Autori; Vasile Sebastian Dâncu
Adriana
Dîncu
„Tinerețe nu este decât un cuvânt”,
Pierre Bourdieu, 1978
Pierre Bourdieu, 1978
Rezumat
Articolul
exploreaza
comportamnetul politic al generatiei numită generic ”Millenials” in
Romania, bazanduse pe date obtinute din anchete de opinie recente, bazandu-ne
pe idea ca se poate vorbi despre generaţii în ştiinţele sociale1,
putem accepta că se poate vorbi despre o concepţie comună, despre un fel de „habitus generic” ce
caracterizează o cohortă și care poate explica evenimentele, credinţele,
atitudinile și comportamentele, toate acestea considerând a putea fi denumite
generic ideologie dominantă, cu
accente de schimbare de la o generaţie la alta. Cele mai importante
fenomene desprinse din aceasta analiza sunt: Neîncrederea în politică și
în toate formele ei de manifestare: partide, organizaţii neguvernamentale sau
responsabili politici; votul intermitent;
Protestul este forma preferată de participare politică; revolta confuză;
dezinteresulul și neinformarea; protestul ca forma de afirmare a identității;
Mulţi analiști operaţionalizează o afirmaţie
celebră a lui Pierre Bourdieu care contestă existenţa conceptului sociologic de
„tinereţe”, considerând că este o construcţie artificială, folosită pentru
tot felul de scopuri, dar neacoperind o realitate destul de concretă. Este
adevărat, diviziunea între vârste nu acoperă neapărat și diferenţele culturale
semnificative. Dincolo de aceasta, există diferenţe majore între cum
funcţionează sociologic vârsta și generaţia. Dacă vârsta este plasarea
individului pe scara propriei lui vieţi, generaţia este plasarea unor cohorte
în mediul social-istoric. Vârsta se schimbă, generaţia nu se schimbă. Să luăm
exemplul categoriei de 18 - 25 de ani și vom putea observa că o treime pot fi
studenţi, o treime angajaţi deja, restul pot fi șomeri înregistraţi ca atare,
iar o altă parte tineri necuprinși în niciun sistem. În interiorul acestei
categorii socio-demografice pot fi diferenţe foarte mari, diferenţe pe care le
putem estompa prin măsurarea sociologică a unor opinii și atitudini, dar să nu
uităm că acestea sunt prin ipoteze construite să integreze cazurile individuale
în categorii cât mai uniforme, cu grad cât mai mare de tipicalitate.
Fără
a cita autorii clasici care au fundamentat posibilitatea de a vorbi despre
generaţii în ştiinţele sociale1, putem accepta că se poate
vorbi despre o concepţie comună, despre un fel de „habitus generic” ce caracterizează o cohortă și care poate
explica evenimentele, credinţele, atitudinile și comportamentele, toate acestea
considerând a putea fi denumite generic ideologie dominantă, cu accente de
schimbare de la o generaţie la alta. A face parte dintr-o generaţie înseamnă a
partaja anumite idei, repere care vor produce în final răspunsuri culturale sau
comportamentale asemănătoare.
Astfel,
dacă trecem de dezbaterea legată de existenţa sau nonexistenţa unor generaţii,
putem accepta că există condiţii socio-economice și culturale care influenţează
modalitatea în care se formează anumite cohorte demografice. În cazul nostru,
vom studia un caz concret, mai uşor de circumscris generaţional, comportamentul
millennials în câmpul politic românesc, reacţiile și modul specific prin care
se manifestă la alegeri sau în alte situaţii concrete în care avem reacţii la
fenomene sau stimuli politici.
Schimbarea politică
nu se manifestă doar în cazul millennials
nu se manifestă doar în cazul millennials
Astăzi,
majoritatea sociologilor și cercetătorilor din zona știinţelor sociale observă
că viaţa politică este tot mai schimbată din multe puncte de vedere. Trăim
succesiv crize politice de angajament politic, încrederea în politicieni și în
instituţii scade, militantismul și partizanatul politic devin fenomene sociale
în descreștere. Absenteismul electoral este tot mai prezent, cetăţenii respectă
tot mai puţin ceea ce altădată puteam numi partea de „angajament civic” din
contractul social. Noile tehnologii de comunicare, internetul și social media
au transformat destul de mult modalităţile de manifestare a atitudinilor
politice, dar și alte comportamente care se manifestă vizavi de vot, politică
sau partidele politice. De multe ori, se exagerează privind aceste modificări,
în sensul că se consideră ca fiind caracteristice doar tinerilor, ceea ce nu
este adevărat. Sunt câteva caracteristici care sunt vizibile în mod mai
frecvent în cazul tinerilor, dar afectează toate categoriile de vârstă. Totuși
nu putem nega un destul de mare „gap” generaţional, dar și o
diferenţă destul de mare între tinerii educaţi2 și cei cu studii elementare, aceștia din urmă
fiind mai apropiaţi de atitudinile și credinţele celor mai vârstnici.
Neîncrederea este regula
Neîncrederea
în politică și în toate formele ei de manifestare: partide, organizaţii
neguvernamentale sau responsabili politici a devenit deja o regulă. Evident că
acest lucru fragilizează foarte mult democraţia și pune sub semnul întrebării
legitimitatea liderilor sau a deciziilor, dar mai grav este că această
neîncredere devine explicaţie și cauză pentru derive antidemocratice:
extremism, populisme de toate felurile, absenteism și neparticipare la
acţiunile civice.
În
fond, apare o subiectivizare a spaţiului public. Ce înseamnă asta? Parametrii
rezonabili sau obiectivi își pierd importanţa în faţa subiectivităţii
individuale care începe să facă regula. Legăturile individului cu clasa, cu
familia sau cu egalii săi, se pierd și individul caută modele mai
personalizate. Raportul dintre cetăţean și politică este mai flexibil, mai
negociabil, capabil de surprize și mutaţii bruște. Inconstanţa se vede clar și
în România în votul tinerilor din 2014, la prezidenţiale, în 2016 la alegerile
generale și la alegerile europarlamentare din 2019. Dacă în iunie 2014 tinerii
au votat masiv în turul II cu Klaus Johannis, PSD a câștigat și pe categoria de
millennials în 2016, în 2019 votul s-a mutat spre zona partidelor noi (Alianţa
2020) și PNL. În cazul millennials dispar multe dintre medierile politice
tradiţionale de natură instituţională sau organizaţională, iar votul devine o
realitate fluidă, „lichidă” chiar, dacă ar fi să folosim terminologia lui
Zygmunt Baumann.3
Votul intermitent este tot mai frecvent
Mulţi
cetăţeni renunţă la practica votului ca fenomen de continuitate, absentând de
la alegeri pe care le consideră irelevante, fără programe sau candidaţi care
să-i impresioneze. Uneori se exagerează neparticiparea tinerilor. Mai ales în
România se întâmplă asta, unde tinerii sunt făcuţi responsabili pentru
câștigarea alegerilor de către forţe retrograde, dar nu se ţine cont că, la
alegerile din 2016, tinerii au votat la alegeri la nivelul ponderii lor din
societate, doar că presa și partidele care au pierdut alegerile au folosit
acest argument pentru a explica mai ușor înfrângerea, tinerii fiind indicaţi
drept ţapul ispășitor.
Este
însă adevărat, vom vedea și în datele expuse mai jos, millennials preferă
participarea politică neconvenţională. Simt o eliberare de afilierile
tradiţionale și revendică dreptul de a nu vota sau discută despre votul
alternativ, ca vot de protest. Votul este un drept, nu mai este o datorie, iar alegătorul
își câștigă autonomia faţă de această datorie. Votul nu mai este normă civică
atașată contractului social.
Millennials
se arată tot mai nemulţumiţi de oferta de pe piaţă, deoarece media filtrează,
sondajele arată și reţelele sociale explică și dezbat ceea ce se întâmplă
într-o realitate pe care ei o văd diferit. Cei mai mulţi spun că nu sunt nici
de stânga, nici de dreapta, noţiunile de stânga sau dreapta fiind depășite.
Sentimentul acesta de incoerenţă politică și alte forme de nemulţumire faţă de
posibilităţile pe care politica le aduce pentru emanciparea individului nu fac
decât să ducă la dezangajarea faţă de datoriile tradiţionale. De altfel, în
timpul unuia dintre cele două referendumuri pentru demiterea preşedintelui
României, Traian Băsescu, din 2012, 43% dintre cetăţenii români aderau la
afirmaţia „Am sentimentul că nu sunt stăpân pe propriul meu destin”, deci
există o bază psihologică în acceptarea unei dominaţii sau măcar
conştientizarea unei supradeterminări pentru români, în condiţiile în care nu
este vorba de fatalism, deoarece 85% consideră că „Oamenii pot schimba
societatea după gândirea şi voinţa lor”.4
Observăm
și în alte studii o incoerenţă aproape perfectă a votului la români, nu doar la
segmentul millennials. Multe cercetări realizate în ultimii ani duc la ideea
unei incoerenţe în dinamica votului, sociologic vorbind, nu există delimitări
partizane care să structureze votul politic.
Studiile
asupra volatilităţii electorale arată că peste 60% dintre cei care au mers la
vot în ultimii 10 ani au ales două, trei sau mai multe partide, fenomen pe care
sociologii americani îl numesc nevroză electorală. Richard Katz şi Peter Mair5
au explicat, la un moment dat, că evoluţia partidelor politice conduce spre o
dependenţă de sfera publică, prin aşa-numita teorie a cartelizării politice,
teoria partidelor cartel. Ei susţin că răspunsul politicienilor la crizele tot
mai dese și la procesul dezideologizării va fi trecerea în faza partidelor de
masă, de tip catch all, partide care nu mai sunt legate de clase sau categorii
limitate și care vor să ia voturi de peste tot, partidele nemaifiind astfel
dependente de categorii sociale, ci de administraţie și de structurile statale.
Este o fază a politicii anilor ‘80 din Occident; la noi începe să se manifeste
acum.
Protestul este forma preferată
de participare politică
de participare politică
Criza democraţiei reprezentative a devenit
cosubstanţială unui nou tip de manifestare politică: protestul și contestarea.
Sigur,
protestul politic este vechi în viaţa politică, dar acum devine comportament
colectiv esenţial, chiar mai important decât votul. Ane Muxel6
vede în tripticul neîncredere - vot intermitent - protest baza unui nou model
de cetăţenie, considerând că ideea depolitizării tinerei generaţii este cu
totul falsă. În fond, tinerii sunt mai critici și mai neîncrezători faţă de
politică, însă, în același timp, apare un nou tip de pragmatism, un contract
social și politic mereu renegociat, în spiritul schimbării continue și al
noilor provocări.
Tinerii
nu mai acceptă militantismul tradiţional, bazat pe stabilitatea și încrederea
în sistemul politic, preferă în schimb mobilizări emoţionale, de scurtă durată.
Atitudinile politice sunt mai marcate de valori postmaterialiste sau de valori
universaliste sau globaliste.
Protestele şi politica
de identitate
În
ultimii cinci ani, millennials au fost deosebit de activi în cadrul protestelor
antiguvernamentale.
IRES7
a realizat anchete care au evaluat atitudinile participanţilor la aceste
mișcări de protest antiguvernamental, unde, în mare măsură, millennials au fost
motorul și nucleul cel mai important al mobilizării și participării. În
ianuarie 2017, tinerii între 18 și 35 de ani auziseră de proiectele de
ordonanţă de urgenţă iniţiate de guvern privind graţierea și modificarea Codului
penal în pondere mai scăzută decât celelalte categorii de vârstă – 86%,
comparativ cu 97% dintre vârstnici și 93% din populaţia generală.
La
fel, aceștia auziseră de protestele organizate împotriva acelor ordonanţe în
pondere ușor mai scăzută (89% vs. 94% dintre vârstnici); în timp ce 94% dintre
vârstnici au auzit de proteste de la televizor, doar 57% dintre tineri au auzit
de ele din această sursă, iar 34% au auzit de ele pe internet (comparativ cu 3%
dintre vârstnici).
23%
dintre tineri spuneau că, la protestele din duminica de dinaintea realizării
sondajului de opinie, a participat cineva din familia lor, dintre prieteni sau
apropiaţi, în timp ce doar 5% dintre vârstnici spun același lucru, respectiv
15% dintre toţi participanţii la studiu. În timp ce 74% dintre tinerii care au
auzit de proteste erau de părere că, în urma acestora, guvernul ar fi trebuit
să renunţe la proiectele de ordonanţă de urgenţă, doar 38% dintre vârstnici și
59% din total eșantionului erau de aceeași părere.
Întrebaţi
care este părerea lor despre participarea președintelui Klaus Iohannis la
aceste proteste neautorizate, 78% dintre tineri își exprimau o părere bună sau
foarte bună, proporţia vârstnicilor care aveau aceeași opinie fiind de doar
32%, la nivelul întregului eșantion fiind de 54%. Mai mult, tinerii spuneau că
faptul acesta le-a schimbat părerea în bine despre Klaus Iohannis în proporţie
de 38% (vs. 18% dintre vârstnici și 29% din totalul eșantion), în timp ce 11%
declarau că opinia li s-a schimbat în rău (vs. 47% dintre vârstnici și 28% din
total eșantion).
În
momentul realizării studiului, tinerii auziseră în cea mai redusă proporţie de
declanșarea procedurilor pentru punerea în aplicare a iniţiativei președintelui
României de a organiza un referendum privind continuarea luptei împotriva
corupţiei – 71% vs. 90% dintre vârstnici și 85% din populaţia generală. Cu
toate acestea, tinerii și-au exprimat acordul cu această iniţiativă în cea mai
ridicată proporţie – 81% vs. 45% dintre vârstnici și 64% din total eșantion,
iar 89% spuneau că ar participa cu siguranţă sau probabil dacă acesta ar fi
organizat (vs. 67% dintre vârstnici și 79% din total eșantion).
O cultura politică diferită. O revoltă confuză.
Tinerii
se simt mai apropiaţi de ideea de participare decât de cea de delegare prin vot
a unei liste de reprezentanţi pe care nu îi mai poţi schimba sau controla. Este
și dorinţa de a rezolva probleme punctuale, imediate, respingând ideea de
contract pe bază de principii sau problematici generale. Politica se
individualizează mai mult, interesul personal devine mai pregnant, în
detrimentul identificării cu o clasă socială sau cu o categorie mai largă.8
Astfel,
tinerii sunt puţin prezenţi în politică, cei care fac parte din organizaţiile
militanţilor de partid având rareori libertatea de a gândi în afara ideologiei
de partid, devenind ascultători și tradiţionaliști, ca și cadrele mai vechi de
partid, pe care îi au ca modele, ca tutori sau în calitate de șefi. De cele mai
multe ori, politicienii folosesc tineretul doar ca paravan de imagine, deoarece
nu pot înţelege dubla lor revendicare, formată din doi termeni care par opuși,
contradictorii: autonomie și integrare.
România - un loc neprietenos
În
general, în ultimii ani, în cultura millennials din România și-a făcut loc
sintagma dintr-un cântec devenit un fel de imn: „Nu m-am născut în locul
potrivit”. Într-un Barometru al încrederii,9 realizat de IRES
în februarie 2017, întrebaţi care variantă privind încrederea pe care o au în
România li se potrivește cel mai bine, millennials spun în proporţie de doar
43% că au avut încredere în România și o mai au încă, în vreme ce vârstnicii nu
și-au pierdut încrederea în ţară în proporţie de 73% (49% la nivelul întregului
eșantion). Alţi 31% dintre tineri spun că au avut încredere în România, dar i-a
dezamăgit, și la fel spun și 21% dintre vârstnici și 31% din totalul
eșantionului, iar 11% dintre tineri spun că nu au avut încredere în România
niciodată (proporţia vârstnicilor care spun asta fiind aproape inexistentă, sub
1%, iar la nivelul întregului eșantion fiind de 7%). În fine, 14% dintre tineri
spun că încep să aibă încredere în ţara lor, deși nu au avut până acum și la
fel spun 6% dintre vârstnici și 11% din totalul intervievaţilor.
Mai
mult de jumătate dintre tineri cred că România nu poate asigura viitorul
copiilor lor (51%), în timp ce vârstnicii sunt cei mai optimiști din acest
punct de vedere – 54% fiind în dezacord cu această idee, iar persoanele de
vârstă medie (36-50) sunt cele mai pesimiste (63% cred că România nu poate
asigura viitorul copiilor lor).
Percepţia
inegalităţii este destul de prezentă la toate vârstele şi generaţiile, iar la
millennials este cea mai negativă, doar 38% dintre ei cred că în România se
poate vorbi de egalitate de șanse, comparativ cu 50% dintre vârstnici care spun
același lucru; doar 23% dintre aceștia spun, de asemenea, că există, în
România, un om în care să aibă foarte mare încredere, comparativ cu 38% dintre
vârstnici. Cu toate acestea, un lucru pozitiv, millennials sunt de acord în
proporţie mai redusă decât celelalte categorii de vârstă cu afirmaţia „Toţi cei
bogaţi s-au îmbogăţit în mod necinstit” – 58% - comparativ cu 81% dintre
vârstnici care spun asta și 69% din totalul eșantionului.
În
timp ce mai mult de jumătate dintre tineri spun că au multă sau foarte multă
încredere în Uniunea Europeană – 52%, proporţia vârstnicilor care spun același
lucru este de puţin peste o treime – 36%.
Mai
mult de jumătate dintre participanţii la sondaj cu vârste cuprinse între 18 și
35 de ani, 53%, spun că s-au gândit cel puţin o dată să protesteze faţă de
statul român, în timp ce doar 26% dintre vârstnici s-au gândit la acest lucru
pe parcursul vieţii lor.
Dintre
tinerii intervievaţi, doar 5% spun că au multă sau foarte multă încredere în
politicieni, comparativ cu 19% dintre vârstnici care spun același lucru. În
parlamentari au încredere 3% dintre aceștia (vs. 24%), în miniștri 9% (vs.
35%), în primari 33% (vs. 47%).
Singura
instituţie în cazul căreia nivelul de încredere al tinerilor îl depășește pe
cel al vârstnicilor este Administraţia Prezidenţială – creditată cu încredere
multă sau foarte multă de 32% dintre tineri, comparativ cu 25% dintre
vârstnici.
Interes și importanţa percepută a votului
Într-o
anchetă IRES10, realizată cu trei luni înainte de alegerile
europarlamentare din 2019, tinerii tind să considere că a vota este important
în proporţie mai redusă decât vârstnicii, respectiv decât populaţia generală;
pe o scală de la 1 la 5, unde 1 însemna „deloc important”, iar 5 „foarte
important”, tinerii aleg valoarea maximă pentru importanţa votului în proporţie
de 57%, în timp ce vârstnicii o aleg în proporţie de 71% (64% totalul
eșantionului). Doar 17% dintre millennials spun că există o doctrină politică
cu care să se identifice, proporţia vârstnicilor care spun acest lucru fiind de
48% (28% din totalul eșantionului). În timp ce jumătate dintre vârstnici (50%)
consideră că doctrina partidelor este foarte importantă pentru decizia
oamenilor privind votul, proporţia tinerilor care cred același lucru este de
aproximativ două ori mai scăzută – 27%.
În
timp ce peste trei sferturi dintre tineri (76%) spun că ar fi dispuși să voteze
un partid cu o doctrină diferită de cea faţă de care se simt apropiaţi, dacă
l-ar considera mai puţin corupt decât alternativele, proporţia vârstnicilor
care spun același lucru este de doar 61%.
Atunci
când votează pentru un partid, cel mai important criteriu ales de majoritatea
respondenţilor din cadrul tuturor categoriilor de vârstă este programul propus,
însă acest criteriu este ales de o proporţie mai redusă a tinerilor (43%)
comparativ cu a vârstnicilor (56%), întrucât pentru tineri sunt importanţi
liderii partidului în proporţie semnificativ mai mare (33% vs. 16%).
Millennials
reprezintă categoria de vârstă în rândul căreia se remarcă cel mai scăzut nivel
al acordului cu afirmaţia „Statul ar trebui să fie limitat la cât mai puţine
atribuţii” – 43% sunt de acord, comparativ cu 56% dintre vârstnici care își
exprimă acordul cu această afirmaţie. Apare aici un paradox: dincolo de
căutarea autonomiei, tinerii români simt încă nevoia unei protecţii din partea
statului, respingând teoria neoliberalistă a sta2tului minimal.
Dezinteres și neinformare.
Ce știu millennials despre politicieni şi partide?
Ce știu millennials despre politicieni şi partide?
Un
alt paradox este legat de faptul că dimensiunea cognitivă a culturii politice,
adică nivelul măsurat de informare, arată că, dincolo de expunerea superioară
la surse de informare, millennials este cea mai informată generaţie în raport
cu celelalte categorii de vârstă.
Proporţiile
tinerilor care declară că știu cine sunt președinţii principalelor partide
politice din România sunt, constant, cele mai scăzute din rândul tuturor
categoriilor de vârstă; astfel, 68% spun că știu cine este președintele PSD (vs.
93% vârstnici și 83% total eșantion), 27% știu cine este președintele PNL (vs.
79% dintre vârstnici, 51% din total eșantion), 29% știu cine este președintele
ALDE (vs. 80% vârstnici, 53% total eșantion), 23% cine este președintele UDMR
(vs. 67% vârstnici și 41% per total), doar 15% știu cine este președintele USR
(vs. 44% dintre vârstnici și 28% din total), o proporţie similară știind cine
este președintele PLUS - 14% (vs. 46% vârstnici și 27% din total), 18% cunosc
cine este președintele PMP (comparativ cu 56% vârstnici și 33% total), iar 16%
cunosc numele președintelui Pro România (vs. 63% dintre vârstnici și 35% din
total). Dar una dintre descoperirile cele mai surprinzătoare ale acestei
anchete sociologice a fost aceea că aproape o treime dintre millennials, 29%
dintre intervievaţii între 18 și 35 de ani, recunoştea că nu știe cine este
președintele niciunui partid politic, în timp ce proporţia celor ce spun
același lucru este de 5% în rândul vârstnicilor și de 15% la nivelul populaţiei
generale.
Într-o
anchetă realizată de IRES cu o lună înaintea scrutinului din 26 mai 201911,
puţin peste un sfert dintre tinerii intervievaţi (29%) spune că știu cine este
președintele Senatului, în timp ce proporţia celor care spun că ar cunoaște
numele acestuia în rândul vârstnicilor este de trei sferturi (75%), iar la
nivelul întregului eșantion aceasta este de peste jumătate (54%). Dintre cei
care declară că ar deţine această informaţie, doar 51% dintre tineri îl
identifică pe Călin Popescu-Tăriceanu, spre deosebire de 88% dintre vârstnici
și 77% din totalul eșantionului.
Doar
15% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani spun că știu cine
este președintele Camerei Deputaţilor, la fel spunând 57% dintre cei de peste
65 de ani și 37% din totalul eșantionului. Dintre acei 15%, 73% îl identifică
corect pe Liviu Dragnea, în timp ce vârstnicii identifică numele corect în
proporţie de 89%.
Numele
președintelui Curţii Constituţionale este cunoscut de 5% dintre tineri, de 25%
dintre vârstnici și de 14% din totalul intervievaţilor.
O nouă cultură, valori politice diferite
În
studiul IRES realizat cu o lună înainte de alegerile europarlamentare din 2019,
analiza unor parametri de percepţie a cadrului democratic și a funcţionării
democraţiei, tinerii arată mai degrabă pesimism și neîncredere faţă de aceste
probleme. Millennials sunt pesimiști faţă de ideea că societatea românească
este capabilă să susţină o democraţie, în proporţia cea mai ridicată – 39% spun
acest lucru, comparativ cu 25% dintre vârstnici și 30% din totalul
intervievaţilor.
Trei
sferturi dintre ei (75%) spun că și-ar dori un șef de stat care să treacă peste
Parlament în deciziile pe care le ia, comparativ cu jumătate dintre vârstnici
(51%) care spun același lucru. La nivelul întregului eșantion, 61% dintre
respondenţi spun asta.
Intervievaţii
între 18 și 35 de ani susţin în cea mai ridicată proporţie ideea cum că un
guvern de tehnocraţi ar fi bun pentru România – 53% spun că ar fi bun,
comparativ cu 35% dintre vârstnici care cred asta și 45% din populaţia
generală. În proporţie foarte ridicată – 77% - tinerii consideră că democraţia
este eficientă în menţinerea ordinii publice; proporţia celor care cred asta
scade la 51% când vine vorba de intervievaţii de peste 65 de ani, în timp ce la
nivelul întregului eșantion este de 65%.
Mai
puţin de un sfert dintre tineri (23%) cred că biserica ar trebui să aibă
influenţă în deciziile statului, în timp ce proporţia vârstnicilor care spun
același lucru este de peste jumătate (54%), în timp ce aproximativ o treime (31%)
din totalul intervievaţilor susţine influenţa bisericii asupra statului.
Aproximativ
8 din 10 tineri își manifestă disponibilitatea de a vota un candidat
independent la alegerile prezidenţiale din acest an (sigur sau probabil da), în
timp ce doar 6 din 10 vârstnici spun același lucru, proporţia la nivelul
întregului eșantion fiind de 7 din 10 intervievaţi.
Această
percepţie asupra cadrului general de funcţionare a sistemului democratic din
România arată marele gap generaţional: între millennials și celelalte generaţii
există o diferenţă destul de mare de viziune. Unele atitudini cu aspect
nedemocratic nu sunt decât o formă de protest faţă de actuala stare de lucruri.
Ce s-a întâmplat la ultimele alegeri?
Într-un
studiu sociologic realizat de IRES în ziua votului din 26 mai 2019,12
millennials confirmă unele dintre caracteristicile menţionate până acum.
Nivelul de interes declarat al tinerilor pentru politică (44% apreciază că sunt
foarte sau destul de interesaţi) nu este diferit semnificativ de cel al altor
categorii de vârstă, la fel nici interesul declarat pentru alegerile
europarlamentare din ziua realizării sondajului (79%). În schimb, este
semnificativ mai crescut interesul pentru referendumul pe tema justiţiei
organizat în aceeași zi, în legătură cu care se declară foarte sau destul de
interesaţi 79% dintre millennials, comparativ cu 47% dintre vârstnici și 67%
din rândul tuturor participanţilor la sondaj. Referendumul ca formă
neconvenţională de participare este mult mai atractiv pentru că este învestit
și cu o aură morală (lupta împotriva corupţiei) și este, cel puţin în teorie,
destinat să rezolve o problemă reală. Ca o consecinţă a iniţierii
referendumului, comparativ cu media eșantionului (46%) și mai ales cu
vârstnicii de peste 65 de ani (34%), millennials au un nivel mai ridicat de
încredere în Klaus Iohannis, mai mult de jumătate dintre aceștia (54%) spunând
că au multă sau foarte multă încredere în această personalitate politică.
Asociat cu această cauză, Dacian Cioloș este o altă personalitate care se
bucură de un nivel al încrederii semnificativ mai ridicat în rândul tinerilor,
41% dintre aceștia având multă sau foarte multă încredere în acesta, comparativ
cu 16% dintre vârstnici și 30% dintre respondenţi la nivelul întregului
eșantion. Chiar dacă era în opoziţie cu puterea, Victor Ponta, altădată
autodeclarat ca reprezentantul tinerilor din politică, inspiră încredere în
proporţie scăzută tinerilor – 15%, comparativ cu 28% dintre vârstnici și 20%
dintre toţi intervievaţii.
Doar
4% dintre millennials spun că au multă sau foarte multă încredere în Liviu
Dragnea, comparativ cu 36% dintre vârstnici care spun același lucru. Proporţia
celor care au încredere în Liviu Dragnea la nivelul întregului eșantion este de
15%.
În
aceste momente de vârf al emoţiei politice, cât privește participarea efectivă
sau intenţia de participare la vot declarată nu există diferenţe semnificative
între categoriile de vârstă.
Din
rândul tinerilor care au participat la vot sau intenţionau să o facă în data de
26 mai 2019, Alianţa 2020 USR-PLUS
a întrunit 44% din voturi, această formaţiune fiind urmată de PNL, cu 31% din
voturi, apoi urmând PSD cu 9% din voturile tinerilor. În rândul vârstnicilor,
cea mai mare proporţie, similară cu cea a votanţilor Alianţei din rândul tinerilor
– 44% înclinau spre PSD, 23% spre PNL, iar doar 6% spre Alianţa 2020.
Nu
se observă diferenţe semnificative în ceea ce privește momentele luării
deciziei de a participa la vot la alegerile europarlamentare sau la referendum
între diferitele categorii de vârstă.
Dintre
tinerii care spuneau în ziua votului că nu vor participa la scrutin, cei mai
mulţi invocă motivul lipsei de încredere în partide și candidaţi – 37%
(menţionat de vârstnici în proporţie de 13% și de întregul eșantion de 29%),
acest motiv fiind urmat de lipsa timpului – 27% (menţionat de vârstnici în
proporţie subunitară și de eșantionul total de 9%).
Un
sfert dintre tinerii intervievaţi declară că pe parcursul campaniei au fost
îndemnaţi de către cineva să participe la vot, comparativ cu 8% dintre
vârstnici și 14% din total.
Noi valori și repere politice bruiate
Lipovetski,
R.D Putnam și alţi sociologi13 consideră că, odată cu
millennials, avem o generaţie al lui „EU”, hiperindividualistă, căutătoare de
confort personal, materialistă și indiferentă la cauze generale, mai ales că
acestea se leagă de o scădere a participării generale, observată mai întâi în
SUA, apoi și în democraţiile occidentale. Dar, dincolo de ceea ce putem măsura
prin studii, putem vorbi și despre un bruiaj al reperelor politice
tradiţionale. Dispariţia regulilor și cutumelor credibile pentru tineri se
traduce mai departe și prin lipsa unor repere de identificare.
Într-un
studiu recent al IRES14 despre mitologiile românilor, 81,1%
din eșantionul de millennials consideră că nu există nicio persoană sau
personalitate din România cu care și-ar dori să semene, 51,1% pot menţiona
personalităţi din străinătate cu care le-ar place să semene, doar 44,4% au un
personaj din istoria României care i-ar putea inspira și doar 20,5% arată
atașament faţă de un politician de după 1989 pe care-l respectă, faţă de 27,3%
pentru media populaţiei. Revolta este astfel destul de confuză, iar remediul
este o gestiune optimistă a incertitudinii.
Protestez, deci exist ca subiect politic
Am
arătat într-un alt text dedicat protestelor din ultimii ani că mişcările de
protest pot fi interpretate și din perspectiva lui Pierre Bourdieu ca rituri de
instituire, ritualuri care au efect de separare, de marcare a diferenţei, între
cei care participă şi cei care nu participă. Prin aceste rituri, oamenii
vizează o eficacitate simbolică, acţionează asupra reprezentării, câştigă o
învestitură făcută să transforme şi imaginea de sine, dar şi imaginea în faţa
celorlalţi. Cei care participă poartă pancarte în care polemizează cu ceilalţi,
în locul cărora se sacrifică. Fiind vorba şi de o polemică politică, aceste
rituri caută să fixeze limite ale modernităţii şi progresului de mentalitate.
Bourdieu consideră aceste acte ca făcând parte dintr-o adevărată „magie socială”,
prin care se garantează legitimitatea acestor ritualuri şi credibilitatea lor.
Întrebându-se asupra semnificaţiei ultime pentru aceste rituri de instituire,
elemente de magie socială, el răspunde că pe unii oameni „caută să-i scape de
insignifianţă, pe alţii să-i împingă înspre nimicnicie”. În toată această
perioadă, millennials au căutat să facă uneori și o polemică
intergeneraţională, absolutizând diferenţele, reale de altfel, faţă de
vârstnici.15
La
o întrebare directă dintr-un sondaj IRES - „Credeţi că oamenii care au ieşit la
protestele recente sunt diferiţi de cei care au stat în casă?” - 45% cred că
sunt diferiţi şi 48% că nu sunt diferiţi cu nimic. Portretul diferit creionat
are ca elemente ale nucleului reprezentării următoarele: Sunt curajoşi,
hotărâţi, ştiu ce vor (14%); Vor o schimbare, vor binele societăţii (11%); Sunt
mai activi, implicaţi, au luat atitudine (10%).
Dar
urmează şi o serie de trăsături negative:
Sunt dezorientaţi, neinformaţi, nehotărâţi (4%); Nu au votat (4%); Au fost plătiţi (3%); Sunt impulsivi, nebuni, violenţi, spontani (2%); Au timp, nu au loc de muncă, nu sunt ocupaţi (2%). Aceste discursuri de diferenţiere au fost duse chiar mai departe, spre absolutizarea chiar a diferenţei între generaţii.
Sunt dezorientaţi, neinformaţi, nehotărâţi (4%); Nu au votat (4%); Au fost plătiţi (3%); Sunt impulsivi, nebuni, violenţi, spontani (2%); Au timp, nu au loc de muncă, nu sunt ocupaţi (2%). Aceste discursuri de diferenţiere au fost duse chiar mai departe, spre absolutizarea chiar a diferenţei între generaţii.
Această
formă de participare neconvenţională a tinerilor în viaţa publică arată nevoia
de politică sub forma experienţei personale, ca reconstrucţie identitară.
Protestez, deci exist, mă diferenţiez prin aceasta de masa votanţilor care nu
înţeleg viitorul și care au o supunere oarbă faţă de regulile sistemului. Poate
este și o formă de narcisism colectiv; de pe urma acestor proteste, zeci de mii
de selfie circulă pe reţelele de socializare. Dar este destul de clar că este o
formă de participare politică în care millennials își revendică dreptul la
iniţiativă și creativitate, dar, mai ales, caută o modalitate de a fi vizibili,
de a deveni actori ai politicului, dar fără angajamente pe termen lung și fără
contract. Această politică cool nu știm în ce formă va evolua, cum va influenţa
sistemul politic, deoarece toate mișcările de proteste și de contestare sunt
alergice la instituţionalizarea și venerarea liderilor.
Referinţe BIBLIOGRAFICE
1. Mannheim, Karl, Le problème des générations, Armand Colin, «Hors Collection», 2011,
Pp. 168, 2e édition
2. Cautrés, Bruno, Muxel, Anne (dir.), The New Voter. France and Beyond, Palgrave Macmillan,
2011 , New
York
3. Bauman, Zygmunt, Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty, Cambridge : Polity Press, 2007, Pp. 115
4. Dâncu, Vasile Sebastian, Politically incorrect. Scenarii pentru o Românie
posibilă - editia a III-a, Şcoala Ardeleană, 2018
5. Katz, Richard S., Mair, Peter, Changing Models of Party Organization and Party
Democracy: the emergence of the cartel party, Party Politics, Vol. 1, No. 1, p 5-31 (1995).
6. Idem II
7. IRES – Percepții publice privind protestele generate de măsuri legate de
amnistie și grațiere. Sondaj telefonic, 25 ianuarie 2017, Eşantion
total: 978, 281 tineri 18-35 ani. Marjă de eroare: ± 3,2 %
8. Sloam, James, New Voice, Less Equal: The Civic and Political Engagement of Young
People in the United States
and Europe , Comparative Political Studies,
septembrie 2012, http://cps.sagepub.
com/content/early/2012/08/30/0010414012453441
9. IRES – Barometrul încrederii – februarie 2017. Sondaj telefonic
realizat în data de 20 februarie 2017 pe un eșantion total de 1.171 18+
din care 337 tineri. Marjă de eroare: ± 2,9 %
10. IRES – Percepții publice privind politica și partidele politice, Sondaj
telefonic realizat în data de 27 februarie 2019 pe un eşantion total de
1.858 indivizi 18+, din care 561 tineri între 18 și 35 de ani, Marjă de eroare:
± 2,3%
11. IRES – Percepții privind teme de actualitate publică. 24-25 aprilie 2019. Eșantion total: 901
subiecți, 18 ani și peste din care 274 tineri între 18-35 ani. Eroare maximă
tolerată de ± 3,3 %
12. IRES – Alegeri europarlamentare 2019. Comportament electoral și opțiuni de
vot. Sondaj telefonic. 26 mai 2019. Eșantion total: 6.210 subiecți,
18 ani și peste din care 1.657 tineri între 18-35 ani. Eroare maximă tolerată
de ± 2,4 %
13. Lipovetsky, Gilles, L’ère du vide: Essais sur l’individualisme
contemporain, Paris ,
Éditions Gallimard, 1989 și Putnam, Robert D., Making Democracy Work:
Civic Tradition în Modern Italy ,
Princeton University Press, 1993
14. IRES – România magică. Mituri şi aspiraţii ale românilor. Studiu
realizat în perioada 6-13 iulie 2018, pe un eşantion de 1.291 de
persoane, reprezentativ pentru populaţia adultă din România. Eroarea maximă
tolerată: ±2,7%
15. Dâncu, Vasile Sebastian, Protestez, deci exist, Editorial Sinteza #
38, Martie-Aprilie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu