Don’t hate
the media, become media
Jello Biaffro
– solist punk
Politica
și internetul: utopii și speranțe. A trecut mai bine de un deceniu din
momentul în care s-a născut un nou teritoriu de cucerit pentru politica:
internetul. Chiar dacă Putin ar avea dreptate și într-adevăr acesta ar fi
creația CIA, este clar că efectele acestui lucru nu pot fi controlate și, fiind
încă la început, este și foarte greu să anticipăm unde se va ajunge. Încă din
primii ani în care politica a pășit pe teritoriul nou al Internetului, au
apărut și semnele utopiei. Idealul atenian al democrației directe se va realiza
negreșit, au început să creadă foarte mulți entuziațti, iar alții vedeau deja îndeplinit
idealul sferei publice, teoretizate de Jurgen Habermas. Va crește participarea
politică, informarea va exploda și conștiința civică va schimba
comportamentele, au apreciat unii, politicienii vor fi cenzurați si evaluați
mai bine, au spus alții. Primele măsuratori și unele fenomene derivate din
această întânire a politicii cu internetul i-au entuziasmat pe mulți sociologi:
militantismul politic pe rețelele de socializare a prins radăcini și chiar a
coborât în strada prin flashmob-uri
sau prin revoluții twitter-izate. S-a
observat că power-userii, cei mai activi facebook-iști
sunt cei mai tari militanți politici, au sute de prieteni și pot atinge
audiențe medii pe peste 150.000 de persoane. Aceștia sunt legați, când intră într-un
grup de militanți politici, de sentimentul tonic al apartenenței la echipă și
devin deosebit de motivați și eficienți.
Pesimism
și realism. Au apărut, apoi, și realiștii sau
pesimiștii, cei care au văzut primii că internetul și rețelele sociale nu sunt
chiar atât de eficiente în scopul informării, așa cum se credea, fiind medii
foarte permeabile la dezinformări și manipulare. În mediul virtual, indivizii
nu sunt neapărat mai activi, doar o mică parte participă la dezbatere, chiar
mai puțini decât cei din spațiul clasic al politicii, majoritatea fiind cei
care dau like și atât. Cercetările din ultimii ani au observat că tehnologia
duce la o subiectivizare autonomizantă în care individul trăiește iluzia ieșirii
din structura relațiilor de putere, dar pe de altă parte devine tot mai izolat
social și tot mai puțin activ în societatea civilă.
Critica îndreptată asupra rețelelor
sociale s-a acutizat și pe fondul observațiilor legate de utilitatea lor în
favoarea omului politic și nu în favoarea democrației sau a schimbării
raporturilor de reprezentare. Spre exemplu, Facebook este privit tot mai mult
ca un instrument pentru ”vedetizarea” oamenilor politici prin folosirea
frecventă a unor mecanisme psiho-comunicaționale pe care înainte aceștia nu le
aveau la dispoziție precum conversaționalizarea relației și simulacrul
proximității.
Politicienii
schimbă contractul de comunicare. Prin comunicarea
lejeră și preponderent emoțională, oamenii politici care comunică pe rețele
schimbă contractul de comunicare printr-un simulacru al intimității, a
lejerității, a spontaneității dublate de sinceritate. În fond, politicienii
caută să înlocuiască băile de mulțime și strângerea de mâini cu o baie de mulțime
în bazinul deschis de pixelii albaștri.
Vocabularul emoțional transmite faptul
că și omul politic este fragil și sensibil, aspecte care întăresc iluzia
intimității și împing contractul de comunicare spre imaginea de cordialitate.
Procedurile expresive fac exces de pronume, de diminutive ori de expresii care
conotează familiaritate.
Dar ceea ce nu s-a studiat suficient
până acum este schimbarea pe care o poate suferi omul politic. În general, noi
îl vedem doar ca pe un strateg cinic, avid de imagine și pornit să-și
construiască fanii într-o zonă în care performează aparent într-o postură
non-politică. În cele ce urmează, analizăm un studiu de caz în care omul
politic, în viziunea mea, intră în această comunitate - grupului lui de Facebook
- și acţionează spontan ca membru al acelei comunități, comunitate cu care este
în comunicare, dar și în comuniune.
Cazul Victor Ponta și
declaraţia de abandon politic. Strategie sau spontaneitate?
Despre cazul anunţului făcut
de Victor Ponta pe Facebook cu privire la retragerea sa din politică s-a vorbit
în exces. Unii au spus că este o strategie, chiar și 80% dintre românii chestionați
într-un sondaj IRES spun acest lucru despre anunț. Eu cred că Ponta nu a făcut
o strategie, chiar dacă, emoționând electoratul propriu, a câștigat niște
procente bune de mobilizare și intenție de vot. Eu cred că Ponta a fost sincer,
deoarece Facebook-ul are o mare influență asupra politicienilor, influență pe
care nu am analizat-o până acum. Odată cu Facebook, dispare politica
tradițională, cea în care liderul este mereu asistat de experți, comunică
oficial și strategic sau tactic, anulează subiectivitatea. Politica de pe
Facebook începe să aibă o viață proprie, o anumită autonomie. Liderul are acolo
fanii lui, diferiți de cetățenii care se uită doar la televizor, la talk
show-uri sau alte emisiuni. Pe Facebook comunicarea este directă, instantanee,
emoțională. Liderul îi anunță prima dată pe cei din rețeaua lui, uneori
intenționat, înaintea presei. În reţeaua lui, liderul scapă de mediere şi de
critică, se simte confortabil și trăiește intens.
Acești oameni îi asigură un
confort afectiv, iar liderul tinde să-i răsplătească, devine sensibil și, în
ocazii de cumpănă, caută să fie sincer cu ei, să le testeze reacția. Pe
Facebook se fac noile băi de mulțime, iar politicianul este deja alt om.
Uneori, vrea să arate că este altul, că adevărata lui esență nu este dorința de
putere, ci umanitatea trăită plenar. Textul lui Ponta este unul foarte simplu,
dar rotund, l-a scris el - niciunul dintre consilierii lui nu l-ar fi scris
așa! - și cred că a fost cel mai citit text politic din ultimii 10 ani. La
prima vedere, văzut din perspectiva politicii clasice, am putea spune că este o
gafă, o ocazie de a demobiliza care arăta slăbiciune sau ezitare, ceea ce nu e
bine înainte de alegeri. Unii analiști au mers mai departe, au calificat acest
text ca unul de maximă strategie, un mesaj subtil către baronii PSD, un fel de
șantaj pentru mobilizare. Nici prima, nici cea de-a doua interpretare nu sunt
corecte, sunt doar clasice, ca să spun așa.
Aici este vorba de altceva:
un mesaj sincer care arată că liderul alege să se retragă în familie și, în
același timp, alături de comunitatea sa de prieteni și fani - adică, sutele de
mii de fani de pe Facebook care îl înțeleg și care se bucură pentru acest favor
și această exclusivitate. Când spune asta, liderul poate nu s-a gândit tactic
la acest lucru ori poate doar a simțit, dar ecoul a fost senzațional. A
dinamizat rețeaua, a cimentat relații cu fanii, iar acest lucru s-a văzut
imediat, prin câteva procente în plus la încredere sau intenție de vot. Dar mai
mult, a crescut printre votanții săi dorința de a merge la vot, lucru foarte
important.
Subconștientul politicianului
pragmatic. A fost un act de viață, sunt
sigur că a fost "act gratuit", dacă nu cumva subconștientul de
politician pragmatic i-a dictat lui Ponta acest sentiment comunicant. Gândiți-vă la text, el merge până la un punct alături de
sentimentul de neputință al publicului. În prima parte, Premierul împărtășește
descurajarea oamenilor, pare învins. Pe de altă parte, transformă dorința de a
se retrage în victoria unei generații noi. Spune în subconștient: voi câștiga,
dar nu voi păstra victoria pentru mine, o dau tinerilor, v-o dau vouă, o nouă
generație. Atunci când câștigătorul refuză prada de război, când
"învingătorul nu ia nimic", efectul este maxim. Publicul nu poate
decât să se mobilizeze, fiecare membru al comunității caută să urmeze exemplul
premierului, adică să sacrifice ceva.
Efectul de Facebook deschide
o nouă eră politică. Spre o politică psihedelică. Avem un adevărat catharsis, o
reacție de transfer emoțional reciproc între politician și fani, moment în care
cele două părți se recunosc una pe alta ca similare, ca și făcând parte din
aceeași lume, constituite din același aluat. Acest efect de Facebook deschide o
nouă eră politică, elimină mult mediatorii tradiționali de pe traseul
"fabricării" liderului sau câștigării de voturi. Presa tradițională
pierde mult din rol, de altfel, vedem că, la segmentele de vârstă care au peste
30% implicați pe rețele de socializare, scade drastic audiența la TV.
Politicienii care știu să comunice direct - care au curajul să se dezvăluie,
sau să posteze ca oameni reali și vulnerabili - încep să câștige tot mai mult.
Cei care vor putea să-și valorifice asemenea tipuri de
"spontaneități", vor câștiga în viitor.
Internetul naște, în fond, o
contra-cultură politică devenită un fel de inconștient politic colectiv. E adevărat,
politica pe Facebook pare și este o politică descentralizată, dar dezordonată.
Nu realizează imperativul participării, doar 2-3% dintre participanți sunt
activi, majoritatea participă doar la etapa de ”I LIKE IT”. Deocamdată, avem o
masă mare de ailaicheri și câțiva militanți. Acum 10 ani, un articol devenit
celebru avea drept titlu o frază care tinde să devină realitate: ”Următoarea
revoluţie nu va mai fi televizată”. Au venit primăverile arabe care au părut a împlini
aceasta profeție, deși doar parțial. S-au realizat mișcări de contestare care
au bulversat ordinea socială și politică. Revoluții sau lovi-luții, asta încă
nu putem să știm. Este clar doar că Facebook a lărgit sfera publică și acest
fapt va modifica mult realitatea social politică viitoare. Dar, cu siguranță,
nici oamenii politici nu vor putea rămâne neatinși, vor intra într-un joc
care-i transformă și pe ei, poate vor deveni victime, la fel cum astăzi sunt
priviți doar ca sforari, într-o politică tot mai psihedelică.
Editorial pentru SINTEZA nr. 4, Revistă de cultură şi gândire strategică
Dragi romani! Hai sa facem campanie electorala pentru Romania si romani, iar nu pentru Base, Nutzi, Ponta, Crin, Blaga, MRU, DD, etc
RăspundețiȘtergereA face campanie electorala pentru Roamnaia si informarea romanilor, ceea ce ar trebui sa faca intreaga Mass-media, inseamna sa se prezinte electoratului roman INTREAGA OFERTA politica pe care o are pentru ziua de 25 Mai 2014!
Mai mult, trebuie sa li se spuna romanilor si care este NORMALITATEA votului pe care ei il vor da!
Atat in Romania, cat si oriunde in lume, partidele de Stanga reprezinta si promoveaza interesele comunitatii celor saraci (si este logic, pentru ca la "stanga" lor este partidul comunist), iar partidele de Dreapta reprezinta si promoveaza interesele comunitatii celor bogati (la "dreapta" lor fiind extrema Dreapata, sau fascismul)!
Deci, romanii pot alege in 25 Mai, astfel:
Electoratul de Stanga (cei saraci):
--PSD, pozitia 4 in Buletinul de vot;
--PDS (Patridul Dreptatii Sociale), pozitia 8 in Buletinul de vot;
--PAS (Partidul Alternativa Socialista), pozitia 13 in Buletinul de vot.
Electoratul de Dreapta (cei bogati):
--PDL, pozitia 1;
--PMP, pozitia 2;
--PNL, pozitia 5;
--Alianta Nationala a Agricultorilor, pozitia 7;
--Partidul Noua Republica, pozitia 9;
--Forta Civica, pozitia 11;
--PNTCD, pozitia 14.
--Patride ecologiste: Partdul Verde, pozitia 10, si Partidul Ecologist Roman, pozitia 12.
--Partide fara ideologie (st. sau dr.): PRM, pozitia 6, si PPDD, pozitia 15.
--Independenti: Mircea Diaconu, pozitia 22, si alti sapte candidati, care nu poate interesa decat pe cei derutati!
Acesta este tipul de campanie de informare, pe care au datoria sa-l faca toti romanii de buna credinta!
Nimeni nu este "obligat" sa urmeze "indicatiile" de mai sus, dar trebuie sa-si asume TRADAREA comunitatii careia ii apartine!