V. DÂNCU: Începem cu câteva lucruri generale
despre România, situaţia României,Vreau sa incepem cu un comentariu despre
locul României în lumea postamericană, în expresia lui Fareed Zakaria. Ce
trebuie făcut pentru o poziţie mai bună a României în lumea postamericană?
G. MAIOR: În general, nu întotdeauna sunt de acord
cu conceptele de postamericanism precum cel al lui FareedZakaria, pentru că nu cred că a
existat de fapt în trecut un univers internaţional pur american sau pur unipolar,
aşa cum se referea în cartea sa marele analist american, cred că întotdeauna
lumea internaţională s-a bazat pe un soi de multipolaritate, care s-a
manifestat în diverse feluri, de la opţiuni politice diferite sau elemente de
geopolitică diferite, putere diferenţiată, diseminată în sistemul
internaţional. Nimeni, nici măcar Imperiul Roman nu cred că a dominat total
universul social şi politic pe care-l cunoaştem. Asta este părerea mea. Că a
existat şi există o dominanţă a Americii, este adevărat. De aceea cred că,
revenind la întrebarea dumneavoastră, România trebuie să se fortifice cât mai
mult din punct de vedere intern pentru a se putea exprima mai vizibil şi mai în
concordanţă cu un set de interese naţionale bine definite în plan extern.
Fortificarea internă sau întărirea internă presupune un stat puternic, cu
instituţii solide, funcţionale, dar şi o societate omogenă cu o economie
modernă şi, nu în cele din urmă, un plus de cunoaştere pentru stat şi societate
în general, cunoaşterea fiind o monedă extraordinar de puternică pentru orice
stat în lumea postmodernă, haideţi să-i spunem, ca să-l parafrazăm pe Zakaria.
V. DÂNCU: Care este rolul SRI în managementul
strategic al unei comunităţi naţionale ca a noastră, cum ajungem de la
informaţie la decizie bună?
G. MAIOR: Este foarte dificilă întrebarea. Rolul
SRI este legat de colectarea de informaţie, de procesarea ei şi de
transformarea ei în cunoaştere pentru stat, pentru ca statul să fie capabil să
înţeleagă provocările la care este supus, iar decidenţii evident să ia
deciziile cele mai adecvate pentru interesele naţionale ale României şi ale
cetăţenilor ei. Cu cât rafinăm mai mult metodologiile de colectare şi de
procesare de informaţie, cu cât analizăm mai bine această informaţie, cu atât
producem cunoaștere de calitate pentru stat. Aici este rolul esențial al SRI.
Nu este doar al SRI acest rol şi adesea se uită, din păcate, acest lucru, el
revine şi altor instituţii, toate lucrează cu informaţie (toate lucrează cu
cunoaştere), cunoașterea adusă de SRI în schimb are valenţa specială că este
legată intrinsec de securitatea naţională a statului, de capacitatea lui de a
se apăra şi de a fi, în cele din urmă, ofensiv în sensul bun, în lumea externă.
SRI este un nod de rețea
V. DÂNCU: Poate fi SRI un integrator, un centru
unde se adună toate aceste reţele de cunoaştere?
G. MAIOR: Este clar un nod de reţea, ca să folosim
terminologii specifice sociologiei contemporane, lucrează cu informaţii din
diverse domenii, de la cel strategic, la cel economic, la cel cultural, la cel
societal, evident, din acest punct de vedere este un integrator. Pe de altă
parte, consumatorii de informaţii, de cunoaştere cărora li se adresează SRI
sunt diverşi, de la ministere diverse, cu diverse competenţe, economice,
sociale etc., am menţionat, până la autorităţi locale, până la factorul politic
suprem în stat, Parlamentul, Preşedintele şi vă daţi seama că, din acest punct
de vedere, tabloul construit, desenat de SRI din punct de vedere al informaţiei
şi cunoaşterii este extrem de diversificat şi complex.
V. DÂNCU: Şi dacă la celălalt capăt al firului
statul este surd şi orb şi nu înţelege?
G. MAIOR: Aceasta este cea mai cumplită situaţie
în care se poate găsi un stat şi care are repercusiuni asupra societăţii şi
cetăţeanului, individului în general, un stat orb şi surd este un stat inept,
amorf, care nu evoluează şi care în general nu îşi îndeplineşte menirea. Statul
trebuie să fie nu doar perceptiv, trebuie să fie chiar un colaborator în
înţelegerea cunoaşterii şi informaţiei, vedeţi că fac distincţie între
înţelegere şi cunoaştere, şi, la rândul său, să aibă o contribuţie activă în
procesarea şi analiza sa şi, pe deasupra, are şi marea responsabilitate de a
lua deciziile cele mai bune bazate pe această cunoaştere. Acesta este un stat
puternic astăzi, în lumea secolului XXI, un stat capabil într-adevăr să-şi
realizeze menirea, care se raportează doar la condiţia cetăţeanului, cetăţean
care trebuie să fie mai prosper şi mai în siguranţă, cele două noţiuni
fundamentale, prosperitate, siguranţă, bineînţeles şi libertate, în
democraţiile contemporane.
V. DÂNCU: Ar putea să fie statul şi comanditar direct,
să ceară statul informatii legate de nevoi specifice?
G.
MAIOR: Când vorbeam de rolul activ al statului, ne aşteptăm chiar la o acţiune
mai intensivă de a solicita permanent informația, de a interacţiona permanent
pentru captarea de informaţie, captarea de cunoaştere, captarea de analiză,
trebuie să fie proactiv din acest punct de vedere, altfel repet, devine imobil,
static şi în cele din urmă slab.
V. DÂNCU: De ce politicienii şi strategii, din
domeniul politic mai ales, folosesc de câteva mii de ani metafora navei care
trebuie condusă în furtună: Mândră
corabia, meşter cârmaciul?De la Ceauşescu, Cicero, Machiavelli, Traian
Băsescu folosește foarte des metafora navei.
G. MAIOR: Aşa este, a folosit-o Cicero, cum
spuneaţi, au folosit-o englezii, chiar consilieri ai Reginei Elisabeta I în
documente oficiale foloseau aceeaşi metaforă, Bismarck a folosit-o, lideri
contemporani, cum aţi menţionat, şi Sarkozy, mi se pare, dacă nu mă înşel, a
folosit-o. Cred că ea captează cel mai bine menirea şi misiunea
leadership-ului, a conducerii strategice a statului, ideea de a naviga adesea
prin ape tulburi, de a păstra nava în siguranţă şi, dacă se poate, cum spunea
un clasic pe care l-am menţionat, Bismarck, de a o ancora într-un port
liniştit. Este cred o metaforă extrem de sugestivă pentru ceea ce ar trebui să
însemne conducerea statului, mai ales astăzi când apele sunt adesea tumultoase,
când furtunile, vedeţi, reprezintă mai degrabă regula decât excepţia. Din acest
punct de vedere, aş asemui menirea unui serviciu de informaţii cu un sistem de
navigaţie şi observare performant al navei, pe care dacă cei ce conduc nava îl
ignoră, pierd din eficienţa conducerii, cred eu, şi pot produce catastrofe.
V. DÂNCU: Să nu fie aici accentul pus pe furtună,
că mereu sunt furtuni, oare incertitudinea despre care scrieţi şi despre care o
să vorbim mai încolo nu este foarte potrivită tocmai în sensul acesta al
drumului pe mare care nu este nici trasat direct, unde conducătorul trebuie să
aleagă drumul de foarte multe ori, câteodată fără instrumente, câteodată în
ceaţă?
G. MAIOR: Aşa e, uneori marea este lină, calmă,
măiestria se arată în schimb în faţa pericolului, putem merge pe pilot automat
cu instrumente moderne, dar o furtună are nevoie ca un om, nişte oameni,
conducători şi echipaje, să o domine şi să ducă nava, repet, spre zone calme,
spre zone liniştite, aşa cum vrem toţi. Secolul XXI, din punct de vedere al
relaţiilor sociale, al relaţiilor internaţionale, al frământărilor cu care se
confruntă, este un secol agitat, a început agitat, să ne aducem aminte de
evenimentele din 11 septembrie 2001, neprevăzute şi care n-au fost prognozate,
să ne aducem aminte de revoluţiile din lumea arabă, o lume până nu de mult
considerată închistată în dogme religioase vechi, dar iată care, şi datorită
mijloacelor moderne de comunicare, a înţeles în străfundurile sale nevoia de
schimbare, iată chiar în aceste zile evenimente tulburi la graniţele estice ale
României, iată criza economică, iarăşi un fenomen mondial, global, care nu a
fost anticipat chiar de mari oameni de ştiinţă, economişti, ca să nu mai vorbim
de instituţii puternice de cunoaştere şi care a produs atâta tensiune şi de
ordin economic şi de ordin social în rândul societăţilor contemporane. Iată
elemente care arată că acest secol este într-adevăr frământat, că marea nu este
deloc calmă.
V. DÂNCU: Am putea reformula ideea lui Malraux
legată de secolul XXI, că secolul XXI va fi periculos sau nu va fi deloc?
G. MAIOR: Eu cred că viitorul va conţine
întotdeauna pericole şi problema cea mai gravă, după părerea mea, este că multe
din aceste pericole nu sunt anticipate, nici măcar nu pot fi imaginate uneori,
vedeţi discuţiile despre încălzirea globală, despre mediu, despre fenomene
naturale produse de însăşi evoluţia fantastică a tehnologiei, care potenţează
dezastrele, ca să vorbim în modul cel mai obiectiv referitor la natură, dar
dacă vorbim de societate, de complexitatea sa actuală, de economie, de
geopolitică, în sensul contemporan? Eu cred că ne vom confrunta cu multe
pericole, cu multe provocări, sarcina noastră fundamentală este de a le
preveni, de a le diminua, de a le controla şi aici cred că şi serviciile sau
mai ales serviciile de informaţii au un rol fundamental.
V. DÂNCU: Demonstraţi în multe studii pe care
le-aţi publicat că geografia este încă importantă sau că geografia revine şi se
răzbună pe cei care nu înţeleg rolul ei. În cazul Românei, cum funcţionează
geografia?
G.
MAIOR: În cazul României, istoric vorbind, geografia a funcţionat mai mult
negativ, din păcate, şi ştim acest lucru. Nu vreau să mă imersez aici în
istoria recentă sau modernă a României sau chiar mai veche, ţară care a fost
prinsă, sau entitate statală prinsă la confluenţa atâtor imperii, atâtor
interese divergente date până la urmă şi de geografie sau în principal de
geografie. Adesea, la nivelul narativului, la nivelul discursului public, am
încercat (şi să ne aducem aminte de admiterea noastră în NATO) să potenţăm
elementul geografic ca un atu pentru România: România, graniţă între Est, Vest,
Nord, Sud, Orient şi Occident, România la frontiera Europei. Acest narativ nu
cred că a fost întotdeauna cel mai productiv, pentru că în cele din urmă forţa
internă a evoluţiei României a determinat procesele de integrare în aceste
sisteme la care am visat mult, Uniunea Europeană şi NATO, dar geografia
frontierei care ne defineşte şi astăzi identitatea strategică, frontiera Uniunii
Europene, vedeţi noul discurs, frontiera NATO, ne creează evident anumite
avantaje, un stat frontieră este un stat cu misiuni mai multe de protecţie,
până la urmă de expunere către lumi diverse, care poate fi pozitivă în sensul
dezvoltării societăţii şi a economiei, dar în acelaşi timp şi negativă prin
faptul că trebuie să oferim un baraj aici, în această zonă geografică, la
fenomenele negative, la elementele negative care pot pătrunde în lumea noastră,
în lumea în care trăim. Iată un fel de determinare a locului geografiei în
România secolului XXI.
V. DÂNCU: Poate fi România, ca stat frontieră, şi
un amplificator de tendinţă dinspre o lume spre alta?
G. MAIOR: Da, deci aici depinde de creativitatea
noastră, de forţa noastră intelectuală de a proiecta aspecte, dimensiuni
economice, culturale, politice pozitive către alte zone în afara acestei
frontiere şi de a bloca evenimente negative care ne-ar afecta şi pe noi, repet,
şi pe aliaţii noştri. Nici măcar Marea Neagră, care odată era văzută, iarăşi în
imaginarul popular, în narativul nostru, chiar în sintagme cheie spuse de mari
oameni politici ai României, drept cel
mai bun vecin al României, nu cred că este, de fapt, cel mai bun vecin al
României, este într-adevăr o zonă de mari interferenţe, care prezintă şi
oportunităţile pe care le-am menţionat, dar şi multe pericole şi vedeţi chiar
astăzi ce se întâmplă cu această mare deloc calmă, ca să revenim la vechea
metaforă.
Viziunea contează, nu
vorbele!
V. DÂNCU: Aţi scris în mai multe locuri că, din
punct de vedere strategic, viziunea contează, nu vorbele. Cum stăm în acest
moment la viziune, dacă vorbim despre România şi în general despre politica
românească?
G. MAIOR: Viziunea contează pentru că şi istoria
şi geografia despre care menţionaţi, dar şi o anumită mentalitate de a noastră,
ne-a făcut să ne adaptăm punctual unor circumstanţe mai mult şi să nu gândim
strategic pe termen lung în conformitate cu o planificare riguroasă a ceea ce
reprezintă interesele noastre naţionale. Astăzi, când beneficiem de, să spun,
siguranţa şi psihologică chiar, oferită de Uniunea Europeană, de NATO, ne-am
putea gândi, dincolo de aspectele acestea colective, la ce ar însemna o proiecţie
pe termen lung în legătură cu interesele noastre naţionale. Eu mă feresc să
folosesc termenul de interes naţional fără a-l defini cumva, mulţi îl folosesc
şi în politica românească şi chiar în analiză sau în dezbatere ca pe un fel de
lucru fix, imuabil, absolut, dar care ce definiţie are? Interesul nostru
naţional este legat de, repet, prosperitate economică, dezvoltare socială,
dezvoltare culturală, siguranţă,de a ne impune în lumea contemporană prin
diverse atuuri, de a avea capacitate de reacţie, de diplomaţie activă, fiecare
segment putând fi definit foarte clar operaţional, nu e cazul aici să intru în
amănunte, ori din acest punct de vedere avem nevoie de o hartă a evoluţiei
noastre politico-strategice, ca să folosesc o altă metaforă, care să precizeze
clar aceste trasee din toate punctele de vedere, din definiţia aceasta a
intereselor naţionale, vedeţi, folosesc pluralul pentru că este mai important,
şi care trebuie să ne traseze coordonatele, direcţiile de acţiune, drumurile de
urmărit politice. Cred că ar trebui să fim capabili să o realizăm, la nivel de
stat, de colaborarea statului cu elitele, cu intelectualitatea, cineva să
extragă, să coordoneze în primul rând un asemenea proces şi să realizeze o
asemenea hartă şi pentru noi.
V. DÂNCU: Foarte interesant conceptul de hartă a
intereselor naţionale. Asta înseamnă că nu există un singur interes pe care-l
definim la un moment dat, înseamnă şi evoluţia, o hartă în dinamica ei.
G. MAIOR: Exact. În lumea postmodernă, în lumea
contemporană a secolului XXI, desigur, putem lucra interese pe care le
considerăm imuabile, câteva sunt vechi, sunt ancestrale, nici măcar nu trebuie
să le dezbatem foarte mult analitic, de exemplu integritatea, suveranitatea
statului, dar sunt şi interese care-şi schimbă compoziţia în evoluţie cu lumea,
cu evoluţia economiei, cu evoluţia societăţii, interese economice, interese
culturale, interese geopolitice în mişcarea aceasta de forţe din lumea
contemporană şi veşnic trebuie să ne gândim şi la noi definiţii ale lor, la
adaptabilitatea lor, la schimbări. Poate că astăzi avem interesul, de exemplu,
de a ne conecta energetic pe nişte rute, vorbim de dimensiunea economică, din
Asia Centrală, dar poate în viitor vom avea interesul de a dezvolta în interior
acea capacitate de a ne asigura independenţa energetică şi de a exporta mai
departe pe alte direcţii, deci vedeţi câte nuanţe există chiar la un domeniu
strategic fundamental – securitatea energetică – şi trebuie dezbătute, din
punctul de vedere al costurilor, al beneficiilor, a însăşi dinamicii
extraordinare a lumii contemporane.
V. DÂNCU: Harta intereselor naţionale vizează şi
indicatorii, să spunem de coeziune socială, indicatori care ţin de
structuralitatea societăţii, sau ne referim doar la interesele mari ale
României, care în general sunt privite în politica externă?
G. MAIOR: Absolut, societatea este esenţa până
la urmă a intereselor naţionale, o societate coezivă care se poate dezvolta,
care poate prospera, care poate naşte noi dimensiuni de cunoaştere pentru
cetăţenii României e o societate activă, o societate evolutivă şi vedeţi foarte
bine frământări legate de societăţile contemporane, chiar în interiorul lor,
grupuri diverse, cu interese divergente, cum le armonizăm, cum le punem în
congruenţă, cum totuşi le lăsăm să se diferenţieze la nivel de identitate,
chestiuni foarte complicate aparent, dar care dau măsura forţei unei naţiuni,
până la urmă.
Pericolele
pe care încă nu ni le putem imagina
V. DÂNCU: În era conectivităţii globale,
războaiele între state sau între state şi alte forme de agregare sunt realităţi
cotidiene. Ce războaie duce România în exterior?
G. MAIOR: Războaie, metaforic vorbind. Războiul
clasic teritorial, militar, cred că reprezintă – şi acesta este marele progres
generat de evoluţia noastră în organizaţiile menţionate, NATO, UE –că nu mai
suntem ameninţaţi militar, în schimb suntem obligaţi să contribuim militar la
stabilizarea unor situaţii în zone depărtate. De exemplu, cine şi-ar fi
imaginat vreodată în gândirea strategică a anilor ‘30 din România, să spunem,
că vom fi vreodată capabili să trimitem trupe în Afganistan sau în Irak?
Vedeţi, lumea contemporană ne-a dus spre asemenea decizii, aceasta în sens politico-militar.
Dar cea mai importantă competiţie este legată de resurse, şi nu mă refer doar
la zona economică, mă refer şi la capacitatea unui stat de a atrage resurse, aş
spune de cunoaştere, pentru sine, pe care să le folosească în interesul cetăţenilor
ei. Deci, dincolo de economie, şi competiţia astăzi este cognitivă adesea şi
acest lucru are la bază informaţia ca sursă autonomă de putere. Totdeauna am
spus că informaţia reprezintă putere, dar reprezenta în istorie putere prin
capacitatea decidenţilor de a o folosi. Acum, în sine reprezintă o cantitate de
putere.
V. DÂNCU: Şi înainte să foloseşti informaţia
trebuia să ai un potenţial care să te ajute să faci asta, acum informaţia în
sine reprezintă acel potenţial.
G. MAIOR: Da, şi vedeţi ce masă imensă de
informaţie, care trebuie, repet, transformată în cunoaştere, în înţelegere şi
apoi pusă în practică. Ea este miza mare.
V. DÂNCU: E o şansă pentru statele mici asta?
G. MAIOR: E o şansă imensă pentru statele mici. A
fi mic nu înseamnă a nu putea fi mai inteligent decât alţii. Trebuie să învăţăm
acest lucru.
V. DÂNCU: Noi demografic, jurnalistic, chiar
analiştii definesc statele mari prin dimensiunea populaţiei, prin teritoriu sau
prin PIB.
G. MAIOR: Da, sunt dimensiunile clasice, materiale.
Acestea, legate de puterea soft, de informaţie, de cunoaştere, sunt noi
dimensiuni ale puterii şi cred că devin din ce în ce mai definitorii. Un stat
mic care foloseşte inteligent informaţia captează mai multe şi procesează, creează
informaţie, e un stat mai puternic chiar decât state cu demografie mai
importantă, cu economie mai importantă, cu geografie mai blândă.
V. DÂNCU: Putem vorbi despre state inteligente,
deci?
G. MAIOR: Da, şi este o noţiune cu care se operează
nu doar la nivel teoretic, în domeniul ştiinţelor sociale, ci şi în această
diplomaţie nouă a lumii contemporane, diplomaţie bazată şi pe informaţii, şi pe
cunoaştere.
V. DÂNCU: Putem vorbi şi de războaie pe care
România trebuie să le ducă în interior?
G. MAIOR: Întotdeauna noi am dus războaie în
interior, războaie politice vedem cu toţii, războaie cu noi înşine, războaie
culturale. Într-un fel, e bine să nu fim amorfi, să avem dezbatere, să avem
confruntare în sens pozitiv, competiţie. În acelaşi timp, e bine să ştim să
creăm echilibrele din această confruntare, echilibrele esenţiale la nivel
societal, la nivel economic, la nivel cultural. Adesea uităm acest lucru şi ne
costă multă energie scursă în războaie false, inutile, care ar putea fi dirijate
spre alte scopuri, despre care deja vorbeam.
V. DÂNCU: Se pierde energia comunităţii naţionale
în confruntarea politică?
G. MAIOR: Repet, confruntarea politică este bună
pentru societate, generează noi idei, noi acţiuni, noi programe. Dar, dusă la
extremă, la absurd, iroseşte multă energie, din păcate.
Războiul cognitiv
V. DÂNCU: Cum facem distincţia dintre stat şi
societate? Dacă mergem pe această distincţie dintre stat şi societate, statul
ce ar trebui să apere, proprietatea privată sau proprietatea publică?
G. MAIOR: Statul ar trebui, cred astăzi, să fie
capabil să ofere condiţiile cele mai clare pentru dezvoltarea proprietăţii
private a economiei de piaţă, a competiţiei care să genereze mai multă
bunăstare pentru cetăţeni. Statul trebuie să fie pe multe arii mai restrâns, mai
invizibil, dacă vreţi. Pe de altă parte, trebuie să fie, repet, mai deştept,
mai eficient, mai capabil să împingă societatea înainte ca slujitor al
societăţii mai puternic. Societatea este factorul determinant în evoluţia
naţiunii, iar statul, slujitorul naţiunii şi al societăţii.
V. DÂNCU: Putem spune că statul, în acest moment,
înţelege destul de bine această dialectică între proprietate privată şi
proprietate publică, pentru că a existat, la un moment dat, hai să spunem, ca un
fel de competiţie. Adică se plasează corect în apărarea proprietăţii private,
de exemplu, statul?
G. MAIOR: Nu întotdeauna înţelege şi noi am avut o
tranziţie poate mai lungă decât trebuia şi am rămas confortabili cu ideea de
tranziţie pentru a ne justifica anumite insuccese, fie economice, fie politice:
Da, suntem în zona postcomunistă a tranziţiei.
Eu cred că şi la nivel intelectual şi conceptual trebuie să terminăm odată şi
să spunem: Suntem un stat puternic,
membru UE, membru NATO, la confluenţa unor zone interesante, capabil să
înţeleagă contemporaneitatea, şi să nu ne mai definim prin idei de
postcomunism, tot felul de „post”, „post”, „post” sau tranziţie perpetuă.
V. DÂNCU: Tranziţia era un fel de justificare a
neputinţelor şi a greşelilor făcute.
G. MAIOR: Da, exact asta am şi spus.Statul ar
trebui să devină mai responsabil, să-ţi asume destinul.
V. DÂNCU: Pentru asta, care ar fi elementele cele
mai importante ale evoluţiei viitoare a statului? Acest stat ideal, să spun,
această cetate ideală a unui stat responsabil care îşi asumă, ce ar trebui să
facă? Trei lucruri, trei calităţi ale statului?
G. MAIOR: Să fie mai puţin vizibil, să fie mai
inteligent, aşa cum am spus, să fie mai puternic în capacitatea de a opera
programe, proiecte pentru cetăţean.
Defectul cel mare al
politicii: presiunea pe instituții
V. DÂNCU: Care este vulnerabilitatea cea mai
importantă pe care o aduc politicul şi dinamica lui pentru societatea
naţională, dacă se poate vorbi de asta? Am vorbit despre rolul important al confruntării
politice, al efervescenţei politice, până la urmă, al luptei politice, chiar al
războiului politic. Dincolo de asta, putem vorbi în acest moment de o
vulnerabilitate pe care o aduce politica statului şi societăţii?
G. MAIOR: Ea se referă, cred, la presiunea pe care
o poate produce pe instituţii – şi nu mă refer doar la instituţii publice, ci
şi la instituţii ale societăţii contemporane, chiar din sfera privată,
universităţi, economie, privat. Este păcat, ele trebuie să aibă un cadru liber
de manifestare, de creştere, de potenţare a forţei, de expresie, de asertare a
identităţii şi nu să fie într-un fel supuse acestei presiuni, în veşnică
antagonie cu statul, în veşnică spaimă legată de intruziunea statului, de
omnipotenţa sa, omniprezenţa sa în zone care ar trebui să fie, repet, libere în
sensul cel mai larg.
V. DÂNCU: E o presiune operaţională, am putea
spune, sau o presiune ideologică? Politicul are ideologii în România, face
presiuni ideologice sau face presiuni, mai degrabă, să le spunem funcţionale, operaţionale?
G. MAIOR: Dacă ar fi mai bine demarcate
ideologiile, ar fi mai simplu, fiindcă ştii să le evaluezi, le ştii direcţia de
manifestare, de evoluţie, gândirea care stă la baza lor. Vedeţi, poate şi asta e
un handicap, că nu prea delimităm în sens clasic ideologii astăzi, în politica
românească. Pe de altă parte, e vorba, repet, şi de o luptă inutilă a
politicului cu zone pe care ar trebui să le protejeze, de fapt, care sunt
subiectul eficienţei politicului, nu subiectul asimilării de către politic.
V. DÂNCU: Aţi scris, şi o să citez aici un titlu: Noua geopolitică. Petrol şi politică în
secolul XXI, un studiu. Putem reformula astăzi partea de final a titlului:Petrol, gaze de şist şi politică în secolul
XXI?
G. MAIOR: Şi gazele de şist fac parte din resursele
strategice cu care un stat îşi poate asigura, înainte de toate, independenţa
energetică, dar şi creşterea forţei economice. Trebuie să ne gândim că, fără a
ne adapta la nou, evident, cu gestionarea clară a riscurilor impuse de noile
tehnologii, cu înţelegerea lor bună, cu un management serios al acestor
situaţii, fără a ne adapta la nou, ce vom face în 50 – 60 de ani de acum
încolo? Cine se gândeşte pe un asemenea termen, când resursele clasice se vor
epuiza, nu sunt nelimitate? Or, statele care au curajul de a inova, de a se
adapta, vor fi statele mai puternice atunci şi e păcat să avem atunci o
discuţie în sens retroactiv şi să vedem ce lipsiţi de inteligenţă am fost că nu
am dat o şansă, măcar, unor asemenea oportunităţi, şi aici nu mă refer doar la
gaze de şist, sunt multe alte lucruri la care ne putem gândi în acest fel.
V. DÂNCU: Cum am putea să înţelegem situaţia
ciudată în care cei mai mari ecologişti, la noi, sunt nişte ţărani săraci,
aproape analfabeţi, din cea mai săracă zonă a României? Sunt, mai degrabă, o
victimă a unei neînţelegeri, ca să spunem aşa, sau a unei manipulări?
Societatea noastră nu şi-a putut dezvolta până acum mecanismele societăţii
civile care să gestioneze această problemă a riscurilor în mod conştient?
G. MAIOR: Eu cred că, în primul rând, aceşti
oameni nu au nicio vină, în al doilea rând e bine să avem o zonă ecologistă, e
bine ca acest discurs să existe, dar să fie, totuşi, fundamentat şi ştiinţific,
şi ideologic mai bine, şi acţional.
V. DÂNCU: Chiar politic.
G. MAIOR: Politic, bineînţeles, nu e nicio
problemă. Din păcate, acelaşi stat trebuie să înveţe oamenii despre aceste
fenomene noi, despre aceste tehnologii noi, evoluţii noi, şi să le spună
obiectiv şi avantajele, şi riscurile. Să nu se creadă că eu sunt neapărat un
fan al gazelor de şist. Şi eu învăţ multe despre aceste lucruri şi organizaţia
încearcă să definească riscurile asociate cu aceste noi tehnologii. Nu e un
dat, dar pur şi simplu a închide ochii, a te face că ai asemenea resurse şi nu
vrei nici măcar să înţelegi că există, este o mare greşeală. Numai învăţând
putem extrage ce este bun şi util pentru societate în acest sens.
V. DÂNCU: Înţeleg aici o interesantă dialectică a
rolului statului, statul ar trebui să-şi înveţe cetăţenii chiar să protesteze
responsabil, adică statul trebuie să fie un agent al propriei schimbări.
G. MAIOR: Absolut. Eu cred că protestul este o
formă legitimă de a atrage atenţia statului despre greşeli pe care le poate
face sau pe care le poate face în perspectivă mai îndepărtată, obligă statul să
se concentreze la anumite aspecte, să încerce să se schimbe permanent. Evident,
lucrurile trebuie să stea într-un cadru legitim, legal, nu într-un sens haotic
sau într-un sens politic dirijat în mod pervers de forţe pe care s-ar putea să
nu le înţelegem foarte bine.
V. DÂNCU: Putem vorbi de o inhibiţie a statului, mai
ales prin structurile lui guvernamentale, în a comunica cu societatea civilă?
G. MAIOR: Uneori, da. Şi e păcat, pentru că
vedeţi câte canale de comunicare există astăzi, televiziuni peste televiziuni.
Nu-şi asumă uneori această sarcină din motive poate de rating. Apoi, avem internetul,
acest mijloc fantastic de comunicare. Deci, poate programe mai specializate,
mai eficiente ar trebui să avem în vedere din această perspectivă.
Agenți ai schimbării și
fermenți ai schimbării controlate
V. DÂNCU: Spuneaţi că noii soldaţi trebuie să fie
experţi în ştiinţe sociale diverse, să fie agenţi ai schimbării şi fermenţi ai
schimbării controlate. Este doar un vis al lui George Maior sau în România am
început să avem deja regimente formate din soldaţii cei noi adaptaţi unor
războaie ale minţii?
G. MAIOR: Eu cred că am evoluat extraordinar din
acest punct de vedere. Am văzut cu ochii mei, de la soldaţii clasici, dislocaţi
în acele zone despre care vorbeam, care trebuia să interacţioneze cu
populaţiile locale, cu liderii acestora, să înţeleagă culturi diferite, să
acţioneze cu o anumită prudenţă şi o înţelegere culturală a lor, deci noţiunea
de soldat s-a schimbat. În sensul metaforic, da, şi ofiţerii de informaţii, şi
cei care lucrează în asemenea structuri trebuie să aibă o calitate intelectuală
mai specială, mai plurivalentă din punct de vedere al acestor domenii despre
care vorbeaţi. Şi ofiţerul de informaţii este un diplomat. Nu este diplomat,
dar este şi un diplomat, este şi un om de cultură, un analist, care trebuie să
fie un analist bun. Deci e o dinamică nouă din punct de vedere al identităţii
acestei profesii.
V. DÂNCU: Serviciul Român de Informaţii, în
studiile legate de prestigiul instituţional, de brandul instituţiilor de
securitate, se află undeva în vârf, cu o evoluţie pozitivă în ultimii ani. Face
parte acest mesaj transmis în exterior, sau această percepţie a societăţii este
urmare a unui proces intern de modernizare sau de schimbare radicală?
G. MAIOR: E un proces amplu, dur. N-a început sub
cele mai fericite auspicii evoluţia Serviciului Român de Informaţii, moştenirea
Securităţii, care a fost şi un sistem, organizaţii de informaţii, dar care a
fost mâncată de ideologie foarte mult. De aici, pur şi simplu, lipsa analizei
obiective, lipsa înţelegerii informaţiei şi a selectivităţii în transmiterea ei
către decidenţi, transmitem ce ne place,
ce nu supără, ce e concordant ideologic. Dincolo de aspectele de represiune
sinistră pe care le cunoaştem, poliţia politică pe care mulţi nu o înţeleg
astăzi şi o mai folosesc atunci când ne atacă. Poliţia politică reprezintă
intruziunea în viaţa privată a unui om cu singurul scop de a extrage informaţie
politică, de a-l intimida şi chiar a-l obliga la acţiune politică în favoarea
ta, nu înseamnă ceea ce facem noi astăzi. Deci toate aceste bariere mentale de
istorie a Serviciului au trebuit să fie trecute de Serviciul Român de
Informaţii şi, din păcate, n-a fost uşor. S-au făcut mari greşeli în anii ‘90,
pe care trebuie să ni le asumăm ca orice organizaţie serioasă. Apoi, procesul
de reformă umană, de procese interne schimbate, de adaptare la exigenţele
acestea ale lumii informaţiei, toate au presupus reforme, unele dureroase din
punct de vedere intern, care au dus la rezultate bune. Cred că populaţia le-a
înţeles, a văzut eficienţa lor, cel puţin în partea vizibilă a luptei împotriva
corupţiei, dar şi în partea de relevanţă externă a Serviciului, acest Serviciu
care se ridică la cele mai înalte standarde ale serviciilor clasice de
informaţii. Nu vin directorii CIA sau MI 6 în România pentru a face politeţe
sau o diplomaţie sterilă. Vin pentru că au interesul să vină, au ce lua de la
noi, cum şi noi avem ce lua de la ei, în sens de informaţii, de schimb de
informaţii, de acţiuni comune. Acest prestigiu cred că a ajutat ţara să stea
legată prin fire nevăzute de mulţi cu mari puteri europene şi mondiale, legată
în sens pozitiv, comunicare mai bună şi, până la urmă, un adaos pentru
securitatea naţională, pentru prestigiul ţării, poziţia sa.
V. DÂNCU: În comunicarea publică auzim foarte
frecvent, în comunicate de presă ale Poliţiei, ale Procuraturii, faptul că la
reuşita unei acţiuni, de la găsirea cuiva care a fost răpit până la acte, să
zicem, de corupţie mare, a participat şi SRI. Este o sursă de imagine pentru
populaţie, populaţia cere ca SRI să se implice, pe de altă parte este o sursă
de critică din partea societăţii politice. Cine are dreptate aici? Este oare
prea intruziv Serviciul Român de Informaţii sau aşa trebuie să fie, să
acţioneze în toate domeniile?
G. MAIOR: Trebuie să acţioneze acolo unde
parametrii securităţii naţionale, înţeleasă în sens modern sau postmodern, cum
doriţi, sunt afectaţi. Eu cred că o societate este mai slabă dacă corupţia nu
este abordată, şi aici rolul Serviciului este foarte important. Poate vom
depăşi această fază istorică cu valenţe pozitive pentru viitorul ţării. Lipsa
corupţiei înseamnă un stat mai puternic şi înseamnă un cetăţean mai prosper. Eu
cred că cetăţenii înţeleg mai bine acest lucru decât factorul politic, deşi şi
factorul politic ar trebui să ne creadă când spunem că şi el beneficiază de pe
urma acestei acţiuni a Serviciului. Mă refer strict la domeniul anticorupţie,
că un politic mai puternic este un politic mai puţin corupt, care se poate
într-adevăr manifesta mai liber, în forţă fără şantaj, în forţă cu programe, cu
proiecte, şi poate negocia mai bine în plan extern, pentru stat, poate
reprezenta statul mai bine. Nu sunt elemente ideale sau nu este o simplă
retorică ceea ce spun, pentru că vedeţi, adesea, un politician corupt este
imediat şantajabil şi incapabil să-şi creeze şi să-şi implementeze propriul
program. Normal că politicul va suspecta întotdeauna serviciile care se ocupă
şi de această zonă, şi din acest punct de vedere trebuie să rezistăm la
presiuni, ne asumăm misiunea noastră.
V. DÂNCU: Ce înseamnă Clubul de la Berna pentru un
serviciu de informaţii?
G. MAIOR: Este cea mai importantă organizare
multilaterală a cooperării dintre serviciile din Uniunea Europeană pe un schimb
permanent de informaţie, de cunoaştere, care ne ajută şi pe noi, ajută Uniunea
Europeană, ajută aceste state. E ca şi cum participi la o înţelegere mai bună a
unei lumi care este interdependentă şi este un grad extraordinar de
selectivitate în ceea ce se abordează acolo, util societăţilor noastre.Nu toate
ţările europene sunt membre, prin serviciile lor, în Clubul de la Berna iar România
câştigă foarte mult prin asta.Sigur, pentru că astăzi, într-o lume
interdependentă, o sursă de informaţie pentru naţiune, de cunoaştere, este
cooperarea Serviciului nostru şi a altor colegi, cu alte servicii. Deci, primim
informaţie. Să ajungi să primeşti informaţie este un lucru extraordinar pentru
stat.
V. DÂNCU: Asta înseamnă că sunt şi reţele de
schimb în materie de informaţie, dar sunt şi reţele de încredere.
G. MAIOR: Sigur. Schimbăm cel puţin 6000 de
informaţii în asemenea formate anual.
V. DÂNCU: Dar sunt şi reţele de încredere,
probabil, pentru că din cauza asta nu e toată lumea.
G. MAIOR: Sigur, meseria noastră se bazează în primul rând
pe încredere. Când ai încălcat acest cod nescris, eşti eliminat din această
lume a informaţiilor. Şi o poţi încălca transmiţând informaţia către inamic,
scăpând informaţia de sub control sau minţind, ca s-o spun direct, în legătură
cu informaţia pe care la rândul tău o transmiţi.
V. DÂNCU: Securitatea lui Ceauşescu era de
încredere?A fost, a participat la retele de schimb sau şi-a pierdut, la un
moment dat, statutul acesta?
G. MAIOR: În perioada de apogeu a lui Ceauşescu,
când din punct de vedere extern România se implica puternic în Orientul
Mijlociu, reuşea să deschidă o comunicare chiar cu blocul antagonic atunci,
chiar cu Statele Unite, să ne aducem aminte de venirea lui Nixon în România, cu
Kissinger purtând cravate de pionier pe aici, atunci Securitatea sau o parte a
Securității a avut, fără îndoială, un rol important în această proiecţie, păcat
că Ceauşescu în final nu a folosit această bună politică externă, eficientă
i-aş spune, în sens intern. O politică externă fără să aibă un scop intern clar
în ceea ce priveşte dezvoltarea naţiunii, prosperitatea sa, nu este o politică
externă bună, deci din acest punct de vedere Securitatea a avut un rol
interesant. În anii ‘80 însă, dominanta ideologică a făcut-o să deformeze realităţi
care se petreceau în lumea contemporană şi să le interpreteze prin prisma
ideologică şi să-l izoleze într-un fel pe Ceauşescu de aceste realităţi, ceea
ce a însemnat un rol profund negativ pentru stat. Pe de altă parte, şi
Ceauşescu s-a complăcut în acest joc, începea, şi acesta-i un sindrom al
liderului care întotdeauna doreşte veşti bune, începea să creadă doar în
necesitatea veştilor bune, lumea era timorată şi s-a blocat profesional, având
un rol nefast din punct de vedere intern acest lucru. Nu zic că nici Ceauşescu nu suspecta mult
Securitatea ca pe o forţă pe care n-o putea întotdeauna înţelege foarte bine şi
din această suspiciune, poate şi reciprocă pe anumite paliere, s-a generat
dezastrul pentru regimul său, pentru noi un lucru bun că a plecat de la putere.
Iată de ce serviciile de informaţii au obligaţia, într-o democraţie, să-şi
păstreze neutralitatea şi independenţa, să nu vibreze la dorinţele, visele,
himerele liderilor, obsesiile lor, să fie fruste, să fie cu sânge rece în a
transmite în special veştile proaste, pentru că veştile bune ştiu mulţi să le
transmită.
Pasionat de incertitudine și labirinturile ei
V. DÂNCU: De
unde obsesia de a edita şi prefaţa toate acele biografii dintr-o serie pe care
aţi numit-o Superpolitica?
G. MAIOR: Eu cred că aducerea în atenţie a unui
leadership strategic, a conducerii strategice a statului pe nişte criterii de
eficienţă, ce înseamnă să conduci un stat din punct de vedere al eficienţei
acestei conduceri, care este criteriul valoric, criteriul strategic, criteriul
politic după care un lider poate fi numit om de stat, sunt întrebări la care
trebuie să răspundem, să învăţăm din ele, pentru că ne vor ajuta şi pe noi din
punct de vedere intern. Liderul care devine om de stat este acela care creează
legitimităţi, duce înainte societatea, îi asigură stabilitatea, siguranţa în
condiţii adverse, cu resurse mai puţine şi cu acţiune mai de anvergură. Încerc
să aduc în atenţie o galerie de asemenea oameni la diverse momente istorice şi
să vedem cum am putea să ne proiectăm imaginea liderului secolului XXI având
aceste exemple istorice şi nu e vorba doar de leadership-ul politic propriu-zis
şi de gândirea politică care fundamentează o acţiune politică, o strategie. De
aceea l-am abordat şi pe Machiavelli, de altfel un politician naiv, total opus
ideii de machiavelism, dar care a dezvoltat gândirea modernă a politicii, cu
care mai operăm chiar şi astăzi, în postmodernism.
V. DÂNCU: Ce urmează, noi o să prezentăm întreaga
serie, dar ce urmează?
G. MAIOR: Urmează, chiar am terminat, împreună cu
nişte colegi, traducerea biografiei preşedintelui american Woodrow Wilson.Îl consider
un conducător de excepţie prin ceea ce a făcut în planul politicii interne
americane şi în planul relaţiilor internaţionale, revoluţionând practic
politica externă, diplomaţia, prin ideile sale, prin forţa discursului, poate
şi primul lider postmodern al lumii contemporane, prin capacitatea sa de a
vedea dincolo de forţele de moment viitorul păcii şi securităţii
internaţionale,mai ales că sunt 100 de ani de la acel mare război care l-a
propulsat pe Wilson în marea arenă a politicii globale şi care i-a datorat o
pace care s-a sfărâmat, din păcate, după un timp, pentru că cei care au pus-o
în practică s-au îndepărtat de la acele idei, care au revenit.
V. DÂNCU: Sau lumea nu era încă pregătită.
G. MAIOR: Nu era pregătită, dar iată că a avut
viziunea în legătură cu posibilitatea de a fi odată pregătită. Din păcate,
vedeţi prin ce catastrofe am trecut. Astăzi, poate şi ideea de securitate colectivă,
de NATO, de Uniune Europeană chiar, de relaţie transatlantică îşi extrage seva
sau fundamentele conceptuale din acţiunea acestui om.
V. DÂNCU: Dacă am vorbi despre preferinţă, până la
urmă şi o preferinţă subiectivă şi intelectuală, care sunt autorii preferaţi
din domeniul ştiinţelor sociale, din domeniul literaturii, ce aţi putea spune
că v-a format?
G. MAIOR: Întrebare vastă. În literatură mi-a
plăcut mult literatura sud americană, Borges, Cortázar, Marquez, la un moment
dat poezia modernistă a lui Eliot, L. Blaga, îmi plac poeţi contemporani precum
Ion Mureşan, Ioan Es. Pop, sunt romane, cărţi care m-au marcat în tinereţe. Din
perspectiva ştiinţelor sociale, am pendulat întotdeauna între realişti,
inauguraţi de Machiavelli, cum am zis, Clausewitz şi postmoderni, încercând să
văd unde este legătura între realism şi postmodernism, între geografie şi
elementul cognitiv, între lumea clasică, modernă şi cea postmodernă.
V. DÂNCU: Şi la ce scrieţi?
G. MAIOR: Aş dori să editez din nou Incertitudine, cred că este o carte,
i-aş putea spune, paradoxal, într-o permanentă redefinire, evoluţie, sunt
lucruri noi pe care le descopăr din acest punct de vedere, pornind de la
această premisă a lumii, incertitudinea în care trăim astăzi şi obligaţia
noastră de a reduce această incertitudine; ediţia a doua va cuprinde multe alte
perspective la care am gândit. Din păcate, timpul nu-mi permite, dar voi face
acest efort.
V. DÂNCU: Mulţumesc.
Interviul publicat în Revista SINTEZA, Revistă de cultură și gândire strategică, Numărul 3
cam stufos materialul si cam lemnos limbajul...
RăspundețiȘtergerecontinutul destul de interesant... pt. cine are indeajuns de multa rabdare sa`l citeasca... :D
Articolul "Neconstitutionalitatea reprezentarii Romaniei in Parlamentul European" pe:
RăspundețiȘtergerehttp://ascunzisuri-constitutionale.eu