(cu aplicație
la un popor balcanic)
Din momentul în care am
intrat pe una dintre ușile politicului, am fost șocat de principalul criteriu
al integrării și al acceptării: loialitatea.
Nici curajul, nici experiența și, Doamne ferește!, nici expertiza nu sunt
valorizate în partide precum loialitatea - pentru lider, am uitat să precizez.
Când cineva apare într-un partid este etichetat ca „omul lui cutare”, altfel nu
are drept de cetățenie politică. Când un lider este în dizgrație, odată cu el
intră în dizgrație o întreagă gașcă de loiali. Evident, cu o excepție, ca la
noi, dacă nu cumva oamenii lui îl trădează la momentul oportun. De cele mai
multe ori se întâmplă trădarea de rigoare, căci noi „iubim trădarea, dar îi
urâm pe trădători”. Pe vremea lui Nene Iancu poate mai existau ceva prințipuri,
acum parcă este invers: urâm trădarea, dar îi iubim pe trădători. Căci există
trădători buni și trădători răi, buni sunt cei care trădează adversarul, răi și
imorali sunt cei care ne trădează pe noi.
La prima vedere este un
nonsens, deoarece loialitatea fiind principiul de bază, trădarea ar trebui să
fie reversul, principiul diavolului, imoralitatea și antivaloarea. Dar nici pe
departe, fascinația pentru trădare unește ca un fir roșu pentru întreaga noastră
clasă politică. O istorie a trădărilor politice după 1989 ar fi mai tare decât
istoria marilor cuceriri democratice din această perioadă.
Am putea să ne uitam departe
în istorie și nu ne-am sătura să găsim cazuri, există o carte interesantă
despre asta în două volume, dar nu din perspectivă istorică sau morală vreau să
discut acestă problemă în rândurile care urmează, ci dintr-o perspectivă
pragmatistă, socio-utilitaristă și politică. Care ar fi rațiunile pentru care
trădarea reprezintă o fascinație și o practică de bază, deoarece nu este
interzisă prin lege (sub forma migrației de la un partid la altul) chiar dacă
toată lumea se bate în piept că vrea să terminăm odată cu navetiștii din
politică.
La două luni până la
alegerile locale și nu departe de cele generale asistăm la deschiderea
sezonului oficial de transferuri politice. Evident, beneficiar este cel care în
sondaje se vede că are șanse mai mari ca niciodată a ieși învingător, adică
opoziția. Trecerea lui Frunzăverde cu o oaste de primari cinștiti și corecți la
viitoarea putere l-a transformat pe acesta într-un erou, un deschizător de
drumuri, un vizionar și un relaționist de nivel mondial. Probabil că fondatorul
PDL are calități, dar este interesant cum de nu i-au fost descoperite decât
acum, atunci când a făcut ceva ce morala (scuze, pentru cei care nu suportă cuvântul
acesta sau cel de reformă) interzice.
Dar nu despre Frunzăverde vreau să vorbesc și nici despre posibile valențe
strategice ale trecerii lui la PNL, nu la USL-ul conjunctural, ci încerc o
analiză a semnificațiilor fascinației pentru migrație politică în ultimii
douăzeci de ani, mai ales că anul acesta am asistat chiar la o timidă încercare
de teoretizare a acestui lucru, un deputat explicând că este moral sa treci de la
putere în opoziție, dar de la opoziție spre putere nu este deloc corect și moral.
Așa o fi, pare un gest mai puțin
interesat, deși el se referă la următorii patru ani de prezență la cazanul cu
fasole și ciolan, însă dacă am analiza chiar și această judecată ar trebui să
discutăm și despre cei care au votat personajul ca parte a unui partid, despre
dorințele lor de atunci când l-au votat. O posibilă întrebare este dacă
politicianul este proprietarul absolut al voturilor sau el doar este mandatat
de oameni să le reprezinte niste interese etc. etc.
1. Indiferența ideologică și lipsa culturii politice. Partidele din România au
încă o foarte slabă poziționare în raport cu valorile politice. Ele sunt
vehicule, niște gondole care folosesc o cale mai scurtă pentru a junge la resursele
puterii. Uneori gondolele se vopsesc portocaliu (ca și cea din Valea Jiului),
dar se pot vopsi și revopsi în toate felurile, în funcție de anotimpul politic.
Nici electoratul nu este structurat după acest principiu, deoarece nu l-a forțat
nimeni să facă asta. Este și mai ușor pentru manevrabilitatea politicilor,
exemplul fostului PD este relevant: într-o zi a devenit partid de dreapta,
pentru că PSD se întărise pe stânga, iar electoratul a mers după el și nimeni
nu a făcut scandal. Doar poate niște analiști mai gureși.
2. Celula de bază a politicii nu este partidul. Personalizarea politicii
este marele păcat, dar și principalul criteriu de coagulare politică. Baronul
local a fost incriminat, dar el corespunde cel mai bine modernității (sâc)
noastre politice. El este omul-orchestră, este cel care pleacă cu liota de primari
și electori după el. Are capital politic major, la propriu și la figurat; este,
până la urmă, unitatea fundamentală a coagulării politice. El, Baronul, nu
partidul politic, este celula de bază a politicii. El, Baronul, nu este doar
local, baronii sunt la fel și la centru, doar că baronii de la centru sunt dependenți
de cei locali. Baronii centrali se întâmplă câteodată să-și ia jucăriile (adică
baronașii locali) și să se mute la alte partide. Mai puțin acum, e adevărat,
căci prin uninominalul de la consiliile județene, baronii locali au câștigat
putere adevărată și poate să li se rupă de baronii de la București. Propun să
nu mai vorbim peiorativ despre baronii locali, ei sunt deja fundamentali pentru
politică, mai activi, mai bogați și mai tari decât partidele. Dacă partidele nu
mai țin la profilul lor sau la ideologii, am putea să le desființăm, sau să rămână
doar la centru, iar în teritoriu să acceptăm cetățenia politică pentru clanuri
sau familii. Unii și-au făcut deja blazon, poate fi semn electoral, alții au
deja supranume; să luptăm pentru a-i transforma în instituții transparente și democratice,
așa cum făceam în trecut cu partidele.
3. Baronul poate fi un element de identificare locală. Centralizarea excesivă a
partidelor face ca doar baronul să se poată opune centrului. Uitați-vă cu câtă
ușurință se anulează o întreagă filială a unor partide când este adus un baron
local prin transfer, la toate partidele în ultimii 20 de ani. Oameni care s-au
luptat cum au putut ei cu gigantul de la partidul advers, care l-au acuzat pe
acesta că este corupt, hoț, huligan etc. acum sunt obligați sa recunoască că au
spus prostii ani de zile, că aceasta este șeful lor firesc, cel mai cinstit și cel
mai frumos. Dacă filiala locală a oricărui partid nu a ajuns la putere de mult
timp și nu și-a tras vreun baron local, atunci ea este o victimă sigură. Deci, cine
nu are baroni să-și fabrice cât mai repede! Vorbesc serios
4. Diluare totală și ghiveci politic. O istorie a partidelor la nivel
local ar părea un nonsens. Pe termen lung, efectele sunt distrugătoare pentru
partidele noastre datorită migrației permanente. Nu se poate naște o istorie
sau o tradiție. Dacă am face o istorie a partidelor la nivel județean, ar fi
greu de înțeles, pentru că mișcarea între ele în peste două treimi dintre
filiale a fost ca o miscare browniană ale cărei principii sau reguli nu ai cum
să le explici. Uneori, mișcarea era generată de certurile dintre oameni, când
se apropia osul puterii, iar alteori unii mergeau la București să-și cumpere
funcțiile ca la Stambul; alteori, filialele erau desființate pe principii de
transferuri de la alte partide. Faceți un exercițiu de imaginație cu filialele
partidelor din București sau din alt oraș mare și o să vedeți mai bine haosul,
degringolada și lipsa de programe, dar și ascensiunea unor personaje dubioase.
Acum înțeleg de ce PSD acceptă orice filialelor locale, inclusiv să nu plătească
cotizațiile la centru, dar un singur lucru era sfânt: sediile partidelor se
achiziționează cu banii din teritoriu, dar proprietar este doar partidul de la
București. Într-adevăr, raționamentul este corect, sediul poate să fie singurul
element de continuitate și de identitate politică.
5. Dispariția romantismului sau a militantismului. După minunatul vot
uninominal, original românesc, versiunea Hrebenciuc - Dan Radu Rușanu, selecția
în partide are un singur criteriu: poți plăti campania și dările pentru centru.
Fenomenul Boldea este reprezentativ, dar arată doar vârful aisbergului,
deoarece este doar rezultatul unui incident, nu este un scandal determinat de
vreo strategie de asanare a clasei politice. Boldea îndeplinea două criterii
importante pentru a fi ales: banii și tinerețea. Vine cu bani, nu vrea să fie șef,
deoarece are bani destui, parlamentar îi ajunge pentru imunitate. În plus, cu
Boldea arătăm ce mult se schimbă partidul de guvernământ, ce oameni tineri
promovează. Un profesor universitar nu are ce căuta în partide, mulți ajung
universitari doar după ce au ajuns în Parlament și și-au terminat facultatea la
ecologiști sau la Herculane. De unde să aducă bani pentru campanie amărâtul de
profesor? Aduce el profesorii universitari la vot cu dubele, cum o poate face țiganul
care vinde flori în centru sau șeful de la cimitire. Nici studenții nu sunt
importanți, decât în campanie, la lipit afișe sau când vin șefii mari de la
București, pentru ca să facă tunelul de flori de la intrare sau pentru ca
fetele să-i danseze la discoteca de după pe șefii transpirați de la București.
6. Campania de racolare a adversarilor este și un ritual.Racolarea este un ritual de
răzbunare și de umilire a adversarului, ca violul în războaie. Violul femeilor inamice
sau al bărbaților inamici (în primăverile arabe recente) are rolul de luare în
posesie simbolică a lucrurilor intime. Este deposedarea adversarului de tot ce
are, semnul ultim al umilinței. În ultimul război din fosta Iugoslavie s-au
raportat peste 40.000 de cazuri de viol, iar semnificația este distrugerea purității,
rasei, religiei, națiunii. În cazul nostru, distrugerea purității politice, a
valorilor, a ceea ce aveau mai sfânt. Reacția emoțională a Președintelui PDL la
plecarea lui Frunzăverde este relevantă: a vorbit despre sufletul de pedelist,
despre casa părintească care nu se vinde. E adevărat ce spune Boc, partidul
este pentru foarte mulți Mama sau Tata, principiu genitor; dacă partidul
nu era, ei nu reprezentau nimic în această lume. Când unul din pionii
principali dezertează în tabăra adversă, apare o frenezie greu de descris, o
bucurie a victoriei și un optimism ca și cum o minune s-ar fi întamplat. Un
prieten afectat de asta mi-a spus: Dacă Dumnezeu ne ajută și mai extragem un
barosan, se dărâmă totul la ei și fug toți la noi. Nu știu dacă se referea la
alegători sau la pedeliști cu status de conducător, dar sunt sigur că nu ar fi știut
să-mi răspundă la întrebarea: Bine, și ce
facem cu ei dacă vin toți? Sau altfel, Unde
îi îngropăm?, cum spunea olteanul din bancul în care Oltenia declară război
Chinei.
7. Iluzia forței. Rezultatul pozitiv al dezertărilor și al trădărilor este că
dă trupelor înainte de alegeri iluzia forței. Încrederea politică este un
animal tare fricos și se clatină la cele mai mici adieri de vânt. Opoziția din
acest moment are nevoie de injecții adrenalinice, mai ales că sunt ținuți pe
tușă de multă vreme și încă Băsescu le promite că vor rămâne asa, indiferent de
performanțele electorale. Nu este vorba în totalitate de o iluzie, uneori prin
tradări se aduc multe voturi. Sigur, nu chiar atâtea câte se promit și se speră.
Îmi aduc aminte că Octav Cosmâncă, în 2004, ajunsese la performanța de a aduce la
PSD aproape 80% dintre primarii din România, însă doar vreo treizeci și ceva au
câștigat dintre ei, iar aportul cel mai mare l-au adus tot vechii primari ai
PSD, nu achizițiile din piața politică.
8. Trădarea este rațiune și explicație și poate fi folosită și pe
post de bâtă în partide, mai ales atunci când cineva vorbește despre modernizare sau
schimbarea unor principii de asociere într-un partid. Este bună pentru a o
folosi ca bâtă împotriva celor care nu sunt de acord cu splendida unanimitate
internă. Cineva te-a pus să scrii aceste lucruri, lasa-mă tu cu gândirea
liberă, nu înțelegem prea bine ce spui, în aparență chiar ai dreptate, dar
sigur este folositor dușmanului politic. Noi suntem solidari în circularitatea
credinței noastre, aceasta este regula, adică, pe măsură ce nu mai înțelegem de
ce stăm în opoziție de aproape un deceniu, făcând aceleași lucruri și având așteptări
diferite de fiecare dată, credem cu tot mai multă tărie că altcineva este
vinovat de asta, nu noi. Altcineva este cel care nu are fix această explicație
cu noi și este cel mai bun pentru a fi țap ispășitor.
Mărturisire
finală. Recunosc că nu-mi plac foarte mult cei care navetează între
partide, cu excepția celor care, eventual, au fost dați afară și astfel li s-a
redat libertatea pierdută prin afiliere. Dar nici în acest caz nu prea sunt de
acord cu reafilierea, chiar dacă recăsătoriile sunt la modă, mai ales în viața
politică. Declar că nu m-a pus nimeni să scriu acest articol și nici nu vreau
să influențez pe nimeni cu aceste gânduri ale mele despre trădarea politică și
fascinația pentru ea. Înțeleg ce îmi spune mereu un prieten mai tânăr, dar
lider cu autoritate: ce vrei tu este o
tâmpenie, nu vezi că lumea politică este o cloacă de șmenari și bagaboante?!
Eu nu cred că nu este chiar așa, cred că trebuie să facem ceva în fiecare clipă
ca să scoatem mirosurile pestilențiale și javrele, indiferent de vârsta lor - să
mă scuze seniorii pentru greșelile mele din trecut; știu și că scopul acesta ar
putea scuza o serie de mijloace (dar nu pe toate!). Dacă se va dovedi în
istorie că trădarea este cu adevărat o metodă foarte bună, atunci am putea
ajunge la stabilitatea politică maximă, adică la cea în care nu mai intră
nimeni în sistemul politic, toți se mută de la un partid la altul pentru a face
majoritatea la momentul oportun, în interesul electoratului celui suveran, bineînțeles.
Dacă tot istoria va dovedi că trădarea a ajutat la alungarea dictatorilor și la
aducerea dreptății pe aceste meleaguri încercate de sărăcie și disperare,
atunci voi fi de acord să îmi pun cenușă în cap, să scriu o odă trădătorilor
aceștia care au adus efortul lor imoral alături de lupta noastră eroică, iar
soarele victoriei ne zâmbește acum tuturor, democratic și egal.
Sigur, o sa vă
par „viclean”, cum bine a zis Domnul Președinte, dar nu o să mă abțin să nu vă
propun să-i preamărim pe trădători, să le dăm ibovnice, vin și decorații, apoi,
în prima dimineață a Noului Ev, să le tăiem capul, ca o dovadă că nu am uitat
chiar tot ce știm din istorie.
de retinut solutia din ultimul paragraf :))
RăspundețiȘtergereO analiza impecabila, dupa mine, dar lasa la o parte problema cea mai grava: cum facem sa aducem si noi, in sfirsit, stilul politic de la noi la nivelul celui din lumea mai civilizata? Stiu, nici acolo nu e numai lapte si miere. Am fost, am vazut. Dar aici... aici sintem cu o suta, doua, de ani in urma, in epoca clanurilor. Evoluam si noi? Cum?
RăspundețiȘtergere