01 iulie, 2009

INTERVIU Agerpres

Dâncu revine la sociologie iar în politică face paşi înapoi. Ca să-şi ia avânt –
interviu

Bucureşti, 30 iun /Agerpres/ - Retras de ceva vreme din prim-planul vieţii politice, fostul ministru Vasile Dâncu s-a întors cu mai mult elan spre marea sa dragoste, sociologia. El a pus pe roate un institut de cercetări sociologice, International Brand Consultants (IBC), prin care vrea să ofere o serie de servicii de pionierat pentru România.


AGERPRES: Domnule profesor, există în ţară destul de multe institute de sondare a opiniei publice. Ce poate să aducă nou acest institut pe care îl conduceţi, International Brand Consultants (IBC)?

Vasile Dâncu: Diferenţa faţă de institutele clasice de sondaje este că acest institut are mai multe posibilităţi, mai multe dimensiuni de cercetare. Lucrăm cu sondaje de teren, dar pe de altă parte avem şi posibilitatea de a face cercetări calitative, pe care le au mai puţine institute. Avem două săli de focus grupuri, care sunt modern echipate. De regulă, institutele de sondaje închiriază săli şi sunt puţine săli de focus grup în România echipate complet, dar mai ales avem două tehnologii speciale care sunt folosite pentru sondaje: tehnologia CATI (Computer-Assisted Telephone Interview) şi CAPI (Computer-Assisted Personal Interview). CATI este bazată pe interviurile asistate prin telefon şi CAPI este o tehnologie prin care se fac studii de teren foarte rapide, cu o distribuţie de laptopuri în teritoriu şi adunarea rapidă a datelor. Prima noastră caracteristică este viteza cu care lucrăm.


AGERPRES: Chiar la dezbaterea sociologică pe care aţi organizat-o la sfârşitul săptămânii, ocazie cu care a avut loc oarecum şi lansarea IBC, aţi realizat un sondaj, în care aţi aplicat chestionarul iar apoi l-aţi dat publicităţii.

Vasile Dâncu: Avem două call-center-uri acum, în total avem aproape 100 de posturi telefonice. Asta înseamnă că putem face chiar mai multe sondaje într-o zi, sondaje pe eşantion naţional, reprezentativ. Şi mai ales, putem face studii de traking; facem traking politic, traking publicitar, putem să facem cercetări cu o mai mare formă de instantaneitate, să spunem. De exemplu, avem clienţi care ne comandă traking publicitar, să studiem impactul reclamelor, al unor campanii de publicitate pe care ei le-au comandat. Le studiem din perspectiva impactului, a audienţei şi facem studii cantitative şi calitative pe publicitate. Facem, de asemenea, traking politic. Cu ajutorul interviurilor telefonice, la ultimele două alegeri am surprins absolut perfect, fără marjă de eroare, rezultatul alegerilor generale. Vom face şi exit poll-uri; am experienţa exit-poll-urilor pe care le-am făcut cu Metro Media, dar cu tehnologia noastră de acum putem să facem foarte bine exit-poll-uri. Facem foarte multe studii calitative de tip focus grup şi pentru asta avem o tehnologie foarte bună şi specialişti foarte buni, unii pregătiţi în străinătate, pe alţii îi trimit pe rând în străinătate.


AGERPRES: Solicitările vin şi din alte domenii decât cel politic?

Vasile Dâncu: Am o încărcătură mai mare decât am crezut. Avem, de exemplu, foarte multe cereri din economie. Criza este un fel de cură de slăbire pentru economie şi marile firme deja încep să fie mult mai precaute: nu mai lansează oferte de produse, nu mai lansează servicii noi fără un studiu prealabil. Este mult mai ieftin un studiu de câteva mii de euro decât o campanie de zeci de mii sau de sute de mii de euro, care ar putea să dea greş. Avem foarte multe studii în plan în următoarele luni, n-o să putem avea nici vacanţă din această cauză, avem studii de marketing. Specialitatea noastră, a IBC, gândirea acestui institut a fost să se ocupe de branding în primul rând; avem câteva proiecte naţionale de evaluare a brandului, de audit de brand, dar cererea fiind foarte mare acum pe studii economice şi pe studii politice vom face în viitor mai multe asemenea studii. De aceea, partea de analiză din IBC o să se desprindă în ceea ce va fi, peste o lună, IRES - Institutul Român de Evaluare şi Strategie, care se va ocupa de planificare, de brand, de planificare comunicaţională, va face strategii de comunicare. Oamenii sunt deja şi lucrează împreună în IBC.


AGERPRES: Aveţi ambiţii mari...

Vasile Dâncu: Vreau să facem cel mai puternic think tank românesc, pentru că acesta este principalul scop pentru care am făcut acest institut, nu vizăm doar cercetarea. Dacă vroiam doar cercetare, puteam să o fac alături de Metro Media, unde e o echipă foarte bună de cercetători, dar vreau să facem un think tank românesc. Am o echipă de tineri care se specializează acum în strategie şi vom lucra în domeniul urbanismului, în domeniul dezvoltării comunitare, în general în domeniul strategiilor, fie că vorbim de strategii comunicaţionale, strategii din domeniul investiţiilor, vom face studii de planificare urbană, de exemplu, vom lucra la planuri de urbanism general, în domeniul demografiei, al locuinţelor, în domeniul zonelor structurale din oraşe, vom face fluxuri migratorii şi studii pe fluxuri migratorii, foarte multe studii de genul acesta, studii de planificare. Acum suntem doar în primul pas al dezvoltării institutului...


AGERPRES: În cât timp o să ajungeţi să oferiţi întreaga gamă de servicii de care aţi amintit?

Vasile Dâncu: În trei luni. Acum este perioada de antrenament. Deja proiectăm o revistă de strategie, un newsletter săptămânal, pentru care vom avea abonaţi, în general oameni care vor să ştie ce este nou în domeniul lor, ceea ce se publică în străinătate, de exemplu, vom avea un fel de newsletter cu articole foarte importante din ultima lună din presa străină, pe anumite teme, pe teme importante legate de România, legate de economie, de criză, de managementul crizei, de finanţe. Vom avea şi un newsletter săptămânal cu sondaje şi studiile pe care le facem. O parte din studiile pe care ni le comandă şi care nu sunt confidenţiale, tot ceea ce putem să facem public, pentru a putea crea până la urmă obişnuinţa opiniei publice de a căuta date, să arătăm cum se mişcă lumea, pentru că oamenii se orientează după modul în care gândesc ceilalţi.

La noi, din păcate, sondajele sunt foarte scumpe, sunt rare şi, de foarte multe ori, sunt făcute doar în perioade electorale. Un institut care are un program de cercetare şi care nu este dependent numai de contracte poate să-şi facă un program de a fi, un fel de oglindă pentru societate. Vreau, de asemenea, ca studiile pe care le vom face să le pun în comparaţie cu ce se întâmplă în Europa, să vadă oamenii la ce distanţă suntem când vorbim despre diferite teme. Aş vrea ca toate aceste date să existe ca o bibliotecă publică. Vom face un site în care vom avea tot timpul starea opiniei şi cred că acest lucru va duce un pic înainte cultura politică din România, cultura civică. Este şi un proiect de genul acesta, de a face publice aceste lucruri, care până la urmă creează opinie şi încredere socială. De exemplu, am făcut sondaje foarte dese în campania electorală şi rezultatele arată că trăim într-o mare incertitudine, oamenii simt, în proporţie foarte mare, de 75 la sută, că lucrurile merg într-o direcţie proastă, 80 la sută cred, de exemplu, că le vor scădea veniturile, 40 la sută - că le va muri cineva din familie... O perspectivă oarecum catastrofică iar noi le cerem să se prezinte la vot din conştiinţă civică. Cred că dacă am avea sondaje mai dese, dacă am avea studii, dacă ar fi publicate, ar fi mult mai uşor să se creeze consensul social.


AGERPRES: O să le faceţi concurenţă serioasă institutelor de cercetare din Bucureşti.

Vasile Dâncu: Nu cred că este concurenţă, după părerea mea, fiindcă noi nu ne-am dezvoltat destul piaţa aceasta, cred că vom lărgi piaţa. Întotdeauna mi-a plăcut şi sunt printre cei care au fost pionieri şi în domeniul sondajelor, am adus ceva nou. Acum vreau să leg sondajele de strategie, apoi strategia s-o legăm de comunicare şi totul de o strategie de informaţie publică. Or, institutele nu fac asta, pentru că majoritatea institutelor din România se limitează să aibă o relaţie directă cu clientul, care plăteşte şi tu îi faci sondajul. Şi cred că asta nu ajunge; avem nevoie şi noi, sociologii, să ne facem simţită prezenţa în spaţiul public. Prin asta vrem să promovăm şi profesia de sociolog. Prin ceea ce o să fac, o să-şi diversifice ofertele şi competitorii mei şi cu cât vor fi mai mulţi, cu atât vom face o mai mare propagandă profesiei şi cu atât se măreşte piaţa.


AGERPRES: Există totuşi şi a existat o concurenţă între Bucureşti şi Cluj în privinţa sondajelor de opinie, deşi e o luptă poate inegală, fiindcă în Capitală sunt aproape toate aceste institute.

Vasile Dâncu: Când am inventat Metro Media, foarte mulţi colegi n-au vrut să participe, fiindcă au spus că numai la Bucureşti se poate face acest lucru. Şi dacă m-aş lua după cifra de afaceri a unui institut din ţară, am ajunge la aceeaşi concluzie. Dar în lumea asta a comunicaţiilor, nu mai este important unde te afli. Sau este important unde te afli, dar nu mai este un impediment să fii departe de centru. Cu manifestarea pe care am avut-o la Cluj am vrut să arăt că aici este o capitală a reflecţiei, este o capitală a analizei şi poţi să faci comparaţie chiar directă cu Bucureştiul, poţi să faci lucruri excepţionale. Dacă există o competiţie, atunci cred că noi putem să arătăm de la Cluj că putem fi - ca să nu-i supăr pe colegii mei din Bucureşti - cel puţin egalii lor, dacă nu cumva se respectă şi regula aceea că Transilvania este o locomotivă care trage România spre integrare.

Visăm să fim aici, la Cluj, vreau să arătăm că putem să constituim o grămadă de echipe care să dea tonul cercetării, strategiei, evaluării în România. Capitala are destule prerogative şi noi ne putem lua nişte porţiuni în care să fim cei mai buni. Se întâmplă în orice ţară care a devenit normală, modernă, stabilă: capitala deţine, de regulă, funcţia culturală, administrativă, însă există oraşe care se specializează şi bat capitala la presă (Germania, de exemplu), maşini, la universităţi etc. România va fi puternică atunci când va reuşi să facă asta. În fotbal, dacă Urziceni sau CFR Cluj au reuşit să câştige campionatul, credem că şi noi putem să aspirăm la asta. Şi eu sunt un tip orgolios în acest sens.


AGERPRES: Cu tehnologia şi expertiza pe care le aveţi, în cât timp credeţi că ar putea un client să aibă rezultatele unui sondaj din momentul comandării?

Vasile Dâncu: Există şi probleme pe care le studiem cu clienţii săptămâni întregi, în care facem studii-pilot, studii explorative, apoi rediscutăm problematica, facem brainstorming, revenim şi facem studii de teren, facem studii calitative, dar un studiu punctul, pe o problemă punctuală putem să-l facem în 24 de ore.

Săptămâna trecută am furnizat o cercetare în 24 de ore. Am discutat dimineaţa problematica, la amiază a intrat un studiu pe un eşantion de 1.200 de oameni, seara am terminat şi după ora 22,00 am dat primul rezultat la acest studiu. A doua zi i-am mai trimis un set de prelucrări. Rezonabil este trei zile: o zi discutăm cu clientul problematica şi proiectăm instrumentul, o zi îl aplicăm şi a treia zi discutăm rezultatele, prelucrările, consecinţele practice.
Facem şi studii de teren, pe eşantion naţional, cam în zece zile. Putem să facem şi mai rapid, prin metoda CAPI, dar cam zece zile e un studiu aşezat de teren.


AGERPRES: Din punctul de vedere al vitezei are câştig de cauză cercetarea prin telefon. Dar din punctul de vedere al fiabilităţii datelor?

Vasile Dâncu: Eu n-am fost un fan al cercetării prin telefon, fiindcă n-am ştiut. Am citit că în România se fac cercetări mult mai greu, pentru că telefonia e distribuită neomogen. Astăzi, datorită penetrării telefoniei şi a posibilităţilor de a face eşantioane foarte bune, putem să avem date cu o fiabilitate perfectă, ne integrăm în marjele de eroare pe care le putem calcula din punct de vedere statistic şi facem comparaţii cu rezultatele obţinute pe teren.

Am observat la ultimele două rânduri de alegeri că prognoza noastră făcută pe call center a fost mult mai bună decât cea obţinută din teren, pentru că am putut s-o avem mai rapid. Din teren aveam date cu cel puţin o săptămână înainte de alegeri, în timp ce la call center am cules date cu două zile înainte de alegeri şi atunci datele acestea au fost perfecte cu ceea ce a ieşit la vot, fiindcă opinia în ultima săptămână s-a cristalizat mai bine.

Datele prin interviu telefonic sunt foarte bune, dacă le interpretezi, dacă ştii să ai un eşantion foarte bun, dacă ştii să controlezi operatorii de interviu. Există chiar unele avantaje ale interviului telefonic faţă de interviul face to face, în cazul temelor mai sensibile, pentru că în cazul telefonului, omul ştie că a fost ales dintr-o bază de date aleatoare, nu ştim numele lui, nu-l controlezi vizual şi atunci este mult mai deschis de foarte multe ori.


AGERPRES: Dar în ceea ce priveşte - lucru important mai ales în vremuri de criză, ca acum - costurile unei cercetări prin telefon comparativ cu cercetarea de teren?

Vasile Dâncu: Costurile sunt mult mai mici, mult sub jumătatea preţului unui sondaj normal. Asta depinde şi de alţi factori, de numărul de itemi etc., dar preţurile sunt mult mai mici. Sunt cercetări mai rapide şi mai ieftine.


AGERPRES: Va avea câştig de cauză cercetarea prin telefon?

Vasile Dâncu: Acesta este trendul, aceasta va fi tendinţa, cu siguranţă, se vede şi în alte locuri. Din toate punctele de vedere acest tip de cercetare va avea câştig de cauză.


AGERPRES: Aţi ales un nume mai englezesc, International Brand Consultants... O să vă adresaţi mai mult clienţilor străini?

Vasile Dâncu: În primul rând, pentru că avem câţiva colaboratori, câţiva prieteni americani. Chiar şi ideea, construcţia am făcut-o împreună cu câţiva prieteni de la universităţi americane, oameni care ne asistă, cu care o să avem şi proiecte comune, inclusiv cu Asociaţia americană de studiere a opiniei publice.

Această primă definiţie a noastră sună mai englezeşte, dar vom desprinde din această firmă Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, care este mai românesc şi această firmă va integra mai degrabă studii de brand şi studii economice.

Pe de altă parte, deocamdată, cei mai mulţi clienţi ai noştri sunt, e adevărat, firme străine, deşi tot mai mult firme din România simt că pe piaţă nu pot să reziste fără cercetare şi atunci învaţă. Avem tot mai mulţi directori care ştiu care este valoarea unui studiu de piaţă, a unei cercetări şi cu ei începem să lucrăm deja.


AGERPRES: Aţi avut nevoie de mult curaj pentru a lansa un asemenea institut în vreme de criză?

Vasile Dâncu: Sigur că ai nevoie de curaj, sunt nopţi în care nu dormi, dar am mizat pe faptul că foarte puţini fac asta. M-am gândit că într-o situaţie de criză poţi să arăţi utilitatea cercetării cel mai bine. Atunci când este bunăstare, când toată lumea câştigă, când sunt rate de profit foarte mari, chiar şi atunci când convingi pe cineva să-i faci un studiu, el nu va fi convins neapărat că plusul lui vine de la cercetare, din faptul că i-ai dat ceva. Acum, poţi să cuantifici efectul. Acum, o bună poziţionare pe piaţă, un target perfect ales, o publicitate aleasă foarte bine pe publicul ţintă pot să creeze acel plus care se vede. Am senzaţia că este exact momentul pentru a lansa ideea de cercetare, ca să fie mult mai vizibilă. Acum oamenii se interesează ei de noi, nu trebuie să mergem noi să-i batem la cap să-şi facă un studiu.


AGERPRES: Cu privire la profesia de bază, sociologia, aveţi proiecte mari, vreţi să faceţi paşi mari. Dar din punctul de vedere politic mergeţi înainte, bateţi pasul pe loc sau faceţi paşi înapoi?

Vasile Dâncu: Bat pasul pe loc în politică. De partea politică nu mai am când să mă ocup. Am făcut un pas înapoi în primul rând pentru că vreau să mă ocup de partea ştiinţifică, să revin la activitatea mea de profesor. Vreau să facem aici, la IBC, cursuri de specializare pentru operatori, cursuri de pregătire pentru copywriteri, analişti, media planning, am o echipă de doctorat care lucrează cu mine, o echipă de profesori consultanţi de la Timişoara, am contracte de consultanţă... Încet, am încercat să mă întorc spre expertiză şi este ceea ce-mi place mie cel mai mult. N-am fost niciodată fericit în politică, dar nu înseamnă că mă îndepărtez foarte tare de politică, visez încă la ceea ce am făcut şi până acum. M-am dat trei paşi înapoi, ca să-mi iau avânt, probabil... AGERPRES - FOTO PE FLUX/(Marius Septimiu Avram)

Redactori: /msa/ann/ann | ID: 1173997 | Data: 2009-06-30 13:03:29 | Slug: Cluj-Dâncu-interviu-IBC