Recent, presa a publicat câteva
grafice dintr-un sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare și
Strategie - IRES în care Călin Popescu Tăriceanu era testat ca ipotetic candidat
la prezidențialele din această toamnă și în care acesta avea o ”performanță”
șocantă pentru unii muritori care se uită la politică doar cu speranța că își vor
vedea realizate profețiile politice. Imediat, au apărut unii consultanți
politici de Dâmbovița (nu cei adevărați) care au sărit să critice această crudă
și grețoasă manipulare. Pe bună dreptate, au fost și analiști avizați care au
acuzat modalitatea de prezentare a rezultatelor sondajului respectiv, dar și
unele inconsecvențe legate de datele de identificare și de cronologia execuției.
Graficele respective proveneau dintr-un studiu de bucătărie internă, dintre
cele pe care le arăt doar unor prieteni ai mei sau pe care le folosesc pentru
scrierile mele. Mi-am luat niște măsuri de precauție, dar, în primul rând, m-am
bazat pe buna credință a celor în care aveam încredere.
Chestia cu încrederea nu mi-a
ieșit, de vreme ce datele au fost șifonate fără voia mea. Ca măsuri de precauție,
evident că am trimis celor cu care împărtășesc asemenea sondaje o variantă care
avea câteva date care, dacă erau publicate sau date pe surse, erau necredibile și,
normal, nu puteau fi publicate. De exemplu, datele proveneau de la un sondaj
realizat în ziua de 24 februarie, ca
bază de comparație pentru dinamici, iar sondajul care îl includea și pe
Tăriceanu avea data de 28 februarie, deci era data zilei curente. Oricine se
uita cu atenție ar fi trebuit să sune dimineața la 11.00, când a văzut data, să
întrebe dacă nu e o greșeală, fiind ziua curentă. Sondajul fusese făcut în ziua
precedentă, adică în data de 27 februarie, dar pusesem intenționat pe acele
copii o zi neverosimilă, care să le facă nepublicabile. Nu a contat nici asta,
în plus, unii au comentat că un sondaj de opinie național nu poate fi făcut într-o
singură zi. Prieteni, nu este așa. Prin cele 3 unități de call center pe care
le are IRES putem face, într-o singură zi, în jur de 3.500 de chestionare de
dimensiuni rezonabile, declar asta sub semnătură și mă supun oricărui audit
dacă sunt curioși.
Publicul a putut observa că
rareori public sondaje politice, deși realizez peste 2 milioane de interviuri
CATI și face to face pe an. Mi-ar
plăcea să public un barometru săptămânal sau lunar, dar m-am săturat de înjurături
într-un mediu în care nu contează normele deontologice, doar partipriurile
politice și șmecheria.
Am observat cum se retrag din această
afacere firmele tradiționale cu care ne concuram până nu demult - IMAS, CURS,
MMT, așa că m-am retras și eu spre studii de piață, studii media sau operațiuni
de vânzări, dar nu am părăsit domeniul studiului atitudinilor și opiniilor
politice. Realizez studii interesante, fac experimente, foarte des, în 90%
dintre cazuri pe banii mei. De multe ori, nu mă pot abține și cad în capcana
unor defecte de care nu mă pot dezbăra.
În primul rând, defectul de a împărtăși
cu alții ceea ce găsesc în studiile realizate pentru cercetare proprie. Cunosc
câțiva jurnaliști și câțiva politicieni - de la putere sau din opoziție - cu
care împărtășim rezultate. Cu jurnaliștii fac asta pentru că vreau să înțeleagă,
chiar dacă nu îi autorizez să publice rezultate. Pe unii politicieni ”beneficiari”
fără plată, îi știu deja de mulți ani și fiecăruia i-am descoperit, la un
moment dat, o dimensiune care m-a împrietenit cu ei, adică i-a scos în ochii
mei din regula ticăloșiei politice tradiționale. Trebuie să discuți cu cineva că
România merge în derivă, că moare speranța sau că viitorul nu se vede din cauza
șpăgilor sau a descurajării pe care politica o aruncă peste lumea noastră. Sigur,
am o echipă de tineri cu care facem aceste cercetări și cu care mă consolez
discutând asta, dar nu ajunge, noi suntem doar o alveolă, un separeu al societății.
În al doilea rând, caut să înțeleg
lucruri pe lângă care mulți dintre colegii mei, cercetătorii, trec cu
nonșalanță, indiferență sau chiar resemnare. Am naivitatea că, la un moment dat, politicienii vor face
minimul efort să asculte vocea oamenilor, sintetizată de sociologi sau
marketeri, de psihologi sau economiști, nu contează dacă chiar o vor face, dar
cred este tot mai insuportabilă politica unui permanent război între umorile
politicienilor pe care conjuncturile i-au aruncat deasupra valului. De aceea,
uneori, noaptea târziu, când observ lucruri care cred că ar putea să ajute,
trimit mailuri unor oameni care ar putea folosi informațiile din sondaje și le
transmit observațiile mele, de regulă, însoțite de scuze că mă bag în ciorba
lor, oameni atât de importanți și ocupați. De cele mai multe ori, am satisfacția
că pot vedea că mesajul din mailul meu aruncat în oceanul virtual nu rămâne fără
ecou. Văd acțiuni, văd poziții și câteodată se poate întâmpla chiar să primesc,
dimineața, telefoane pentru detalii sau chiar mulțumiri.
Unii ar spune că este o plată puțină
pentru o navetă săptămânală de un deceniu și jumătate de la Cluj la București în
timp ce proiecte de cărți așteaptă în sertare și copiii cresc lângă un tată de
week-end pe care nu știu cum să-l abordeze și căruia îi transmit mesaje prin
intermediul prietenilor lui. Dar mie mi-e destul, nu am yachturi și nici
milioanele de euro ale marilor consultanți politici de Dâmbovița, dar am
sentimentul că sunt respectat de prieteni și dușmani și pot ajuta o generație
de tineri să vadă o luminiță firavă în viitor. Construiesc reviste, ziare sau
televiziuni, caut să distribui o normalitate pe care nu o mai recunoaștem și
cred că asta este mai important decât să mă pierd în alte manufacturi.
Dar mă enervează tare un lucru: în
România, tot mai mulți cred că politica este o șmecherie, o manipulare în care
trebuie să stai mereu la televizor și să te maimuțărești în funcție de ceea ce
crezi că așteaptă publicul de la tine. Mulți politicieni cred că există formule
magice prin care publicul poate fi mințit, manipulat, cumpărat sau convins să
nu se uite în portofel, în frigider sau spre bilanțul politicienilor.
Toate acestea le spun pentru că
au legătură cu motivația pentru care am făcut sondajul pe unii l-au dat
publicității poate vrând să manipuleze cu datele lui, de aceea nici nu m-au întrebat
dacă pot să facă asta. Lansarea ”candidatului” Tăriceanu de niște consultanți
politici, bănuiesc eu bazându-mă pe dovezi, mi s-a părut de la început o
manufactură artificială și îmi cer scuze pentru asta omului politic Călin Popescu
Tăriceanu, un om politic pe care îl respect și care sunt sigur că este sincer
în demersul lui.
Din contră, eu cred că politica este
asumare, responsabilitate și sentimentul misiunii. Nu cred că politicienii care
fug de asumarea unei identități vor putea rămâne mult timp în politică. Atunci
când îți asumi o identitate ideologică sau un program poți pierde sau primi înjurături,
dar este o postură infinit mai nobilă și mai corectă decât cameleonismul și
camuflarea continuă ori ascunderea după cuvinte sau sigle de toate felurile. Cred
că asumarea stângii sau a dreptei reprezintă, în acest moment, comportament
politic ghidat de valori și elemente de conduită care te fac din postura de om
politic previzibil și te obligă sa parcurgi un traseu și o anumită consecvență
politică. Mă enervează traseiștii și alianțele de conjunctură, chiar dacă pot
să înțeleg că uneori sunt utile pentru a schimba ceva sau pentru a ieși din
blocaje.
Flora și fauna din politică și de
pe marginile ei o studiez zilnic și caut să mă amestec cu ele cât pot mai
puțin. Aș vrea să fac politică alături de prieteni curajoși, care își asumă
riscuri și care sunt în stare să câștige sau pierde cu demnitate. M-am săturat
de fricoși sau ezitanți, de cei care se tem să nu piardă și refuză competiția
adunând în jurul lor combinatori care le promit că pot scăpa de tensiuni,
atacuri și de răspunsul la întrebările despre viața lor.
Am spus toate acestea pentru a încerca
să explic că nu mă interesează să particip, folosind mijloacele profesiei mele,
la manevrele politice făcute pentru sau împotriva unui candidat sau altul. Nu
public sondaje care ar putea să ajute un curent sau altul și, mai ales, nu caut
să influențez, caut doar să informez sau să explic. Știu că sondajele sunt ușor
de contestat chiar de către cei cu mijloace intelectuale puține pentru că, de
multe ori, contrazic percepțiile noastre pe care le credem fundamentate logic și
experiențial.
Sondajele de opinie descriu,
rareori explică. Uneori poți face fotografii de moment, dar este greu să
descrii dinamici și evoluții viitoare, dar în momentul în care studiile noastre
au o frecvență ridicată este totuși mai simplu să cauți factori care explică un
comportament social sau altul sau altul. Într-o democrație semi-consolidată, cum ne definește un raport Freedom House, este importantă
modalitatea în care se nasc elitele și mecanismele de polarizare, iar această
temă mă pune de multe ori în mișcare pentru a testa unele lucruri mai neobișnuite.
În cazul acesta, a fost ipoteza mea că unele contexte politice nasc personajele
contextului respectiv, o modalitate destul de întâmplătoare de a genera elite
politice.
Dar sa revin la sondajul pe care
cineva, deși știa că este confidențial, l-a scurs în presă. Este unul din
sondajele pe care le realizez în vârf de emoție colectivă și nu le public pe
moment deoarece nu este o fotografie socială făcută în condiții normale. În
varf de emoție colectivă, oamenii sunt mai puternic decât de obicei influențați
de media, se grupează în jurul unor actori principali ai crizei, iubesc
victimele sau sunt fascinați de personajele noi. Am făcut astfel de sondaje în
trecut studiind momente importante din ultimii ani: condamnările lui Becali,
Dan Diaconescu sau Adrian Năstase, suspendarea lui Traian Băsescu sau în alte
momente cu mare potențial de emoție publică sau controversă. Am multe texte în
pregătire, dar am și publicat un text intitulat Marketingul noilor haiduci, în cartea mea Mitologii, fantasme și idolatrie. Eseuri de
sociologie critică, apărută la RAO, în anul 2011. Am arătat acolo care sunt
efectele perverse, cum spunem noi sociologii, ale supramediatizării unor
evenimente politice (http://vasiledancu.blogspot.ro/2010/07/marketingul-noilor-haiduci.html).
Momentul ruperii USL era un
moment pe care presa, politicienii și comentatorii l-au tratat cu maximă
surescitare și atenție. Era așteptat după două săptămâni de teasing și
tărăgănare. În toată această perioadă, am pus în studiile noastre întrebări de
genul: cine este considerat vinovat și ce cred oamenii că se va întâmpla,
evident în funcție de diferitele asumpții sau proiecții din discursurile
politice. Știam că ambele tabere vor folosi acest moment pentru a transmite
mesaje importante și, mai ales, pentru a trasa liniile directoare ale evoluției
politice. Credeam că PSD își va lansa o varianta de candidat sau Crin Antonescu
va căuta să arate rapid o susținere care va completa pierderea sprijinului PSD.
Am fost surprins de ambele părți: Crin
Antonescu a început să atace PSD, cu care până ieri a fost prieten, iar echipa
USD să crediteze o manufactură de ultimă oră, o disidență a lui Calin Popescu Tăriceamu
și un așa-zis partid cu un singur membru, Partidul Reformator Liberal, care
este presupus a se înființa. Nu am înțeles de ce PSD a lăsat acest moment pozitiv
să-i scape din mâna mergând poate doar pe ideea că ar fi câțiva liberali care
ar dezerta pentru a menține, pentru scurt timp, iluzia USL, deoarece colegii
lui Victor Ponta știau din sondaje, pe care sigur le-au făcut, că USL moștenea
destul de bine capitalul PSD și a celorlalte partide, iar USL era percepută ca
muribundă încă de câteva luni înainte, românii presupunând că este un proiect eșuat.
Când Victor Ponta personal sugerează că USD îl va susține pe Domnul Tăriceanu
am fost, evident, curios să văd ce efect va avea asta asupra încrederii în
Călin Popescu Tăriceanu și ce grad de acceptare ar avea o viitoare și ipotetică
candidatură. În aceste situații, studiez momentul de maximă mediatizare, adică
vârful de emoție, dar și puncte viitoare ale evoluției, când asemenea
manufacturi politice se dezumflă, oamenii revenind la idiosincraziile și
pasiunile lor politice. În acest moment în care Domnul Tăriceanu apare din pălărie
ca și susținut de marele USD, dar și de unii liberali sau indeciși în sondaje
obține un scor bun, mai mare decât ar obține Antonescu, Băsescu sau Ponta.
Dar ce valoare de prognoză are
acest moment? Absolut niciuna. Este doar un experiment, o metodă de a compara
simpatia spontană pentru două personalități. Semnificația este următoarea: dacă
s-ar menține condițiile socio-politice de climat, dacă Tăriceanu ar ajunge în
turul II al alegerilor, dacă oamenii ar merge la vot cu intensitatea declarată și
în structura socio-demografică din acest sondaj, atunci Tăriceanu ar avea șanse
mai mari decât Crin Antonescu sau alt candidat. Toate acestea presupunând că
două campanii electorale ce vin nu vor avea nici un impact electoral, lucru
evident absurd. Este imposibil să nu se schimbe nimic, este foarte greu ca un
candidat să ajungă în turul II fără un partid mare în spate, este greu ca Tăriceanu
să înființeze un partid în aceste condiții grele, este aproape imposibil să fie
susținut de un PSD care vrea propriul candidat. Cu atâția dacă, vedem că asemenea simulări sunt niște radiografii ale
emoției la un moment dat, nu sunt prognoze. Niciun sociolog nu ar spune sau
crede că asemenea studii au valoare predictivă. Sigur, un analist inteligent
vede multe lucruri în acest rezultat: observă liniile de forță după care se
structurează pilitura de fier a opțiunilor, vede ce ar face indecișii, cât de
volatilă este scena, vede ce alte opțiuni sau profile au cei care sunt mobili și
multe, multe altele.
Aceste analize nu au mare valoare
științifică, dar pot ajuta mult construirea de ipoteze pentru cercetări
veritabile sau pentru decizii strategice în domeniul marketingului politic.
La fel, niciun sociolog normal și
nici vreun analist politic inteligent nu sare la gâtul celui care face un
asemenea studiu, doar pentru simplul fapt că a realizat acest lucru, numai proștii
pot crede că lumea va fi manipulată și va crede atât de ușor că Tăriceanu, în
cazul nostru, este câștigătorul detașat și se va duce să-i dea votul pe cale de
consecință. Spun cu mâna pe inimă, electorii noștri, așa cum sunt ei, sunt mult
mai deștepți decât marii comentatori ce păpușăresc candidați sau pseudo-candidați
pe la televizor.
Vedeți, din această cauză nu
public asemenea studii decât după mult timp, când emoția a trecut și când pot
să arăt întreg tabloul. Evident, în acest caz pe care îl discut aici, voi
analiza evoluția și voi publica mai târziu cum s-a dezumflat acest balon de săpun
sau balon de încercare, nu știu care sunt speranțele puse în el. Ipoteza mea
este că această lansare a unui ”candidat” de înlocuire se va dezumfla foarte
repede, PSD ar trebui să clarifice primul situația candidatului propriu și nici
nu cred că va produce daune candidaturii lui Crin Antonescu.
Peste câteva săptămâni, vom avea
răspunsul și atunci cercetarea de acum își va releva adevărata valoare în înțelegerea
fenomenului politic românesc, dar va arăta cu prisosință cel puțin următorul
lucru: în spațiul politic românesc consultanța și strategiile, planificarea
politică, în ultima instanță, sunt activități în care este implicată prea puțină
știință, responsabilitate sau valori, dominantele fiind voința de manipulare,
disimulările, construcția de ținte false și camuflarea intențiilor ceea ce nu
este ilegal, dar fără partide puternice și o cultură politică și ideologică
solidă, electoratul român este mereu degringolat, ușor de cumpărat și demotivat
în a participa la procesul electoral.
Îmi pare rău totuși că datele au
fost făcute publice fără voia mea, pentru că puțini stau să caute o explicației
a lor, cel mai ușor este să negi o realitate sau să înjuri.
AUTODENUNȚ
În fine, acum dacă tot s-au
publicat datele mele neexplicate și, vorba unui amic jurnalist, ”am intrat în
rahat”, mai bine merg până la capăt și fac următorul autodenunț: nu este prima
dată când am făcut asemenea studii, am mai comis-o de câteva ori. Ca un câine
turbat, am mai încercat asemenea experiențe de comparație preferențială pentru
postul de președinte, prin intermediul simulării turului II. Îmi amintesc
precis o experiență recentă pe care nu mă pot abține să n-o recunosc, deși este
o adevărată blasfemie și mărturisesc că acum îmi vine să intru în pământ de
rușine. Am făcut-o însă cu bună credință, deși manipulat fiind de unul dintre
creatorii fenomenului media de azi, om care, speriat de lipsa de soluții politice,
la un pahar de vin roșu, mi-a dat ideea să verific cum ar fi priviți doi dintre
prietenii lui buni: Mircea Dinescu și Andrei
Pleșu.
Recunosc că am făcut studiul,
apoi am tot amânat momentul în care să-i mai cer un alt pahar din vinul acela și
să discutăm despre el. Acum, singura mea emoție este să nu se supere prea tare,
pe mine, cele două personalități, deoarece nu au decât vina că sunt
intelectuali cu priză la public și cu apetit pentru poziții publice, inclusiv
judecăți politice. Mircea Dinescu, poetul pe care-l știu pe de rost și care
mi-a pus de multe ori în farfurie, cred că mă poate ierta mai ușor, mă cunoaște
și știe că nu sunt băiat rău. Mai frică mi-e de Andrei Pleșu, dar Domnia Sa tocmai a spus că viața politică
de la noi este o ”combinație între rea-voință,
rea-credință și prostie, în care prostia este decisivă”, deci s-ar putea să înțeleagă
convenția ludică a intenției noastre, în atmosfera de stadion de aici. Iar dacă
mă va mustra pentru că l-am băgat în ghiveciul politic național o să încerc
să-i răspund imbatabil: am încercat să aduc ceva frumusețe în politica asta de
la noi, cum zis-a dânsul recent, cu mare înțelepciune.
Așadar, sondajul de opinie este unul veritabil, realizat după toate regulile, între 20 și 21 ianuarie 2014, pe un eșantion destul de baban – 1.374 de subiecți).
Am întrebat mai întâi dacă Mircea
Dinescu este cunoscut și câtă încredere ar avea oamenii, evident fiind vorba de
cazul în care ar deveni politician sau ar reclama o asemenea postură. Poetul
”democrației naturii” este foarte cunoscut și nici la încredere nu stă prost.
Cu 25% multă și foarte multă încredere și 47% încredere puțină, poetul s-ar
putea apuca de politică.
În privința lui Andrei Pleșu, mai
puțin expus mediatic, are notorietate mai mică, dar are ”încredere” mai mare
decât prietenul Domniei Sale. Dacă ne uităm mai atent o să observăm că Andrei
Pleșu îi enervează totuși mai puțin pe simpatizanții partidelor, se vede că nu
prea citesc alegătorii noștri tot ce spune și scrie.
Am mai întrebat ceva: dacă cei
doi ar candida la o funcție importantă în stat, ar avea acceptul de principiu
pentru un vot, spun ”de principiu” deoarece nu era vreo funcție nominalizată și
nici măcar nu au fost indicați alți candidați competitori, știut fiind că, totuși,
oamenii aleg și prin comparație.
Surpriză! Vedeți ce electorat exigent avem: 58% îl resping pe Mircea
Dinescu. Sunt sigur că Mircea Dinescu înțelege acest avertisment și va face tot
ce-i stă în putință să se mai corecteze, să nu mai fie atât de critic, să facă
alianțe și coaliții, deși 32% este un grad de acceptabilitate care-l plasează în
”top ten”.
Andrei Pleșu, fost ministru de Externe,
are o relație mai bună cu publicul și un grad de favorabilitate mai mare pentru
o posibilă funcție publică - 38%.
Știu că Andrei Pleșu și Mircea
Dinescu sunt buni prieteni și sper că această performanță ”electorală” mai bună
a Domnului Pleșu nu le va strica prietenia, după modelul din politică. În plus,
vreau să arăt că sondatorii nu au influențat rezultatul pe bază de prietenie,
cu toate că Mircea Dinescu a gătit mese cu
drag pentru subsemnatul și m-a ospețit cu bucurie inconștientă, neștiind ce șarpe
hrănește printre lacrimi și sfinții consumatori rătăciți de la calea cea
dreaptă, el sta un pic mai slab decât Andrei Pleșu care nu m-a omenit.
Dar ca să merg cu ticăloșia până
la capăt, am testat și șansele acestor doi intelectuali în formula de proiecție
pentru turul doi al alegerilor prezidențiale.
Am comparat cu Crin Antonescu pentru că era, în acel moment candidatul
USL, nu pentru că am avea ceva cu Domnia Sa.
În momentul acela, când încă era
candidat USL, în experimentul nostru mintal,
useliștii ar fi învins în luptă pe cel care a scris că ”mulți nebuni s-au visat generali și unii
chiar au ajuns”.
În cazul lui Andrei Pleșu performanța
este excelentă. Pe totalul celor care au răspuns la momentul realizării
sondajului, Andrei Pleșu a fost preferat de mai mulți, iar intelectualii ar fi
putut spera să strige ”Pleșu Președinte!”. Dar dacă ne raportăm doar la cei
care sunt mobilizați la vot, Andrei Pleșu ar fi pierdut. Am înregistrat, cu acea ocazie, concluzia următoare,
destul de științifică: cei care citesc cărțile sau tabletele fondatorului ”Dilemei”
nu prea se duc la vot, intelectualul menționat are ceea ce aș putea numi, doct
– ca un doctor ce sunt, ”deficit de mobilizare electorală”.
Aș mai sublinia încă o dată,
sondajul a fost serios, chiar dacă nu m-am putut abține și am făcut un
comentariu mai ludic. Cu riscul de a se supăra pe mine cei doi intelectuali am
vrut să aduc un pic de frumusețe în această lume politică, cum ne cerea Pleșu
recent, dar cu ocazia asta am observat și un lucru serios: intelectualii pierd
până la urmă, chiar dacă au performanțe bune pe parcurs. Evident, atunci când își
pun (mă rog, dacă și-ar pune) mintea cu politica.
Buna ziua domnule Profesor.
RăspundețiȘtergereMa bucura si in acelasi timp ma linisteste explicatia dumneavoastra legata de sondajul cu pricina. Sunteti printre putinii romani (mai putin de zece) care au/au avut legatura cu politica si care imi tin speranta aprinsa, in sensul ca inca mai cred ca in Romania mai sunt personalitati care pot face si altfel de politica. Imi cer iertare pentru suspiciune, insa lipsa comentariilor dumneavoastra pe marginea evenimentelor politice (nu putine la numar) din ultimul timp mi-a insamantat in minte microbul neincrederii. Această neincredere, in lipsa unei luari de pozitie din partea dumneavoastră, a fost alimentată și de rezultatul sondajului. Trebuie sa marturisec ca domnul Tariceanu nu este unul dintre simpatizatii mei. Cred ca poza nu bate cu realitatea. Prin urmare mi s-a parut suspect acest sondaj.
Acum va inteleg demersul si sunt intru totul de acord cu pozitia dumneavoastra.
In ceea ce priveste sondajul intelectualilor, domnul Plesu si domnul Dinescu, sunt tare curios cum ar raspunde alegatorul Vasile Dancu la întrebarea: Pe cine ati alege in turul doi la prezidentiale intre Andrei Plesu si Mircea Dinescu?
Articolul “Cand este necesara aprobarea Parlamentului in caz de remaniere a Guvernului?” pe:
RăspundețiȘtergerehttp://ascunzisuri-constitutionale.eu
Articolul “Hotararea Parlamentului nr. 1/04.03.2014 – neconstitutionala” pe:
RăspundețiȘtergerehttp://ascunzisuri-constitutionale.eu
Articolul "Nevoia preciziei terminologiei constitutionale" pe:
RăspundețiȘtergerehttp://ascunzisuri-constitutionale.eu
"Intrebare" (privind instructia penala) pe:
RăspundețiȘtergerehttp://ascunzisuri-constitutionale.eu