Cu evlavie, despre ultima redută
Scriu
aceste rânduri cu strângere de inimă, cu grija de a nu blasfemia, cu
sinceritate, dar și cu sentimentul că am datoria intelectuală și morală să fac
asta. Am scris în mai multe rânduri despre Biserica noastră ca despre ultima
redută, cea care trebuie mereu apărată atunci când ne paște rătăcirea de turmă,
împrăștierea noastră prin lume, înstrăinarea sau însingurarea sub presiunea
unei secularizări tot mai violente și a unei societăți care pune accentul pe
false valori și nevoi.
Mitropoliei
Clujului i se face o mare nedreptate, prin încurajarea unor episcopii de a
participa la o așa-zisă echilibrare teritorială prin a cere dezlipirea și alipirea
lor la Mitropolia Ardealului, cu sediul la Sibiu.
Am simțit că Biserica nostră ortodoxă
trebuie apărată și de noi, mirenii, în momentul în care s-a stins Patriarhul Teoctist.
A început atunci o perioadă fără precedent de atacuri care veneau parcă de
peste tot, dar mai ales de la generația tânără. Dosarele
preoţilor deveniseră un ţel naţional, mulţi au vorbit despre preoţi fără nicio dovadă
şi fără a face distincţia dintre pădure şi uscăturile ei. M-a şocat modalitatea
în care analişti improvizaţi pe la televiziuni vorbeau cu nonşalanţă despre
păcatul de a viola taina spovedaniei de către preoţii care cică ar fi informat
la Securitate.
Am
scris atunci încercând să înțeleg - dincolo de sugestiile lui Max Weber și
etica protestantă pe care o pune în legătură de cauzalitate sau sincronicitate
(nu prea știm nici azi) cu spiritul capitalismului - câteva lucruri în care
cred și azi. Biserica noastră s-a adaptat la sărăcia noastră seculară. Noi
ne-am construit Biserica după chipul şi asemănarea noastră şi cu gândul la
Dumnezeul pe care l-am putut închipui şi iubi. Nu ne-a cerut dări grele aşa cum
au făcut alte biserici şi nici nu ne-a bicuit sau băgat la temniţă dacă nu le
puteam plăti. Nu ne-a pus să plătim indulgenţe şi nu ne-a obligat să-i facem
lui Dumnezeu palate, în timp ce noi locuiam în case de lemn cu pământ pe jos.
Biserica noastră nu s-a înălţat singuratică spre cer, a rămas aprope de
pământul în care îşi vărsa sudoarea şi sângele ţăranul român. A stat cuminte
lângă noi, iar preotul ei a fost şi cosaş, și tăietor de lemne sau nuntaş,
participând la bucuria celor care se căsătoreau. Preotul nostru avea doar
credinţa în Domnul şi iubirea de oameni, pe când la alte biserici proprietăţile
erau (şi sunt) ale clerului. Preoţii altor biserici deveneau baroni sau grofi,
preoţii noştri umblau desculţi. Pur şi simplu, aceasta este Biserica pe noi am
construit-o, cu posibilităţile noastre şi cu uşurătatea noastră de a trece prin
lume. Biserica noastră ne-a dat hrană pentru suflet, dar nu s-a ocupat de sitsematizarea
localităţilor. Biserica noastră nu ne-a ars pe rug şi nici nu ne-a schingiuit
prin pivniţe atunci când ne-am rătăcit ori am fost păcătoşi şi nevrednici.
Biserica
ortodoxă nu excelează în pedepse pentru că am fost destul de pedepsiţi de vremuri.
E adevărat, nu avem o Biserică războinică, nu ne-a trimis copiii în cruciade şi
nici nu a luptat pentru cucerirea de noi teritorii. Dumnezeul Bisericii noastre
se arată bun şi blând, căci pentru români, în multe secole, vremurile au fost
potrivnice, iar traiul amar. Biserică isihastă, ortodoxia nu s-a luat la trântă
cu regi şi cu voievozi pentru averi lumeşti, ci a rămas aşteptându-ne să-i
batem la poartă, înfricoşaţi căutând o speranţă. Preoţii ei nu erau baroni sau
grofi, noi până şi pe Sfânta Fecioară am îmbrăcat-o în ie pe icoanele de sticlă
sau pe cele pictate pe scânduri de brad.
Biserica
noastră a fost cuminte, mereu ne-a însoţit, nu ne-a condus, a fost pentru noi
un prieten sau un frate, nu o institutoare nemţoaică. În Ardeal, timp de sute
de ani, Biserica noastră nu a avut dreptul de a se aşeza în oraşe. Românii au
construit bisericile la margine de codru sau departe, în munţi, acolo unde au
fost aprinse de trimişii altor religii surori.
Redescoperind
statura marelui Bartolomeu
Nu
am înțeles măreția luptătorului Bartolomeu Anania decât cu puțin înainte de a se stinge, când am realizat că lupta
părintelui a fost una mai grea decât orice luptă. Cea mai grea parte a batăliei
sale nu a fost cu un regim și cu o ideologie străină de neam, cu un dușman fățis,
brutal, fără Dumnezeu. Pușcăriile sau torturile din regimul comunist nu pot
face atâta rău cât poate face vicleșugul, trădarea, dorințele de putere și
chiar vanitățile mari ale unor oameni mici din regimul care ar fi trebuit să ne
redea libertatea, credința și valorile arestate. Am avut intuiția că este „ultimul
samurai”, pentru că am văzut că era singurul luptător care respectă regulile,
care nu vrea nimic pentru el și care construiește o năzuință comună. O năzuință
care se naște în sufletul și în ființa lui, dar pe care o trasmite zilnic și, încet,
devine un vis al unei întregi comunități. Îmi părea un samurai pentru că avea
curajul de a nu se teme de nimic, dar fără a dezarma fatalist. Curaj nu însemnă
să nu te temi de moarte, ci să ignori moartea pentru un un scop înalt, pentru o
victorie care merită orice sacrificiu.
După
ce „leul Ardealului” a fost chemat la Domnul, unii au început să se lupte cu umbra
lui. S-au apropiat cu spaimă de catafalc, au mârâit pe ici, pe colo, iar despre
asta Părintele Iustinian, o adevărată legendă a bisericii transilvane spunea: “Toți nechemații și neîncheiații se află în
treabă să vorbească, dar care nu au niciun corespondent cu Dumnezeu. Își apără
ambițiile individuale, care nu au nicio importanță pentru țară, pentru
Dumnezeu, pentru România. Mitropolia Clujului nu-i în pericol,
pentru că aici există un popor care iși apără patrimoniul. Nu te poți muta din casă
în tindă. Capitala Ardealului este Clujul”
Nu
te poți muta din casă în tindă, dar poți fi mutat peste noapte, chiar fără să îți
dai seama. La împlinirea unui an de la trecerea în neființă a primului Mitropolit
al Clujului au început și mișcările pentru dezmembrarea Mitropoliei.
Puțină lume știe despre dezmembrarea
Mitropoliei Clujului, spune un sondaj de opinie publică
Așa
cum am fost avertizați cu ocazia funeraliilor părintelui Bartolomeu,
destrămarea prin echilibrare teritorială a Mitropoliei Clujului, Albei,
Maramuresului și Oradiei a început. Totul cu justificarea că este dorința clerului,
a mirenilor și a credincioșilor. Alipirea la Sibiu a Arhiepiscopieii Albei și a
Episcopiei Oradiei nu găsesește nici o justificare serioasă legată de dorințele
oamenilor sau o păstorire optimă a enoriașilor. Ancheta de opinie pe care am
realizat-o pe un eșantion reprezentativ de credincioși arată că mulți dintre ei
se declară destul de puțin cunoscători privind organizarea administrației
religioase, darămite să ceară reechilibrări teritoriale păstorilor lor.
Procentul celor care se autoevaluează ca fiind informați despre organizarea Bisericii
se apropie undeva de 60%, dar și acest procent trebuie luat cu mici rezerve,
deoarece este vorba de o autoestimare unde oamenii au tendința de a se pune
într-o lumină favorabilă.
Despre
mutarea Arhiepiscopiei Albei la Mitropolia Sibiu declară că au auzit doar 51%
dintre credicioșii din întreaga mitropolie, iar din cele două județe vizate
declară că sunt la curent 56% dintre ortodocșii din Alba și doar 45% dintre
credincioșii ortodocși din județul Mureș. Este adevărat că discuțiile legate de
proximitatea geografică a Arhiepiscopiei Albei de Sibiu au reușit să creeze și
la nivelul Mitropoliei o oarecare acceptare, nu fără strângere de inimă, a
trecerii Arhiepiscopiei Albei și Mureșului la Mitropolia Ardealui, discuții
care avuseseră loc lângă catafalcul părintelui Bartolomeu.
Dar
marea surpriză pentru noi a fost anunțul Episcopiei Oradiei, cum că sunt
doritori să treacă peste munți pentru a se uni cu Mitropolia Ardealui. Evident
că și aici s-a montat un scenariu cu adunare și voturi, iar explicația a fost și în acest caz dorința ierarhilor,
a clerului și a credincioșilor.
Ancheta
noastră de a arătat că datele despre această manufacturare a consensului de
scindare este și mai puțin cunoscută. Evident că acesta este și un efect al
discreției și decenței cu care Mitropolia Clujului a tratat acestă problemă, ca
pe una internă, dar și o urmare a lucrării fără mult zgomot din partea Episcopului
Oradiei. 67% dintre enoriașii ortodocși ai Mitropoliei Clujului nu au auzit de
această hotarâre a Adunării eparhiale a Oradiei și 57% dintre bihoreni sunt
total neștiutori despre lucrarea conducătorilor sau mirenilor care au votat
trecerea la Sibiu.
Credincioșii se opun. Dacă ar fi un referendum
ar vota contra
Ancheta noastră de opinie a relevat un fapt mult
mai îngrijorător decât lucrarea facută fără transparență: este vorba despre dezacordul
majorității enoriașilor privind trecerea episcopiilor de care aparțin la o altă
mitropolie. Pe ansamblul Mitropoliei Clujului, doar 14% sunt de acord (65% sunt
contra și 17% indiferenți), iar dacă analizăm județele afectate de această ”echilibrare”
o să vedem că doar 17% ar fi de acord în județele Alba și Mureș și 20% in
Bihor. Am observat însă că majoritatea dintre cei puțini care-și declară
acordul sunt puțin informați despre organizarea bisericii sau manifestă un
comportament religios mai puțin intens.
În fine, 70% dintre credincioșii ortodocși din mitropolia
noastră sunt de părere că mutarea ar aduce un impact negativ. Am întrebat dacă
ar trebui organizat sau nu un referendum pentru o asemenea decizie și 60% (și
chiar 63% în județul Bihor) dintre enoriașii mitropoliei au raspuns afirmativ.
Chiar dacă referendumul nu face parte, cel puțin la noi, dintre rânduielile
Bisericii Ortodoxe, la un asemenea eveniment ar vota pentru mutarea episcopiilor menționate la Mitropolia
Ardealului doar 19% dintre credincioșii din ansamblul mitropoliei, 23% dintre
enoriașii din Alba și 29% dintre cei din Mureș. Dar absurditatea acestei așa-zise
echilibrări se vede foarte clar mai ales în județul Bihor, episcopie care nu
poate fi revendicată pe principiul proximității geografice de Sibiu și unde
doar 17% dintre credincioșii de peste 18 ani ar vota pentru.
Tradiție versus legitimitate contemporană. Ar
trebuie să mutăm Patriarhia la Curtea de Argeș?
Textul comunicatului Patriarhiei se antepronunță
și arată clar că este vorba de o voință strategic definită, nicidecum vreo
dorință a maselor de credincioși. “Patriarhia Română preţuieşte în
acelaşi timp ambele Mitropolii şi îndeamnă ierarhii, preoţii, mirenii şi
jurnaliştii din Transilvania să nu agite spiritele în mod alarmist şi
nejustificat, acum când societatea românească este destul de tulburată, ci să
coopereze practic, în duh de frăţietate şi unitate, la nivel pastoral-misionar,
social şi cultural pentru binele comun al credincioşilor ortodocşi români din
Transilvania”.
Orice român ortodox din Transilvania respectă
tradiția bisericii noastre și Mitropolia Ardealului cu sediul la Sibiu. Tradiția
are un loc important în altarul identității noastre. Dar viața socială și
istoria nu stau pe loc, au o dinamică; capitalele își au mărirea și decăderea
lor, perioadele de înflorire și perioadele mai puțin faste. Biserica se mută
după credincioșii ei, pentru că nu este o instituție de ziduri. Trebuie să
păstrăm tradiția, așa cum spunea proaspătul Patriarh Daniel, ”nu ca pe o
realitate înțepenită, ci ca pe o realitate vie”.
Mi-a plăcut mult când am citit un fragment dintr-un
articol scris de Patriarhul Daniel. În aceste timpuri exista, spunea noul
Patriarh, "tendința de a reduce Biserica la o simpla instituție
sociologică și de a uita dimensiunea ei divină. Or noi trebuie sa arătăm că
Biserica este în lume, dar nu e din lume, că ea este și o realitate sociologică,
dar în primul rând este o realitate spirituală, dumnezeiască, divino-umană.
Prezența Harului Preasfintei Treimi în Biserică este temelia Bisericii... Nu
putem reduce Biserica la o simplă instituție de binefacere sau la o simplă
instituție de artă, chiar dacă ar fi artă religioasă. Trebuie mereu să ne
luptăm ca să nu secularizăm înțelesul nostru privind Biserica... Altfel vom
ajunge ca o simplă instituție filantropică fără referință la Hristos".
Citind acestea nu putem înțelege de ce este nevoie acum să echilibrăm
teritorial o realitate spirituală, divino-umană; nu avem cum să înțelegem
nici noi, cei care, deși mireni, prețuim și respectăm lucrarea și autoritatea
Preafericitului Părinte Patriarh.
Peste tot în lume, în toată istoria, bisericile
au urmat capitalele. Tradiția a fost mereu ancorată în actualitate. Forța
tradiției rezidă tocmai din faptul că nu ține o realitate pe loc, ci permite o
dinamică socială care o revigorează în fiecare moment. Capitala ortodoxiei românești
a plecat de la Curtea de Argeș, a trecut prin Târgoviște, a ajuns la București.
Ar trebui acum pe considerente de respect al tradiției să echilibram teritorial
și să aducem Patriarhia la Curtea de Argeș?
Despre ”graba” construcției Mitropoliei Clujului,
Albei, Maramureșului și Oradiei
Un comunicat al Patriarhiei ne spune spune că
este necesară dezmembrarea Mitropoliei noastre pentru că s-a făcut în ”grabă”.
Nu înțelegem ce însemnă grabă în concepția unei instituții importante cum este
Sfântul Sinod, cel care a hotărât acest lucru. Când s-a înființat Mitropolia,
s-a legiferat o stare de fapt. Clujul era deja de multe decenii capitala adevărată
a Transilvaniei și hotarârea Sfântului Sinod a confirmat faptul că deja Clujul
devenise cel mai puternic centru ecleziastic din Transilvania, un loc al
dialogului religios, dar și al înfruntării dintre biserici și culte.
Apoi, statura Părintelui Bartolomeu putea să fie
temelia unei asemenea instituțiii importante, oamenii mari au împins
dintotdeauna comunitățile să înfăptuiască instituții, uneori coborând la temelia
lor trupul lor ca pe o ofrandă.
Mulți au spus că este o puternică luptă de
orgolii și că îndrăzneala părintelui Bartolomeu nu va ramâne nepedepsită. Nu am
crezut acest lucru, deși de la eveniment a lipsit Mitropolitul Ardealului, IPS
Laurentiu Streza, iar nici mitropolitul Moldovei, Daniel, nu a fost prezent la
eveniment.
Miza unei Mitropolii a Clujului, puternice, depășeste cu mult miza unei dezbateri de orgolii din interiorul Bisericii Ortodoxe.
Preafericitul
Daniel - o speranță?
Părintele Daniel era o mare speranță când a venit la
cârma bisericii. L-am cunoscut pe Preafericitul Daniel într-o vară pe când eram
membru al Guvernului. M-a impresionat puternic prin modernitatea viziunii, prin
vigoarea și prin voința de transformare a societății noastre, nu doar a Bisericii.
Când a fost ales Patriarh, am avut o licărire de speranță că va reuși să
transforme ceea ce atunci numeam ”biserica noastră timidă”. Scriam atunci că este momentul ca Biserica noastră să se aşeze în mijlocul
cetăţii, nu doar în Ardeal, peste tot în ţară. Să nu mai stea deoparte cuminte,
Biserica rebuie să vină să-şi ceară drepturile neglijate de decenii şi secole.
A fost de peste un mileniu alături de oamenii acestor meleaguri şi trebuie să
fie şi acum când, vrem, nu vrem, intrăm într-o nouă istorie. Trebuie să ne
integrăm în Europa cu Biserica noastră cu tot. Să ducem acolo ce avem mai bun
şi să păstrăm ceea ce alţii ar putea să dorească să distrugă. Dar cele mai
multe trebuie să se facă acasă. Trebuie să se ocupe de protecţie socială, de
spitale, de şcoli, de alinarea suferinţelor sufleteşti.
Am crezut atunci că Patriarhul Daniel este omul
pregătit să facă asta. A văzut lumea şi a înţeles ce ne lipseşte. S-a întors
acasă şi a înțeles ce lipseşte lumii şi ce lumină putem noi duce celorlalţi.
Este primul Patriarh ales atât de biserică, dar şi de mireni; el poate să pună
capăt destinului de biserică timidă. Este un moment în care vigoarea unui
bărbat încă tânăr poate ajuta la tăierea nodului gordian. Se deschide o nouă
lume pentru România, mai bună sau mai rea, nu ştim. Biserica nu are aquis
comunitar şi nici plan cincinal de pre-aderare. E numai a noastră, a rămas
singura noastră merinde pe drumul cuceririi unei vieţi mai bune. Înverşunarea
de a compromite Biserica Ortodoxă ne arată că ea este ultima redută. Iar o
naţiune, spunea un filosof, poate fi salvată dacă se întâlnesc zece bărbaţi.
Încă nu mi-am pierdut speranța. Dacă Patriarhul nu va
încuraja aceast act de orgoliu și răzbunare târzie, nedemne de ierarhia
Bisericii noastre, atunci speranța mea că Biserica noastră a ieșit din
timiditate, dar și din războaiele mărunte - semnul instituțiilor nepregătite
pentru provocările modernității – va reveni. Sunt sigur că Patriarhul înțelege
mai bine decât oricine care sunt misiunile bisericii noastre, și nu doar în
Transilvania.
Nu putem să privim nepăsători la o nedreptate
care se face Clujului și care slăbește forța spirituală a Transilvaniei.
Transilvania, după secole, și-a găsit o capitală românească de forță. O
capitală în care românii ardeleni au creat după 90 de ani de la reîntregire o comunitate
de mare potență economică, medicală, culturală. Testamentul părintelui
Bartolomeu a fost adoptat de comunitatea transilvană, de ierarhi clerici și de mireni, și ar fi
culmea să nu fie înțeles de căre înalții ierarhi ai bisericii. Dacă această
așa-zisă echilibrare teritorială se va produce împotriva voinței credicioșilor,
o reacție a societății la această nedreptate ar slăbi și mai mult legăturile de
solidaritate dintre noi. În duh de frăţietate şi unitate, cum ne îndeamnă
comunicatul Pariarhiei, suntem convinși că Sfântul Sinod va respinge unele dintre
aceste cereri, fiind astfel consecvent cu o hotărâre curajoasă și dreaptă luată
acum vreo 7 ani. Orgoliile unor ierarhi nu pot deturna misiunea bisericii
ortodoxe, iar Preaferictul Daniel va trebui să aleagă între orgolii și misiune.
Vasile
Sebastian Dâncu
In multe aveti dreptate, ca de obicei. Am insa o intrebare. Care a fost justificarea infiintarii Mitropoliei Clujului?
RăspundețiȘtergereOarecum în stilul lui Kogălniceanu în discursul de la alegerea lui Alexandru Ioan Cuza, la câteva zile de la întronarea Patriarhului Daniel am trimis un email la Patriarhie în care vorbeam despre aşteptarea oamenilor de la noul Patriarh. Şi am vorbit despre faptul că odinioară biserica se implica în a alina suferinţa oamenilor, "soră" medicală venind de la surorile care aveau grijă de pacienţi sub semnul lui Iisus. Am vorbit apoi de preotul care suplinea lipsa profesorilor pe la ţară invocând scrierea lui Creangă. Am vorbit apoi despre misiunea preotului de a ajuta pe cei aflaţi în pericol şi de sanctuarul bisericii. Am vorbit apoi despre conceputul salvării sufleteşti pe care preotul ar trebui să o facă din casă în casă, săptămânal, nu numai atunci când vine cu "botezul".
RăspundețiȘtergereAm scris mult, câteva pagini bune, cu simţire...
Mi-a răspuns un preot ce era acolo un fel de şef de cabinet, sau aşa ceva, şi mi-am dat seama că preafericitul nu a citit nimic şi cuvintele mele nu au înflăcărat precum cuvintele lui Kogălniceanu.
De atunci patriarhul a făcut un efort constant de a strânge bani pentru catedrală. Cam atât.
Buna ziua,
RăspundețiȘtergereIn primul rand, va felicit pentru ardoarea cu care aparati, pe buna dreptate, Biserica noastra! Putine persoane publice isi mai asuma (mai au?) astfel de pozitii in zilele noastre.
Ne puteti spune, va rog, la ce filosof va referiti cand spuneti: “Iar o naţiune, spunea un filosof, poate fi salvată dacă se întâlnesc zece bărbaţi.”? Sunt in profund acord cu ideea, dar nu stiam ca a fost exprimata sub aceasta forma.
In legatura cu articolul, sunt de acord cu toate aprecierile si ideile exprimate la adresa Bisericii. Despre mitropolii, imi mentin rezerva, nefiind complet informat. Totusi, trebuie sa admitem ca fiecare are subiectivitatea lui si ca aceste impartiri (de acum 7 ani sau cele preconizate in curand) sunt o urmare a subiectivitatilor. De aceea, poate si traditia ar fi o “masura” buna. Este greu de apreciat care ar fi fost rezultatele unui sondaj facut acum 7 ani in privinta ruperii Mitropoliei cu centrul la Sibiu… Pentru noi, mitropoliile sunt centre administrative, nu cred ca multi credinciosi de rand sunt preocupati foarte tare de astfel de probleme. In interiorul Bisericii, au existat orgolii marunte si interese si acum 7 ani, dupa cum exista si acum. Totusi, sunt multi clerici de buna credinta care sustin acum sau au sustinut atunci organizarea actuala sau, dimpotriva, cea unitara. Este o problema spinoasa si poate nu atat de importanta. Cert e ca orgoliile marunte ar trebui sa dispara. Biserica este, cum bine spuneti ultima reduta, este mama acestui popor. Iar o mama trebuie sa dea mereu copiilor sai un bun exemplu prin propria-i comportare, mai ales in vremuri atat de grele si de seculariste.
Va doresc sanatate si putere de munca.
Doamne-ajuta!