13 iulie, 2012

Consultanții politici pot fi învinși


Îmi spun prietenii de prin politica de la centru că acest război politic românesc a adus din nou consultanți cu duiumul în jurul lui Ponta, Antonescu sau Băsescu. Nu știu ce i-au învățat pe Ponta și Crin, dar efectele comunicării se văd cu ochiul liber, fără analize foarte serioase. Am făcut, în ultimii ani,  cercetare pentru mulți consultanți străini, i-am văzut mișunând pe la partide, trecând de la un partid sau candidat la altul, în funcție de poziția în piramida puterii. Pentru politicienii noștri, consultanții au un fel de știință secretă pe care nu o pot numi exact, dar care sigur are ceva de genul flăcării violete, lansate de Viorel Hrebenciuc la noi.  Ceva magic, un fel de știință a paranormalului care te face un superlider, dacă ai destui bani.  Am avut ocazia să-i cunosc pe doi mari consultanți americani, cu adevărat profesioniști, Dick Morris și Dick Dresner. Știau multe lucruri de spre politică, dar mai ales erau buni profesioniști și conducători de echipe. Cea mai mare virtute a lor era însă interpretarea datelor de cercetare, dar mai ales  proiectarea cercetării sociologice. Acolo aveau imaginație și nu mergeau pe drumuri bătute, erau creativi și cunoșteau ascunzișurile minții alegătorilor. Cu toate acestea știau puține despre România, iar după ce am proiectat împreună niște cercetări sociologice  și au văzut rezultatele le-au spus celor care i-au invitat să-i consilieze că nu pot să-i ajute.  Dar puțini fac așa, cei mai mulți sunt artiști în a ascunde realitatea, a ascunde clientului sondaje și date defavorabile. Mulți politicieni români au pierdut alegeri la mustață, din cauza strategiilor sau tacticilor falimentare,  după ce au plătit milioane de dolari consultanților străini și dupa ce porneau în campanii electorale cu avantaj foarte mare.
În anii trecuți erau puține studii de impact și consultanții nu puteau fi controlați, verificați sau întrebați despre eficiența sfaturilor lor. Însă acum lucrurile s-au schimbat destul de mult. Un cenzor necruțător este adversarul politic care întotdeauna are un departament de ”cercetare a opoziției” unde analizează comunicarea, strategiile, tacticile și face propuneri imediate de contracarare. Echipele de reacție rapidă ale oponentului se ocupă de cercetare de impact și de studii calitative pentru neutralizarea mesajelor.
Dar nu acesta este cel mai tare cenzor al consultanților politici, ci publicul. În urmă cu câțiva ani, publicul nu avea posibilitatea unui feed-back eficient, dar acum internetul și retțelele de socializare fac cel mai necruțător brainstorming pentru a specula, deturna sau distruge mesajele persuasive. Tineri creativi sau rețele de prieteni preiau comunicarea politică și o supun celei mai necruțătoare analize sau reacții. Recent, o situație de comunicare din campania de referendum a Președintelui Traian Băsescu putem crede că ilustrează cel mai bine înfrangerea unui consultant politic care lucrează cu stereotipuri și improvizații. Fără a avea dovezi, putem presupune că niște consultanți politici au dus copilul pe care Președintele l-a luat în brațe la prima sa conferință de presă. Nu era obligatoriu ca Președintele să știe de acest aranjament, consultanții străini spun mereu că actorul politic trebuie pus în fața unei situații neașteptate pentru a fi spontan, firesc și credibil. Forța emoțională a unei imagini cu copii, mai ales într-o bătălie necruțătoare cum este suspendarea, a fost îndelung testată în publicitate, existând chiar legislații unde folosirea copiilor în reclame pentru anumite produse este interzisă. Dar cei care au gândit respectiva situație de comunicare nu au ținut cont poate de experiența din 2009 cu scandalul prin care Traian Băsescu a fost acuzat că a lovit un copil. Dacă au știut, atunci au încercat, amatoricește, să neutralizeze acea situație, dar în cazul acesta nu au făcut decât să reamintească un  episod nefericit din campaniile Președintelui României, deci să obțină un efect de bumerang. Folosirea destul de străvezie a unui mecanism de manipulare a fost taxată de staff-urile partidelor prin declarații directe care îl acuzau pe Președinte de manipulare și mai ales printr-un colaj în care Traian Băsescu apărea cu copilul în brațe alături de Stalin sau Ceaușescu în ipostaze similare.

 Dar atunci când consultanții se bat între ei, se pot anihila reciproc, dar nu pot emoționa prea tare mulțimile deja obosite și având destule mecanisme de apărare.
Publicul și freelancerii sunt mai tari, ei au o creativitate și o prospețime pe care nu le au cei care lucrează în serie sau după rețete. Imaginea de răspuns a blogosferei la procedeul de comunicare persuasivă este excepțional. Ca la aikido, afișul duce mai departe mesajul și dă cu el de pământ într-o construcție năucitoare. Folosind agresivitatea persuasivă a imaginii cu copil, se foloșeste energia emitentului pentru a face o deconstrucție a intenției de manipulare prin sugerarea consecințelor și absurditășii violenței ce produce violență.
Priviți-l pur și simplu, făra teorie, fără hermeneutici savante și o să înțelegem de ce internetul este un mediu care are forța de a se opune, manipulatorilor, spin doctorilor sau specialiștilor în management of perceptions. Vom mai putea înțelege că ACTA a fost numai prima încercare de a bloca inteligența colectivă și că vor veni și alte încercări. Următoarele tentative s-ar putea să reușească.

10 comentarii:

  1. Nu va fie frica , Basescu PICA .
    Cine seamana VANT , culege FURTUNA .

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule profesor,sunt dezamagit ,este deja al doilea articol care,dupa parerea nu trebuia scris.
    Primul era dedicat lui ponta,vorbeati la superlativ,relativ si absolut,..dar nimic despre plagiat,prostitutie si chiar crima,ma refer la procurorul Panait(am citit foarte multe artiole pe internet care dezbat problema).
    Pentru mine si multi altii ponta este un boschetar semianalfabet lipsit de cel mai elementar bun simt si de o nesimtire crasa.
    Acum,este o certitudine il ajutati pe voiculescu&co,prin ponta si ministrul de interne,rusu,pe care eu nu il cunosc personal dar dupa ce a iesit la rampa sa-l apere pe plagiator,si-a dat arama pe fata. Gol !
    Cel de-al doilea articol este pura MANIPULARE !
    Laconic !

    Ps.Nu mai dati explicatii,....dezamagiti si mai mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Anonimului de mai sus...

      Probabil ca daca d-l Dancu ar fi scris un laudatium d-lui Basasescu ai fi fost multumit... Voi, basistii, nu-i acceptati decat pe cei care ii urasc pe adversarii lui Ponta si Antonescu si orice adversar a lui Basescu. Pana la urma va inteleg; asta ati invatat in ultimii 8 ani de domnie. Felicitari!! ati fost elevi buni in cautarea urii si a dispretului fata de ceilalti care gandesc altfel decat "Farul din Constanta".. Ce neam masochist!!!!

      Ștergere
  3. de ce nehotaratii (miza campaniei) au fost mai puternic influentati de mesajul negativ raspandit pe internet decat de imaginea transmisa la televizor? sa nu uitam ca publicul tv nu se confunda cu multimea utilizatorilor de internet. mai mult, ponderea tinerilor este semnificativa in randul utilizatorilor de internet, iar prezenta acestora la vot este redusa.

    in fond, dv. comparati un eveniment de campanie difuzat la tv si in online, dar care a fost combatut preponderent in online. nu am nimic de criticat in privinta analizei tehnice pe care ati elaborat-o, insa mi se pare ca nu ati luat in calcul suficient grupul tinta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca cineva a decis cu adevarat sa trimita un copil in bratele domnului Basescu (si nu vad o alta varianta) in timpul campaniei, a facut intr-adevar o alegere stupida. Nu neaparat pentru ca se poate face asocierea cu episodul din 2009, ci pentru ca este o strategie de mult fumata, apanaj al batrinilor populisti din vremuri apuse, dupa cum bine ilustreaza primul colaj din articol.

    Dar imaginea de la sfirsit este si ea o idee la fel de stupida. Macar si doar pentru faptul ca este o instigare la continuarea luptei politice in cheie violenta, lucru cu care deja ne confruntam de ani buni si trebuie sa inceteze odata. Asa cum nu este in regula ca domnul Basescu sa foloseasca un copil in lupta electorala, nu este in regula nici folosirea unui altuia de catre cealalta tabara. Cu atit mai putin aceasta imagine insingerata si belicoasa, cu o atitudine pe care nici unul dintre noi n-ar vrea sa o vada la un copil.

    Da, imaginea este "desteapta". Dar este desteptaciune "de cartier" (street smart), nu tocmai cea mai potrivita si mai eficienta in momente ca asta.

    Stiu, ca sociolog, observati un fenomen. Dar invitatia la suspendarea hermeneuticii nu-si are locul daca vreti sa ramineti pe tarimurile academice si sa nu coboriti in partizanat. La fel de bine puteati observa "extremismul" reactiilor on-line la o benigna si nefericita gafa de campanie. Gasind, eventual, in asta un argument pro-ACTA (puschea pe limba!)

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca cineva a decis cu adevarat sa trimita un copil in bratele domnului Basescu (si nu vad o alta varianta) in timpul campaniei, a facut intr-adevar o alegere stupida. Nu neaparat pentru ca se poate face asocierea cu episodul din 2009, ci pentru ca este o strategie de mult fumata, apanaj al batrinilor populisti din vremuri apuse, dupa cum bine ilustreaza primul colaj din articol.

    Dar imaginea de la sfirsit este si ea o idee la fel de stupida. Macar si doar pentru faptul ca este o instigare la continuarea luptei politice in cheie violenta, lucru cu care deja ne confruntam de ani buni si trebuie sa inceteze odata. Asa cum nu este in regula ca domnul Basescu sa foloseasca un copil in lupta electorala, nu este in regula nici folosirea unui altuia de catre cealalta tabara. Cu atit mai putin aceasta imagine insingerata si belicoasa, cu o atitudine pe care nici unul dintre noi n-ar vrea sa o vada la un copil.

    Da, imaginea este "desteapta". Dar este desteptaciune "de cartier" (street smart), nu tocmai cea mai potrivita si mai eficienta in momente ca asta.

    Stiu, ca sociolog, observati un fenomen. Dar invitatia la suspendarea hermeneuticii nu-si are locul daca vreti sa ramineti pe tarimurile academice si sa nu coboriti in partizanat. La fel de bine puteati observa "extremismul" reactiilor on-line la o benigna si nefericita gafa de campanie. Gasind, eventual, in asta un argument pro-ACTA (puschea pe limba!)

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca cineva a decis cu adevarat sa trimita un copil in bratele domnului Basescu (si nu vad o alta varianta) in timpul campaniei, a facut intr-adevar o alegere stupida. Nu neaparat pentru ca se poate face asocierea cu episodul din 2009, ci pentru ca este o strategie de mult fumata, apanaj al batrinilor populisti din vremuri apuse, dupa cum bine ilustreaza primul colaj din articol.

    Dar imaginea de la sfirsit este si ea o idee la fel de stupida. Macar si doar pentru faptul ca este o instigare la continuarea luptei politice in cheie violenta, lucru cu care deja ne confruntam de ani buni si trebuie sa inceteze odata. Asa cum nu este in regula ca domnul Basescu sa foloseasca un copil in lupta electorala, nu este in regula nici folosirea unui altuia de catre cealalta tabara. Cu atit mai putin aceasta imagine insingerata si belicoasa, cu o atitudine pe care nici unul dintre noi n-ar vrea sa o vada la un copil.

    Da, imaginea este "desteapta". Dar este desteptaciune "de cartier" (street smart), nu tocmai cea mai potrivita si mai eficienta in momente ca asta.

    Stiu, ca sociolog, observati un fenomen. Dar invitatia la suspendarea hermeneuticii nu-si are locul daca vreti sa ramineti pe tarimurile academice si sa nu coboriti in partizanat. La fel de bine puteati observa "extremismul" reactiilor on-line la o benigna si nefericita gafa de campanie. Gasind, eventual, in asta un argument pro-ACTA (puschea pe limba!)

    RăspundețiȘtergere
  7. Sa fie clar. Referendumul nu are nici o legatura cu conflictul Ponta si Antonescu & Basescu. Pe 29 iulie vom spune DA in favoarea alegerilor anticipate,

    RăspundețiȘtergere