(sau despre cum lumina
se împuținează)
In memoriam, Alexandru Vlad
Nu mi-a
plăcut niciodată să-i despart pe poeți de aşa zișii prozatori, unii chiar zicându-le
prozatorilor ”scriitori”. În vremea lui Ceaușescu erau în nomenclatorul meseriilor
un singur fel de scriitori: ”scriitor de vagoane”. Eu cred că toți sunt poeți,
pentru că toți frământă lumina din cuvinte. În cel mai rău caz putem zice că
avem poeții-poetași și poeții-povestași. Cred că este nedrept să facem o distincție
între ei, mai ales că uneori cei cărora li se spune poeți sunt privilegiați
pentru că versurile lor se cântă, se recita, se transformă în muzică. Ei pot
ușor să scrie poezii naive și fetele le înţeleg ușor pentru că rimele sună din
coada versurilor ca nişte mărgele și atunci fetele se îndrăgostesc de ei. Dar în
vechime, când lumea nu suferea de separare și nici oamenii nu erau izolați și
nici prea roși de singurătate, în vechime deci, poetașul și povestașul
erau unul și aceeași persoană. Poveștile se spuneau în versuri. Acum o să merg
pe ideea asta a separării doar ca să nu ne punem rău cu criticii sau cu cei
care țin mereu să separe, nu să unească, să construiască autonomii și nu
comuniuni. Dar vă spun de la început că nu dau nicio ceapă degerată pe această
savantă distincție. Poate că singura diferență, una de suprafață, este acea că
poeții–poetași scriu cu cuvinte mai puține, robotesc să ascundă, să filtreze, pe
când ceilalți, poeții-povestași, scriu poezie folosind vagoane de cuvinte. Poeții-poetași
sunt poate mai duri, uneori poate mai nevrotici, se ceartă uneori cu cuvintele,
le sparg între măsele ca pe alune sau le lovesc cu ciocanul ca pe pietre să vadă
ce se ascunde în miezul lor, le reinventează, le biciuiesc, le aruncă departe. Le
șlefuiesc ca pe diamante. Ei se împrietenesc cu tăcerea și ar vrea câteodată,
mai ales la beție, chiar sămuțească cuvintele sau să le alunge din lume.
Poetul-povestaș are altă meserie, el construiește cu ele pentru că trebuie să
ne spună povești, trebuie să facă statui și catedrale. În general, se comportă
frumos cu cuvintele, le adună unele lângă altele și le adoarme pentru a sta
cuminți în arcadele catedralelor de vorbe la care tot ostenesc până își dau duhul
într-o bună dimineață, iar lucrarea lor rămâne mereu neterminată. Va veni mereu
altul care să-l înlocuiască pe meșterul zidar al lumii din cuvinte, al
catedralei care să rețină lumina gândului pentru ca lumina să nu se piardă, să
nu cumva să se verse spre cosmosul despre care știm că are găuri negre, care ar
înghiți lumina.
Da, poeții-povestași
cred că sunt zidarii, iar poeții-poetași că sunt șlefuitorii, bijutierii. Cei
din urmă lustruiesc cuvintele până devin transparente ca sticla sau până ce trec
de piele și ajung la sângele lor. Le lustruiesc până ce orice trecători, simplii
trecători – despre ei vorbesc, pot să vadă lumina țâșnind din cuvinte ca o fântână
arteziană sau ca apa caldă dintr-o conductă care se sparge iarna în Mănăștur. În
timp ce poeții-poeți sunt triști de multe ori pentru că, după o noapte de lucru,
lumina nu a țâșnit, poetul-povestaș are mâinile mari și crăpate și fruntea
transpirată de spaima ca noaptea să nu-i dărâme catedrala. Se trezește dimineața
și, bucuros că a rămas ceva,înainte de a bea cafeaua sau ceaiul, se apucă de
roboteală.
În timp ce
poetul–poetaș este ocupat mai tot timpul cu mirarea, cu interogarea despre Ființă
și Neființa cu care se învecinează, poetul–povestaș este mereu prins cu personajele
lui. Ele nu trebuie să fie copii ale unor personaje reale, nici tipuri ideale,
mi-a spus odată poetul-povestaș. Trebuie să fie forme de energie, voințe,
pentru că sub acest aspect oamenii nu seamănă, nu se repetă. Dacă-i spuneam eu,
încăpățânatul, că un personaj al lui seamănă cu cineva din viața reală, el
nu-mi spunea, ca în filmele americane, în generic, că ”orice asemănare cu viața
reală este întâmplătoare”, ci se uita undeva în sus, șmecherește, de parcă discuta
cu Dumnezeu, și apoi se privea cu tâlc la mine, cititorul necredincios și spunea:
doar pare asemănător, dar nu este,
pentru că personajul acela sunt Eu. Cum
tu? Nu mă prosti, ai zis ca ești alt personaj când te-am întrebat, ești povestașul
care vorbește de undeva din spatele pânzei. Atunci poetul-prozator se uita
la mine cu mare blândețe încât te simțeai copilul ce îndrugase o prostie învățătoarei,
și spunea cu voce schimbată: nu sunt eu,
ci sunt eu cel care puteam fi dacă nu eram cel ce sunt. Apoi își aprindea pipa
și se uita lung peste oamenii care semănau tot mai puțin cu personajele sale.
Unde-i lumina din lumea ta, l-am întrebat odată, după ce văzusem în ochii lui niște
ploi întunecate care putrezeau universul și jilăveau sufletele oamenilor, de ce
nu mai apare soarele, am citit trei sute de pagini și nicăieri nu am găsit soarele,
oamenii umblă ca orbii pe străzile pline de noroaie și vorbesc singuri. Lumină este,
dar este ascunsă în oameni, uită-te atent la ei și adu-ți aminte ce spune Blaga:
”Lumina ce-o
simt /năvălindu-mi în piept când te văd,/oare nu e un strop din lumina creată în
ziua dintâi,/ din lumina aceea-nsetată adânc de viaţă?” Ea pâlpâie când se întâlnesc,
când se iubesc sau chiar când se urăsc și încearcă să se ascundă de lume.
Da, noi spunem povești despre lumina
din oameni pentru ca să nu se stingă, le aducem aminte de asta. Reaprindem lumina
când unii s-au rătăcit, când vântul le-a stins flacăra sau frigul i-a cotropit.
Este ca și cum se păstra focul veșnic în legende. Nu suntem paznici la foc, suntem paznici la lumină.
M-am gândit
astfel că poeții, povestași sau poetași, sunt putem spune, nu-i așa, ființe de lumină. Da, sună un pic prea
a loc comun, dar repet: cred că poeții
ăștia de pe pământ sunt ființe de lumină. Dacă am repetat parcă nu mai pare
kitsch să spunem asta și nici nu pare a fi un truism. Merită să spunem asta
pentru că lor puțini oameni le spun vreo vorbă bună în timpul vieții. Ființe de
lumină, am spus, nu altceva, adică nu licurici, nu mai putem zice asta. Cuvântul
a fost defectat când a fost folosit de un grangur mare din politică. Și nici nu
spunem ființe de lumină la sensul figurat. Nu, îl folosesc în sensul propriu, pentru că poeții nu sunt
figuranți.
Poeții
sunt ființe de lumină pentru că lucrând toată viața cu lumină sunt mereu atinși
de ea, în toate felurile. Le rămâne lumina pe haine, pe palme, pe frunte când
se șterg de transpirație. Cred că rămâne și pe pahare prin crâșmele de care se împiedică
și pe care Dumnezeu le-a plantat la tot pasul, înadins . Dar, mai ales, inspiră
și respiră lumină. Până și hainele lor ponosite sunt mereu murdare de lumină. Scuzați-mă,
cred că aici am exagerat un pic, cum naiba să te murdărești cu lumină? M-am
molipsit și eu tot stând cu ei și lucrând pe ascuns cu uneltele lor când sunt
puțin plecați.Mai demult se spunea că se îmbolnăvesc de ftizie, acum poeții capătă alte boli. Un
fel de boli profesionale. Așa cum minerii de la mine din sat se îmbolnăveau de
silicoză și mureau, de regulă primăvara, când înfloreau merii. Cereau să fie
scoși afară sub cireș sau sub nucul din curte și mureau acolo liniștiți,
privind spre norii de pe cer.
Nu avem
legi care să prevadă protecția muncii pentru poeții și carierele lor de lumină
la care sapă. Avem doar accidente de muncă în legile noastre, dar poeții nu pot
fi încadrați acolo pentru că poeții au accidente de viață. Pleacă într-o zi și
nici nu înțelegem cum se face că parcă e un pic mai frig și culorile sunt mai
mohorâte.
Știm că
a mai plecat un poet, poetaș sau povestaș, doar dacă suntem atenți la lumină și la culori,
cum vă spuneam adineauri. Pentru că
lumina se împuținează când moare un poet. Fiul meu, iubitor de fizică, ar
spune că nu-i adevărat, că lumina este radiație electromagnetică și nu se împuținează,
dar ce știe el, și profesorul de fizică sau savanții lor nobeliști. Cu fiecare poet care pleacă dintre noi se împuținează
lumina de pe pământ. Și dacă nu ar fi poeții-poetași și poeții-povestași care
să ducă mai departe lumina spre alte și alte cetăți și triburi, atunci lumina
s-ar stinge de tot.
PS.
Am scris aceste
rânduri fără vreun sens precis, un soliloc, un fel de conferință fără auditori,
absolut inutilă și emoțională, naivă, pentru că în acestă dimineață m-a sunat
Muri - poetul,iar eu nu am putut răspunde, știam că vrea mă anunțe că a murit
Sandu. Eu aflasem deja. Știam că este cel mai bun prieten al lui și că nu ar fi
vrut să-mi dea această veste. Am început să scriu pentru că nu
am știut cum să-i răspund, adică trag de
timp de vreo trei ore.Ce să-i spun, nu mai am cuvinte, cum să dispară Povestașul
nostru cel mai drag?Ce să-i spun eu lui Muri, care să fie primul cuvânt cu care
să-i răspund? Dacă aș fi fost aproape, l-aș fi îmbrățișat și am fi plâns amândoi,
aș fi adus o sticlă mare de whiskey, am fi turnat o porție bună în țărână, poate
ajunge vreodată și la Sandu, apoi am fi băut până să simțim că se umple golul
mare din piept. Nu am crezut niciodată că Sandu va pleca dintre noi, mergea atât
de încet și sigur, pe străzile Clujului,încât aveam mereu senzația că va ajunge
la capătul timpului. Ne aducea mereu povești de departe, niciodată nu înțeleg
de unde le culegea. Mergi cu bine dragul nostru prieten. Eu mi-am adus aminte de
celelalte versuri din poezia lui Blaga, le mai ști?: O mare/ şi-un vifor nebun de lumină/ făcutu-s-a-n
clipa:/o sete era de păcate, de-aventuri, de doruri, de patimi,/ o sete de
lume şi soare/ Dar unde-a pierit orbitoarea lumină de-atunci - cine ştie?
Drum bun, dragul nostru povestaș,
eu o să îmi fac curaj să-l sun pe Muri, chiar dacă nu am reușit să găsesc vreun
cuvânt, deci încă nu știu ce o să-i spun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu