În apărarea Oanei Zamfir
Sunt zile complicate pentru istoria noastră, sunt 25 de
ani în care am pus cearșeafuri pe oglinzi, în care nu am avut curajul să ne
punem marile întrebări și nici să ne uităm în urmă. În care ne-am mințit sau
ne-a fost frică, de multe ori am fost lași sau orbiți de bătăliile mici ale
ticaloasei noastre vieți, cum zicea cronicarul moldovean. Am trăit o istorie
încâlcită care se înfășura încâlcindu-se și mai rău cu viețile și politica
noastră. Am vrut ca totul să se schimbe, dar noi să rămânem neschimbați. Ne-am împărțit pe bisericuțe și ne-am încălzit la adevărurile calduțe și convenabile. Găști,
”micul nostru spațiu de monopol”, clanuri, ne validăm unii altora adevărurile personale
și ne ducem liniștiți la culcare. În fiecare zi așteptăm să se schimbe ceva și
ne plângem seara că nu vine schimbarea. Dacă vine cineva și rupe cu tăcerea din
jurul hoției sau nedreptății și începe să taie nodurile gordiene de peste tot,
tresărim nervoși si agasați. Ne plângem de zgomotul prea mare și sângele de pe
pereți.
Nimeni nu mai este destul de bun pentru a fi admirat,
votat, urmat, ascultat. Mausoleul eurilor noastre domină totul și flutură drapelele
dorițelor nesatisfăcute peste lume. Din când în când, apare câteo trezire bruscă, în
care participăm la vreo execuție publică, ieșim în stradă, scriem frumos și
emoțional pe Facebook, ne transformăm într-o mulțime frumoasă. Ne adunăm în
jurul unor emoții, totul devine o mare revoluție morală, începem să visăm, dar
în trei zile totul moare. O liniște asurzitoare, apoi, pune stăpânire pe lumea
noastră cu miros de mlaștină verde. Sunt aduse înapoi în față cartoanele cu
vechile figuri și pupătorii acelor icoane revin și ocupă piața.
Din când în când apare câte unul prin zonă care poate fi
un excelent inamic public. Atunci redevenim curajoși și scoatem cutiuța cu
principii, tragem pe nas un pic, ne căutăm de pumnalul mic din buzunarul de la
piept și strângem pumnul care lovește. Apoi vine iar liniștea
peste care plutește ființa noastră morală ca o pasăre albă și grasă.
Rareori ne întrebăm: unde ne sunt copiii? Ce mai fac ei
cu căștile lor colorate și mari pe urechi? Pe unde mai rătăcesc și ce întrebări
ar vrea să ne pună? Ce ar trebui să învețe de la noi? Poate ar trebui să les
spunem câte ceva? Chiar, avem ceva să le spunem, înainte de a le înjura
profesorii sau a aduna bani pentru ca să-i exportăm la școli prin strănătate,
de unde credem că vor deveni oameni noi, roboți stelari, cu salarii grase în
multinaționale, nu niște neînțelese paiațe geniale ca noi?
Ca și copiii, presa este pentru noi o mare speranță, dar
una eterică, una ce vine de undeva de sus, se pogoară ca Duhul Sfânt ca să ne spună Adevărul.
Cum care adevăr? Adevărul nostru, Singurul, Unicul, acela pentru care ne certăm
cu colegul de muncă, cu șeful – mai rar sau cu idiotul de vecin de la trei. Presa
a fost și este pentru noi îngerul și demonul. Mass media asta este minunată când
ne confirmă părerile. Dacă nu, atunci este ticaloșită, mogulizată, vândută
agenturilor de toate felurile. Când totul se prăbușește sub ochii noștri, noi
am vrea ca drapelului ei alb, să rămână în aer ca un semn al destinului etern
al valorilor, cu care să ne stergem pe față cînd ieșim din mocirla caldă, din
când în când. Dar nu ne gândim că presa trebuie să reziste simultan la două
misiuni. Una este cea economică, de supraviețuire și nu este ușor să reziste
acolo – deoarece noi nu mai cumpărăm demult ziarul și nici nu ne-ar plăcea să ne
abonăm, cu un euro măcar, la varianta electronică a ziarului. Alta este misiunea
democratică, unde vrem să servească adevărului, informării, educării și altele,
la fel de frumos numite. Și presa nu poate rezista întotdeauna, de multe ori
cade răpusă de ethosul timpului ei. Când acest ethos este bântuit de miciună,
superficialitate, prefăctorie, demagogie și lipsă de proiect, atunci presa
seamănă cu noi. Dar noi nu, nu avem cum s-o recunoaștem. Nu așa am visat-o, nu
pentru o astfel de presă am murit la Revoluție. Am visat-o a fi neprihănită și
frumoasă, ca o primăvară pe vechile dureri, vorba poetului. Ea trebuie să arate
tinerețea și spiritul apolinic și dionisiac, în același tim, adică doi în unul, cum ne-am obișnuit la marketingul
pentru detergenți.
Vă închipuiți cum ar arăta știrile de televiziune, HD,
obligatoriu, cu o bunică sexagenară la pupitru? Una distinsă, ce știe bine ce
s-a întâmplat în ultimul secol și are imaginea lumii pe chip, chiar dacă tranșeele
timpului sunt umplute de fond de ten? Nu ne-ar plăcea imaginea, bănuiesc, am
schimba canalul. Noi vrem ca știrile despre dezastre să fie aduse de fetele
cele mai frumoase ale lumii, doar ele pot să ne toarne otrava zilei în paharul
de cristal rece, ca apoi să adormim liniștiți în fotoliu, pe retină cu imaginea
lor deschizatoare de vise palpitante.
O lume îmbătrânită se uită la o scenă pe care evoluează
copiii! Ce le-am spus noi despre viața care a trecut pentru a putea să reziste
tuturor subiectelor jurnalistice? De unde să știe Oana Zamfir ce s-a întâmplat
acum 25 de ani când era în brațele mamei? Am scris noi în manualul de istorie o
variantă corectă despre Piața Univesității și torționarii de atunci? Am facut o
mare exorcizare publică, am căutat o împăcare cu trecutul? Am găsit înțelepciunea
ca toți să ne reculegem de 13-15 iunie, indiferent de partid, indiferent de
ideologie, indiferent de vârstă? Nicidecum. Unii au vrut să păstreze păcatul
acesta ca o rană pe care s-o exploateze mereu, deși le-a venit rândul la
securea dreptății de mai multe ori, ceilalti au tăcut ca mafioții vinovați, alții
nu au făcut nimic decât să peroreze doct despre barbaria interioară sau să
critice politica, maximum o dată pe an. Dar aici era barbaria noastră și trebuia
să găsim o cale de a curma acestă ceață care întunecă sufletele a mii de
familii, ca și ale victimelor Revoluției în care, auzim astăzi că s-au sinucis,
au trecut strada prin locuri nemarcate sau au rspirat aerul plin de gloanțe.
De ce ne mirăm atunci că uitarea lumii s-a așternut
pentru un moment tragic pe care toți l-am făcut uitat, noi mai întâi, cu vinovăție
sau frică, pentru că dacă nu l-am fi uitat, am fi făcut ceva în 25 de ani. Da,
studenții mei de la Jurnalistică, și poate întreaga generație a lor, nu știu foarte
multe lucruri despre ce îi întrebăm noi, nu citesc cărțile pe care le-am citit
noi, nu găsesc în fiecare moment cuvinte mesteșugite. Încă nu sunt destul de
experți în simulare și minciună.
Da, Oana Zamfir nu
a recunoscut un erou tragic al zilelor de acum 25 de ani sau a pus o întrebare-șablon,
dar, noi, cei culți și enciclopedici, ce am făcut pentru memoria celor 4 morți și
mii de răniți? Noi ce i-am spus ei și colegilor ei despre asta? Oana este
copilul nostru, face parte dintre copiii cărora nu le-am predat o grămadă de
lecții. I-am dus noi pe copii la bibliotecă? Nu, deoarece mulți dintre noi nu
am fost la bibliotecă de 25 de ani. Nu trebuia oare să-i ducem de mână când
erau elevi și să le spunem povestea asta înfricoșătoare despre primele noastre
zile de libertate și despre cum libertatea noastră ne-am folosit-o aiurea, urând, nu
iubind, ucigându-ne unii pe alții, nu îmbărbătându-ne
ca pentru un început de urcuș al muntelui de piatră al istoriei?
Aveți milă de copiii noștri, poate ne vor ierta și ei,
mai încolo, când vor înțelege. Oana, să nu te închizi în baie plângând singură.
Așteaptă puțin, o să găsim foarte repede o altă victimă perfectă. În schimb, când te vei întoarce pe sticlă, nu mai zâmbi frumos, narcotic, privește-ne HD, dar ca o școlăriță
tocilară, cu ochi mari de după ochelarii rotunzi și surprinde-ne cu un țipăt de
groază. O să credem că nu e vorba despre noi, ne vom imagina că a intrat deja thrillerul
cu care adormim în fiecare seară.
Chapeau bas!
RăspundețiȘtergere˝sunt 25 de ani în care am pus cearșeafuri pe oglinzi˝
RăspundețiȘtergere.
O figura de stil foarte puternica .Cearsafurile se puneau pe oglinzi la inmormantari.
Nu stiu cat de mult poate fi inteleasa figura aceasta de stil in tragismul ei intreg de catre geneatiile mai noi.Sau nu neaparat mai noi, poate de catre generatiile care au pierdut contactul cu spatiul rural si riturile funerare asociate..
.
Citind-o, mi-au trecut pe dinainte imaginile oglinzilor invelite in panzaturi de la inmormantarile celor din satul meu.Consateni, neamuri mai de departe sau mai de aproape.Mi-am amintit de oglinda inalta din antreu, aceea pusa pe un corp de mobilier (un model comun al anilor ´70), acoperita cu panza alba la sorocurile bunicilor mei..Si de oglinda peste care mama a aruncat o panza alba la moartea tatalui meu..
.
Erau mai multe feluri de oglinzi in casele oamenilor..
Erau oglinzile acelea vechi, mostenite, atarnate de perete, cu rame sculptate, cu stratul reflectant intorcand o lumina galbuie, cumva calda de vreme.
Mai erau si oglinzi din acelea noi, luate de la magazinul satesc.Nu aveau rame de lemn, erau gravate cu motive florale si bordate kitchios cu inflorituri din cioburi de oglinda.Oglinzile acelea intorceau o lumina argintie, rece si noua.
Apoi mai erau oglinzile acelea inalte, montate pe un corp mic de mobilier.Corpul de mobilier avea o mica vitrina, in care adesea se punea o tava cu serviciul de tuica (o glajuta si 6 paharele mici), alteori si cateva carti pe langa.Oglinzile acestea, inalte fiind, intorceau imaginea omului intreg, asa cum era el cand statea drept in picioare.
.
Toate acele oglinzi si inca altele, din toate acele case, trebuiau acoperite cu panza, de obicei cu cearsafuri albe, atunci cand unul dintre oamenii casei murea.
.
De ce ? i-am intrebat inca de copil pe cei mai batrani de la mine din sat...
Mi s-a spus ca oglinzile trebuie acoperite pentru ca cei indurerati sa nu se priveasca in oglinda si astfel sa fie ispititi in a-si aranja aparentele .Pentru nu-si aranja adica in oglinda poate imbracamintea, poate frizura sau poate a nu-si recompune oarecum figura indurerata.
Sintetic, oglinzile se acopereau cu cearsafuri pentru ca cei ramasi sa nu isi studieze propria durere si confruntati cu efectele ei, sa nu fie ispititi in a si-o cosmetiza.
Sau, in alt fel, oglinzile trebuiau acoperite pentru ca oamenii, contemplandu-si propria durere, sa nu cumva sa cada in ispita cotemplarii propriei persoane sau a propriului eu.
Acoperirea oglinzilor, tot o forma de marcare a doliului, ca si hainele negre su purtarea barbii. Aceasta a fost prima explicatie pe care am primit-o de la ai batrani...
.
Si apoi au mai sunt si alte explicatii, venite din alte parti..
In gandirea aceea magica rurala, oglinda separa doua lumi..Se zicea ca oglinzile trebuie acoperite pentru ca in acele zile de dupa trecerea dincolo a oamenilor casei, sufletele lor se puteau vedea ca o ceata plutind peste umarul drept al celor ce, indurerati, priveau in oglinda...
Se mai zicea ca oglinzile trebuiau acoperite pentru a nu privi - in acele cateva zile- noi cei ramasi in lumea aceasta, prin oglinda, in lumea de dincolo..
.
In raport cu prezentul (adica in raport cu orice prezent) exista intotdeauna doua lumi care se plaseaza ”dincolo”.Trecutul si viitorul.
De aia intreb io..
Daca ar fi sa inlaturam cearsafurile albe de pe oglinzi, pe care dintre lumile de dincolo de prezent am vrea s-o vedem reflectata acolo? Trecutul sau viitorul?