiul neridicat pentru ca să ne
convingă prin mirosuri pestilenţiale. Ei se vor retrage spre alte profesii, nu
mai suportă umilinţa şi deja, în fiecare an, câteva zeci de mii de oameni ies
din sistem. În timp ce toate ţările investesc în educaţie, investiţia cea mai
profitabilă, în România, politicienii cu resentimente pentru şcoală trag
covoare asfaltice unul peste altul, cumpără maşini la preţ de avioane şi nu se
gândesc la viitor. Pentru mulţi dintre ei, investiţie înseamnă doar locul de unde
se poate lua comisionul sau o modalitate de a face demagogie electorală.
5. Nu mai reformaţi şcoala!
Şcoala aşteaptă cuminte schimbarea fiecărui ministru care vine să
o reformeze. Nu are ce face, profesorii sunt prea săraci ca să mai aibă
zvâcniri de orgoliu pentru a protesta. Au făcut-o de câteva ori, dar şi-au dat
seama singuri că nu poţi pedepsi copiii pentru imbecilitatea managementului
social. I-am cunoscut pe toţi miniştrii din ultimii 20 de ani, mulţi au avut
idei inteligente, unii s-au aplecat serios asupra şcolii, dar, până la urmă,
excesul de reformă a distrus şi orice efect bun. A rămas de la majoritatea
dintre ei câte ceva, dar puţin ca efect global. De la prima modernizare de după
Revoluţie, pusă în practică de ministrul Liviu Maior, care a stabilit liniile
principale care rezistă şi azi, toate marile reforme s-au blocat undeva. Dar
cel mai grav lucru este excesul de reformă şi schimbare. Şcoala trebuie lăsată
să se odihnească puţin şi să se aşeze. Să n-o mai reformăm cu mânie proletară.
Această Instituţie trebuie să se aşeze, să se privească pe sine după fiecare
ciclu, iar dascălii să analizeze ce nu merge şi să facă ei înşişi
schimbările. Să prindem pe timpul vieţii noastre sfârşitul reformei fără
sfârşit! Schimbarea sistemului educaţional trebuie făcută, dar cu
chibzuinţă, după multe analize, cu un dialog naţional şi după ce vom avea un
proiect de societate. Fără asta, orice reformă este lipsită de sens şi
consistenţă.
6. În mijlocul întregii construcţii a şcolii este copilul.
Trebuie să scoatem şcoala din rândul argumentelor electorale,
demagogice sau nu. Fiecare ministru cu partidul în spate a venit să se bată în
reforma şcolii cu partidul care tocmai a fost dat jos de la putere. Dar am
uitat un lucru, şcoala este a copiilor. Este despre copii şi trebuie construită
în jurul copiilor. Nu elevul este beneficiarul, elevul este un concept
pedagogic. Elevul este în primul rând copil, adică om, nu o maşină de memorat
formule sau teorii. În jurul copilului trebuie să fie construită şcoala, nu să
o construim cu ochii închişi având ca proiect un elev care va deveni olimpic la
matematică sau limbi străine. Şcoala trebuie construită pe măsura copiilor, nu
o şcoală la care să se transforme copilul pentru a se adapta. Nu trebuie să
malformăm umanitatea din sufletul lui pentru a crea roboţi.
7. Trebuie recuperată şi reconstruită demnitatea unei profesii, a profesiei de dascăl.
Nu există mai mare investiţie de responsabilitate decât să dai
copiii pe mâna unor oameni care trebuie să-i pregătească pentru viitor.
Înseamnă, de fapt, a da viitorul unei ţări pe mâna profesorilor. Nu este o
problemă de bani, dar un salariu de mizerie este prima barieră pentru a
practica o profesie cu demnitate. Stiţi ce ne spun profesorii la sutele
interviuri pe care le-am făcut despre problemele lor? Că nu au bani de haine şi
că le este ruşine să meargă la şcoală prost îmbrăcaţi. Apoi, că nu au bani de
cărţi şi resimt asta ca pe un handicap. Cum să devină modele nişte oameni
ruşinaţi şi intimidaţi de condiţia lor socială?
Profesorii mei aveau distincţia unor aristocraţi, rafinamentul
unei lumi apuse pe care o reproduceau doar în liceu şi răbdarea de a scoate
sâmburele de lumină din dezordinea sufletelor noastre de adolescenţi
agitaţi. Fiecare profesor era un labirint pe care căutai să-l parcurgi
pentru a-l înţelege şi a-i găsi partea cu care te fascina. Unii dintre ei mi-au
părut atunci adevăraţi zei şi mă chinui şi azi să mă apropii de performanţa
lor. Dascălii mei m-au împovărat atunci cu sentimentul că trebuie să-i
apăr pe cei slabi, pentru că vin dintre ei, că trebuie să fac orice ca ei să
poată trece graniţa spre o viaţă mai bună. De aceea, nu renunţ niciodată la
vocaţia de profesor, de aceea am acceptat să fac politică. Tot aici profesorii
mi-au transmis, fără să-mi spună, că intelectualul trebuie în fiecare zi să
facă lumină şi, dacă se poate, să salveze un om de la necunoaştere şi prostie,
să-l treacă, cu sau fără voia lui, graniţa spre poieniţa de lumină a
cunoaşterii sau credinţei. Din contră, în zilele noastre, tot mai des, dascălul
devine inamicul public numărul unu. Din cauza unor cazuri singulare, profesorii
sunt terfeliţi săptămâni întregi pe toate televiziunile flămânde de audienţă şi
senzaţional lugubru pentru vreo învăţătoare şpăgară sau pentru vreun profesor
care a făcut vreo prostie. Şi dascălii trebuie să se schimbe, dar ei înţeleg
asta, trebuie s-o facă odată cu fiecare generaţie.
8. Comitetele agresive de părinţi nu sunt asociaţii de proprietari!
Părinţii nu pot spune cum trebuie să arate şcoala. Ei pot participa
la acest parteneriat, pot fi parteneri de încredere. Doar atât! Ei au partea
lor de educaţie, cea de acasă. Acolo trebuie să nu lase copiii singuri. S-au
obişnuit să dea vina pe educatori sau pe stat, am ajuns să avem un impuls
social aproape firesc de a se da vina spontan pe şcoală sau politicieni pentru
insuccesele educaţionale, dar, din păcate, acest reproş este fondat doar în
mică măsură pe o evaluare realistă a condiţiilor concrete în care se desfăşoară
actul de educare a tinerilor noştri. De regulă, ne ferim să dăm vina pe familie
şi pe părinţii care sunt vinovaţi semnificativ, nu doar pentru că lasă totul în
grija şcolii, dar mai ales pentru că mulţi îi cresc pe copii în dispreţul
educaţiei sau civilizaţiei. Am găsit pe reţelele virtuale zeci de filmuleţe în
care părinţii şi-au filmat propriii copii înjurând, fumând sau mimând mişcări
sexuale. Dezgustător, terifiant! Tristeţea de a vedea cum sunt maltrataţi
aceşti copii se transformă în revoltă şi nu mă mai mir de rezultatele de la
bacalaureat. Prea simplificăm reprezentarea educaţiei, dragii mei prieteni.
Când copilul scapă din mâinile profesoarei de matematică sau chimie sau de la
orele candidului profesor de română sau filosofie, ajunge acasă unde este
preluat de părinţi inconştienţi, uneori de brute imbecile sau oligofreni la
care s-au maturizat doar organele de reproducere biologice. Organele de
reproducere socială şi culturală au rămas în nedezvoltare. Aceşti copii nu vor
avea nicio şansă, ei nu au cum să se rupă de un mediu infect şi vulgar!
9. Elevul nu este egalul nostru.
Să ne ferim si de populismul politicilor cu iz liberalist, care
consideră că elevul este egalul nostru şi poate stabili singur o serie de
lucruri pe care şi le doreşte. El doreşte să fie adult, iar reuşita
şcolară nu poate fi disociată de dezvoltarea personală. Şcoala este un loc de
transmitere, un loc al comunicării şi medierii, iar aici, cum scrie Regis
Debray, transmiterea nu se poate face fără o minimă „identificare imaginară”. A
respecta elevul nu înseamnă a-l pune în relaţie doar cu sine însuşi, a-l lăsa
sa se izoleze de adulţi, a-l condamna la autocultivare. Mulţi elevi se simt
singuri la şcoală arată studiile sociologice şi noi trebuie să ne întrebăm ce
se întâmplă acolo, ce trebuie făcut.
10. În fine, lăsaţi copiii în pace! Să-i ajutăm să scape de hiper-parentalitate.
Să-i protejăm de obsesia mamelor care vor să-i facă superperformanţi pentru
a-şi împlini toate obsesiile şi a se răzbuna pentru propriile ratări. Nu-i
putem scăpa pe copii de toate riscurile, dezvoltarea umană normală înseamnă a
gusta din excese, a stinge tentaţii, a depăşi stupizenii, greşeli, înfrângeri.
De multe ori, îi împingem pe copii spre lucrurile pe care ni le dorim noi, dar
ei nu şi le doresc. Eşti un părinte foarte bun dacă copilul tău e fericit fără
să ştie de ce şi nici tu nu cauţi să-i explici. Am citit, la un moment dat, o
metaforă pentru educaţie scrisă de un jurnalist american ce mi-a rămas în gând.
Spunea că trebui să gândim copilăria ca un pachet cu seminţe de flori de câmp
neetichetat. Seminţele trebuie puse în pământ, să le dăm apă şi să le expunem
la soare. Vor înflori apoi în nişte culori frumoase şi surprinzătoare, iar noi,
grădinarii, trebuie să tratăm asta cu răbdare şi să le acordăm sprijin. Obsesia
superprotecţiei va putea să nască cel mult generaţii de asistaţi pe care va
trebui să le asistăm pe tot parcursul vieţii.
După ce vom înţelege aceste lucruri, vom putea să mergem apoi la curriculă
sau la organizarea pe cicluri, la supraîncărcarea elevului, la aplicarea
cunoştinţelor versus memorare, la cultivarea creativităţii sau vocaţiei. Vom
putea organiza un dialog naţional şi consensul de a nu reface ceea ce încă nici
măcar nu a putut da roade pentru a vedea efectul. Vom putea scoate şcoala din
domeniul propagandei politice şi s-o lăsam pe mâna profesorilor.***
Şi pentru că trebuie să începem de undeva, să facem ceea ce spunea o distinsă doamnă profesor, într-un viral de internet: pentru educaţie şi multe altele, să cerem iertare copiilor noştri!
Editorial
pentru SINTEZA # 6, Revistă de cultură şi gândire strategică
Multumesc mult, Domnule Profesor, pentru acest articol! Sper sa fie perceput asa cum ati dorit sa fie inteles..din pacate, acest adevar scris de Dumneavoastra este generat tocmai de faptul ca intelepciunea moare intr-o lume logica, consumista, imediatista. Cum sa fie descoperit potentialul unui copil la scoala daca nu sunt invatati sa dezbata si sa exprime, fara teama, ceea ce gandesc, simt, cred despre ideile altora...Sa nu uitam ca progresul a fost generat de capacitatea fabuloasa de a pune intrebari si de a se indoi...inca din antichitate..Copiii nostri au nevoie de profesori care sa le trezeasca indrazneala si curajul de a gandi si a actiona, sa-i inspire si sa le arate cai posibile pentru a reusi, dar si sa ii ajute sa faca fata esecului. Nimeni nu ii pregateste pentru asta. Nici noi nu am fsot pregatiti..am invatat cu totii din greseli, dar de ce sa nu le oferim lectii spre invatare pentru a nu le mai repeta? Modelele ne lipsesc. Iar cei care sunt adevarate modele, vor ramane pentru toata viata, cu eterna reunostinta pentru ceea ce au reusit sa construiasca in noi! De fapt, "constructia" este colectiva. Ferestrele mintii nu le poate deschide oricine. Se impune astfel o riguroasa selectie si a celor care vin spre a-i invata pe cei mici, pe cei mari...cu totii sunt ai nostri. Dupa care, daca unii dintre ei ajung sa ne reprezinte tara prin valoare lor recunsocuta...faptul ca pleaca nu este un motiv de mandrie. Cum ii determinam sa ramana? Riscam sa ii pierdem pe cei mai buni. Nu cunosc modelele educationale occidentale dar, credeti-ma, ma gandesc cu ingrijorare, la ceea ce ne rezerva viitorul, daca nu vom iesi cu totii din aceasta letargie, parca, eterna. Orice schimbare anuntata preelectoral, nici macar nu mai insamanteaza speranta, cum se intampla. Schimbarea incepe cu fiecare dintre noi! Intelepciunea este generata de dezbatere si vointa de a schimba starea actuala a natiunii..Parca fiecare are propria sa Romanie! Sper ca lumina gandirii critice sa apara de la dascalii nostri, prea timizi pentru a-si critica propriul sistem. Sa nu uitam si de parinti. Cine ii invata ce au de facut? Nu a infiintat nimeni Scoala parintilor, iar mimetismul educational este activat de la o generatie la alta. Cu ajutorul dascalilor speram si noi, parintii, sa depasim acest obstacol. Insa, parintii au modele?
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru editorial!
RăspundețiȘtergereStimate domnule Dâncu ,
RăspundețiȘtergereAţi făcut o analiză corectă asupra educaţiei .
Mă tem însă că puţini vă vor da dreptate !
Pentru că suntem într-o democraţie originală în care toţi sfertodocţii sunt mari specialişti în toate domeniile !
Foarte pertinente opiniile, dar cine a împiedicat ,, clasa politica"timp de 25 de ani sa faca măcar parţial din cea ce susţineţi. Cine a introdus şi apoi a menţinut politizarea educaţiei. Ştiti că de cel puţin 6 ani toate numirile sunt exclusiv pe criterii politice?Cine s-a opus permanent finanţării corecte a educaţiei, cine menţine salarizarea derizorie a profesorilor,nu cumva tot cei care au condus această ţară după 1989? ;şi atunci cum vreţi ca ei să înţeleagă ce inseamnă educaţia pentru o naţiune, asta dacă chiar îşi propun printr-o minune aşa ceva
RăspundețiȘtergere"Scripta manent, verba volant"..."Vanitas vanitatum" :(
RăspundețiȘtergere