Un refresh pentru american dream?
La 13 sau 14 ani, am aflat că există sociologie citind revista Sinteza, o revistă a Ambasadei SUA în
România, pe care tatăl meu o primea de la nişte prieteni din Bucureşti. Era ca o fereastră spre lumină pentru mine, citeam fiecare număr de
câteva ori, rând cu rând, cuvânt cu cuvânt. Am găsit acolo o recenzie de carte
de sociologie care analiza subiectivitatea şi rolul ei în construcţia comunităţilor
mici. M-a marcat pentru toată viaţa şi, deşi comuniştii urmau să desfiinţeze
sociologia, eu nu m-am descurajat, ci am început drumul spre o profesie aproape
necunoscută şi interzisă în acea vreme. Peste aproape patru decenii, căutând un
nume pentru revista în care citiţi aceste rânduri, mi-am amintit de numele dispărut
deja al acelei ferestre de lumină spre libertate, pe care atunci Statele Unite
ale Americii ne-o trimiteau spre a nu ne sufoca. Am vrut, printr-un gest simbolic,
să mulţumim Americii pentru gestul de atunci, reînviind un nume care pentru
mine a fost de destin, iar pentru mulţi alţi români a reprezentat o gură de
oxigen.
Astăzi constatăm că America este
jumătate mit şi jumătate realitate. Ea nu şi-a pierdut pentru moment
capacitatea de a împinge oamenii să viseze. Încă este pentru mulţi dintre săracii
lumii un pământ al făgăduinţei. Alegerea lui Barack Obama, ca un copil al „visului
american”, a însemnat o mare operaţiune semiotică, o bătălie dintr-un mare război
cognitiv, în care America a vrut să arate că mitul american rezistă, există şi este
încă producător de realitate. Visul american este de esenţă etică, el a fost
lansat undeva în secolul al XVI-lea şi vorbea despre un ţinut ideal unde
locuitorii unei Europe obosite de stratificare şi stagnare puteau descoperi
libertatea şi egalitatea de şanse. Milioane de oameni au crezut în această
promisiune constituind, prin migraţie, una dintre cele mai puternice naţiuni
ale lumii noastre. Chiar dacă un laureat al Premiului Nobel pentru Economie spunea
recent că „realitatea nu s-a ridicat
niciodată la înălţimea visului american”, lumea încă visează la focul cald
al acestui mit. Sondajele pe care le facem, noi, sociologii, arată că percepţia
publică asupra Americii este una a unui stat puternic, o mare putere economică
şi mai ales una militară în care multe naţiuni îşi pun speranţa. În paginile
acestui număr din Sinteza, veţi găsi, cu siguranţă, imaginea pozitivă a unei mari
puteri care intimidează, produce respect şi frică, dar creează şi speranţe.
Dar dincolo de datele pozitive, sociologul curios trebuie să înţeleagă
datele care definesc majorităţi pentru a analiza tendinţele minore, cele care
poate mâine vor deveni tendinţa majoră, dezvoltându-se, încet, dar sigur, ca
mugurele de bambus care în câteva zile devine lăstar, iar apoi copac în toată
regula. Unele dintre aceste tendinţe nu se vor dezvolta, dar o explicaţie fără
valorile minoritare nu este completă. Altfel spus, am căutat şi partea goală a
paharului, nu doar cea plină furnizată de procentele de peste 50% care definesc
o majoritate. Dincolo de cifrele mari de simpatie pentru America visurilor noastre,
populaţia unei Românii obosite parcă să tot aştepte venirea americanilor,
investiţiile lor sau vizele, pare că dă semnele unei uşoare îndepărtări de
partenerul NATO, aliatul şi prietenul american. Aproape 20% dintre români nu ştiu
cine este preşedintele SUA, 97% dintre români nu au vizitat niciodată pamântul
făgăduinţei de peste ocean, iar 14% nici măcar nu sunt interesaţi de turism
peste ocean. Întrebaţi dacă sunt interesaţi despre ceea ce se întâmplă în SUA,
56% dintre români spun „Nu”. În timp ce 27% dintre români spun că nu este bine
ca SUA să se amestece în treburile politice interne ale României, 29% cred că
americanii greşesc că nu acordă vize de acces românilor, iar 56% nu pot spune
spontan un brand american. Dar mai grav este că, din tânăra generaţie, 20% cred
că SUA este o monarhie şi doar 29% se simt interesaţi de ceea ce se întâmplă în
SUA, faţă de 41% în cazul populaţiei de peste 35 de ani. Doar 16% dintre români
s-ar stabili în SUA dacă ar avea ocazia şi 37% dintre români nu pot indica
numele unei personalităţi din America, iar 61% nu pot spune mai mult de două
nume la această întrebare.
Imaginea americanilor nu mai este făcută de filme şi Hollywood, cum era înainte,
pe locul întâi românii pun acum internetul ca sursă de informare, iar
internetul nu creează mituri, mai degrabă sparge miturile realizate prin
mijloacele clasice. Fără cinematografia americană cu forţa ei de a crea mituri şi
stereotipuri pozitive, America pierde un important capital de imagine. Dar cele
mai interesante date ne apar dacă analizăm modul în care înţeleg sau percep românii
visul american. Aproape jumătate dintre respondenţi, adică 49%, nu înţeleg
nimic din această expresie şi doar 7% înţeleg visul american ca fiind egalitatea
de şanse şi societatea meritocratică, iar 6% doar ca libertate, plus 1% care
menţionează democraţia ca înţeles fundamental. În rest, 4% spun că visul
american este iluzie, minciună sau propagandă şi ceilalţi văd în el bogăţie sau
bunăstare, departe de esenţa etică a acestuia.
Mai important este răspunsul la întrebarea legată de modelul de ţară
dezvoltată pe care îl admiră românii, SUA sunt pe locul doi, pe locul I românii
plasează Germania. America nu mai este acel model de nedetronat pentru români.
Chiar dacă Germania nu a furnizat ideologii şi modele aspiraţionale, ci doar un
model de muncă, dezvoltare şi seriozitate, visul american pare că începe să
piardă în faţa pragmatismului. Românii vor să fie apăraţi de americani, dar încep
să-i admire mai mult pe nemţi.
În
primul deceniul al noului mileniu, americanii şi-au propus să cucerească lumea
prin seducţie, printr-o variantă veche, dar şi nouă, a visului american. Cât
timp americanii erau mult mai departe de noi, visul american era viu şi emoţiona.
America era un teritoriu al speranţei, un model, o ţară parcă din ceruri. Când
americanii au ajuns la noi, după 50 de ani de aşteptare, se pare că America
de pe pământ nu mai furnizează energia visului, cum o făcea odinioară. Chiar
dacă America aude de la oricare dintre preşedinţii ei că este cea mai mare naţiune a lumii, internetul
ne arată una care a pierdut excepţionalitatea modelului de mobilitate socială şi
egalitate de şanse, în care şcoala nu mai este egalizatorul social care era şi
unde inegalităţile sociale cresc. America pe care o vedem astăzi, dincolo de
filmele cu happy-end, este America de pe pământ şi aceasta a început
să piardă din puterea de seducţie, începând să nu se mai poată ridica la înălţimea
visului american.
Editorial pentru SINTEZA, revista de cultură şi gândire strategică, numărul 19.
Perfect adevarat! Ce postam si scriam despre subiect in ultimile luni, de la fata locului si dupa zece ani de vizite si calatorii, spus aici, cu realism, intuitie si, se simte totusi, o boare de speranta din ce in ce mai difuza. Problema in sociologie si, particularizand, in P.R. sau manipulare, creare de imagine etc. este atunci cand diferenta dintre realitate si iluzie depaseste nivelul de asteptare-acceptare al celor interesati. Drumul firesc al imperiilor este cel cunoscut: crestere, platou, descrestere (uneori, prabusire), doar ca tehnologia comunicarii actuale accelereaza putin lucrurile. In rest, numai de bine! M.T.
RăspundețiȘtergere