Un sondaj de opinie publică
Emotii si informatii cu privire la
alegeri
Cu doar două zile inainte de alegeri
parlamentare, românii au rămas tot pesimiști, 66% dintre ei considerând că
România se îndreaptă într-o direcție greșită. Votanții USL par a fi mai
încrezători decât votanții ARD; 44,9% dintre cei care votează Uniunea Social
Liberală consideră că lucrurile în țară merg într-o direcție bună, aceeași
opinie fiind împărtășită doar de 35% dintre votanții ARD.
Optimismul legat de direcția în care
merge țara crește concomitent cu vârsta. Astfel, 23,6% dintre tinerii cu vârste
între 18 și 35 de ani consideră că direcția este bună, iar un procent
considerabil mai mare dintre persoanele cu vârste peste 65 de ani, 35,2%, are o
părere similară.
70% dintre rezidenții din mediul
rural consideră că România se îndreaptă într-o direcție greșită, iar o
proporție mai mică dintre orășeni, 62% este, de asemenea, pesimistă privind
acest aspect.
În general, românii știu ce alegeri
au avut loc pe data de 9 decembrie 2012, 79% dintre aceștia spunând că vor avea
loc alegeri parlamentare. Totuși, nu este neglijabilă proporția celor care s-au
declarat neștiutori privind acest aspect – 15%. Bărbații, în mai mare măsură
decât femeile, au identificat corect tipul de alegeri care au avut loc în
decembrie 2012: 84,2% vs. 73,6%. Cunoștințele despre tipul alegerilor care au
avut loc duminică au fost ceva mai palide în rândul persoanelor foarte tinere
(60,9%), respectiv în rândul vârstnicilor, peste 65 de ani (75%). Procente mai
mari ale persoanelor din alte categorii de vârstă au identificat corect tipul
de vot din 9 decembrie: 36-50 de ani – 82,8%, 51-65 de ani – 84,5%.
Nivelul de educație este un factor
important care modelează distribuția răspunsurilor. Astfel, proporțiile celor
care au știut că pe 9 decembrie au loc alegeri parlamentare cresc concomitent
cu gradul de educație: studii elementare – 54,4%, studii medii – 79,5%, studii
superioare – 93,4%.
De asemenea, orășenii par a fi mai
informați în ceea ce privește tipul alegerilor care tocmai s-au încheiat decât
rezidenții din mediul rural: 81,5% vs. 75,3%.
Datele relevă faptul că oamenii nu
sunt foarte bine informați cu privire la rolul pe care îl îndeplinesc
parlamentarii: 50% dintre români au declarat că parlamentarii îndeplinesc
funcții legislative, 19% au considerat că cei pe care tocmai i-au votat au
funcții executive. Un procent deloc neglijabil, 25%, nu cunoaște ce tip de
funcție au parlamentarii.
Preponderent bărbații, persoanele cu
vârste peste 50 de ani, absolvenții de studii superioare și rezidenții din
mediul urban au identificat corect tipul funcțiilor pe care le au parlamentarii.
17,4% dintre transilvăneni și
bănățeni și 17,9% dintre locuitorii din sud au declarat că parlamentarii au
funcții executive. Un procent mult mai ridicat dintre locuitorii din Moldova,
25,1%, a dat același răspuns.
Cine candidează?
La nivel declarativ, doar 65% dintre
românii știu cine candidează pentru funcția de senator în colegiul lor .
Votanții ARD și cei ai USL par a fi
mai bine informați despre opțiunile pe care le au în ceea ce privește funcția
de senator. Peste 70% din ambele categorii declară că știu cine candidează
pentru această funcție în colegiul lor. Situația este puțin diferită în cazul
votanților PP-DD, doar 59,3% dintre aceștia fiind informați în legătură cu
candidații pentru Senat din colegiul lor.
Bărbații declară (69,9%), în mai
mare măsură decât femeile (60,7%) că sunt informați privind candidații pentru
funcția de senator în colegiul în care locuiesc.
Peste 60% dintre persoanele cu
studii medii și superioare declară că își cunosc opțiunile privind funcția de
senator, același răspuns fiind dat doar de 59,7% dintre persoanele cu studii
elementare.
Locuitorii din Moldova se
diferențiază considerabil de locuitorii din restul țării, în ceea ce privește
cunoștințele autoevaluate referitoare la candidații pentru funcția de senator.
Doar 58,7% dintre moldoveni își cunosc candidații, în timp ce astfel de
informații sunt în mai mare măsură deținute de locuitorii din sud (64,6%) și de
cei din Transilvania și Banat (68,4%).
Situația privind cunoștințele
referitoare la candidații pentru funcția de deputat este similară cu cea
anterioară, referitoare la funcția de senator.
Nivel slab al mitei electorale.
Conform declarațiilor
respondenților, candidații nu au fost foarte darnici în cadrul campaniei
electorale recent încheiate. Totuși, printre cadourile oferite, mai populare
par a fi pixurile (30% declară că au primit un pix cu însemne electorale),
calendarele (38%), brichetele (20%) și pungile (16%).
19% dintre români spun că au primit
din partea candidaților și altceva, în afară de obiectele menționate deja.
Dintre aceștia, 33% spun că au primit pliante, 11% că au primit fulare, iar 10%
declară că au primit ziare.
Candidații la funcții parlamentare
par să se fi supus noii legi, care interzice oferirea de alimente alegătorilor.
99% dintre români spun că nu au primit pungi cu alimente în timpul campaniei
electorale.
În cadrul studiului IRES,
respondenții au fost întrebați ce cadou și-ar dori cel mai mult din partea
echipelor de campanie. Majoritatea respondenților, 53%, au declarat că nu doresc
nimic. Mai mult, oamenii au spus că, chiar dacă ar primi un cadou pe care să
și-l dorească, cu siguranță nu ar vota cu candidatul care li l-a oferit, dacă
acesta nu se află deja în topul preferințelor (57%).
64% dintre români sunt informați cu
privire la faptul că valoarea maximă admisă de lege a cadourilor electorale
este de 10 lei. Această informație este mai bine cunoscută de către votanții
ARD (73,2%) și USL (74,1%) decât de către alegătorii PP-DD (54,9%).
Bărbații, mai mult decât femeile,
persoane cu studii medii și superioare, mai mult decât cele cu studii
elementare și orășenii, mai mult decât rezidenții din mediul rural sunt
informați despre pragul maxim de 10 lei admis de lege pentru cadourile
electorale.
De asemenea, 57% dintre români
cunosc faptul că Guvernul a dat o ordonanță de urgență conținând o listă cu
obiecte ce pot fi oferite de candidați și partide alegătorilor. În ceea ce
privește distribuția în funcție de diferite variabile socio-demografice,
situația este similară celei referitoare la pragul maxim de 10 lei. Opțiunile
de vot introduc anumite diferențe în acest sens. Astfel, 74% dintre votanții
ARD declară că au cunoștințe în acest sens. O proporție mai mică dintre
votanții USL, 64,3%, cunosc faptul că există o listă cu obiecte ce pot fi
oferite alegătorilor. Această informație este deținută de o proporție mult mai
scăzută dintre alegătorii PP-DD – 40,7%.
Bărbații sunt în mai mare măsură
decât femeile familiarizați cu faptul că Guvernul a indicat o listă a
obiectelor ce pot fi oferite alegătorilor: 63,1% vs. 52%.
Această informație este mai bine
cunoscută de persoane cu vârste peste 36 de ani (procente peste 50%) decât de
către cele foarte tinere (18-35 de ani – 43,8%).
Persoanele cu studii medii (59,3%)
și superioare (56,6%) declară în mai mare măsură decât cele care au absolvit
doar studii elementare (48,5%) că sunt informate cu privire la faptul că Guvernul o dat o ordonanță de urgență conținând o listă cu obiecte ce pot
fi oferite de candidați și partide alegătorilor.
Informația
legată de cadourile care pot fi oferite alegătorilor a ajuns mai greu în mediul
rural, 50% dintre locuitorii din aceste zone spunând că au auzit despre acest
lucru. Același răspuns este dat de o proporție semnificativ mai mare a
orășenilor – 63,6%.
Românii
chestionați în cadrul acestui studiu au, în general, o părere bună despre
faptul că nu mai pot fi oferite alegătorilor alimente: foarte bună – 53%, bună
– 22%.Votantii ARD (49,6%) și USL (57,9%), în mai mare măsură decât cei care aleg să voteze cu PP-DD (36,3%) declară că au o foarte bună părere despre faptul că partidele și candidații nu mai pot oferi alegătorilor alimente.
O părere
foarte bună despre această decizie au peste jumătate dintre respondenții cu
studii medii (53,4%) și superioare (63,5%). O proporție semnificativ mai mică,
însă, a absolvenților de studii elementare împărtășește această opinie (38,3%).
Rezidenții
din mediul urban, în mai mare măsură decât cei din mediul rural, declară că au
o părere foarte bună despre interzicerea oferirii de alimente alegătorilor:
58,6% vs. 47,2%.
Datele din
studiul IRES arată că o proporție foarte mare dintre români, 92%, sunt de acord
ca banii cheltuiți pe cadourile electorale să fie oferiți, mai degrabă, unor
organizații caritabile.
Aproape
toți alegătorii ARD care au participat la studiu (99,2%) și o majoritate
covârșitoare a votanților USL (92,8%) sunt de acord cu donarea banilor
destinați cadourilor electorale, întrucât există persoane mai nevoiașe. O
proporție mult mai mică dintre votanții PP-DD, 85,7%, consideră la fel.
64% dintre români declară că au o
părere foarte proastă despre mita electorală. O părere foarte proastă despre
acest lucru au mai degrabă bărbații (69,9%) decât femeile (59,5%).
Proporția celor care au o părere
foarte proastă despre mita electorală crește concomitent cu nivelul de
educație: studii elementare - 56,3%,
studii medii – 63,1%, studii superioare – 74,5%.
O proporție foarte mare a
respondenților, 94%, consideră că mita electorală ar trebui interzisă total
prin lege. Această opinie se reflectă mai puternic în rândul persoanelor cu un
grad ridicat de educație (96,7%) decât în rândul celor cu studii elementare
(90,3%).
Mai putine chefuri electorale și
primari indiferenți
95% dintre persoanele chestionate au
declarat că nu participat la o petrecere oferită de un partid sau un candidat în campania
electorală.
O proporție destul de ridicată din
votanții PP-DD – 17,6% - declară că au participat la o astfel de petrecere,
spre deosebire de proporții mult mai scăzute dintre votanții ARD (6,5%) și USL
(4,9%).
Dintre cei care au participat la
petreceri oferite de candidați sau partide, 62% declară că au participat doar
în primăvara acestui an, premergător alegerilor locale, iar doar 18% au
participat la astfel de evenimente în această toamnă, înaintea alegerilor
parlamentare.
Majoritatea românilor, 91%, declară
că nu au fost îndemnați de primarul localității să voteze cu un anumit candidat
pentru funcția de senator sau deputat. Spre deosebire de persoanele cu studii medii și superioare (8,4%), persoanele cu studii elementare
declară în mai mare măsură că au primit sfaturi privind votul din partea
primarului (14,6%).Dintre cei 9% care au fost sfătuiți de primarul localității să voteze cu un anumit candidat, doar 20% declară că intenționează să îi urmeze sfatul.
Femeile, în mult mai mare măsură decât bărbații, au declarat că vor asculta sfatul dat de primarul localității (30,8% vs. 9,7%).
Persoanele mai în vârstă, peste 65
de ani, par în mai mare măsură dispuse să asculte recomandarea primarului
privind votul pentru alegerile parlamentare (18-35 ani – 18,8%, 36-50 ani –
10,9%, 51-65 ani – 18,8%, peste 65 de ani – 52,9%).
Doar 12% dintre moldoveni și 17,4%
dintre transilvăneni și bănățeni declară că vor asculta sfatul primarului
privind votul, spre deosebire de o proporție mai ridicată dintre locuitorii din
sud – 26,8%.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ±
2,7%
Perioada anchetei: 6-7 Decembrie 2012
Raportul este aici:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu